Artikel 2
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
-
1 Voor subsidieverlening op grond van artikel 2.6 van de Subsidieregeling Ministerie van Buitenlandse Zaken 2006 met het oog op de financiering van activiteiten op het gebied van de begeleiding
van Nederlandse gedetineerden in het buitenland geldt voor de periode vanaf 1 april
2015 tot en met 31 december 2016 een subsidieplafond van € 2.450.000, met dien verstande
dat de daarmee gemoeide kasuitgaven niet meer bedragen dan € 1.050.000 in 2015 en
€ 1.400.000 in 2016.
Artikel 3
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Aanvragen voor een subsidie in het kader van Gedetineerdenbegeleiding 2015–2016 worden
ingediend vanaf het moment van inwerkingtreding van dit besluit tot en met 13 februari
2015.
Artikel 4
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
De verdeling van het subsidieplafond vindt plaats op grond van een beoordeling overeenkomstig
de maatstaven die in de bijlage bij dit besluit zijn neergelegd, met dien verstande
dat uit alle aanvragen die voldoen aan de maatstaven, de aanvragen die het beste voldoen
aan die maatstaven het eerst voor subsidieverlening in aanmerking komen, binnen het
raam van een evenwichtige spreiding als bedoeld in artikel 8, derde lid, sub d, van het Subsidiebesluit Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Artikel 5
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant
waarin het wordt geplaatst en vervalt met ingang van 1 januari 2017.
Bijlage
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
I. Inleiding en doelstelling
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Eén van de onderdelen van het consulaire beleid van de Minister van Buitenlandse Zaken
is het beleid met betrekking tot de gedetineerdenbegeleiding in het buitenland. Het
doel van de gedetineerdenbegeleiding is het bijdragen aan het welzijn van Nederlandse
gedetineerden in buitenlandse gevangenissen, door het bevorderen van menswaardige
omstandigheden tijdens detentie, resocialisatie en het bevorderen van een adequate
rechtsgang met in achtneming van een evenwichtige inzet wereldwijd van beschikbare
middelen. Het monitoren hiervan geschiedt bij gedetineerden die hebben aangegeven
daar prijs op te stellen, door bezoeken van ambassademedewerkers en door contacten
met particuliere organisaties die hiervoor subsidie ontvangen. Daarnaast is er overleg
met advocaten en lokale autoriteiten door het ministerie en de posten in het buitenland.
De Minister van Buitenlandse Zaken heeft voor activiteiten op het gebied van gedetineerdenbegeleiding
door particuliere organisaties voor de periode vanaf 1 april 2015 tot en met 31 december
2016 € 2.450.000 beschikbaar. Van dit beschikbare bedrag is € 962.500 bedoeld voor
activiteiten in het kader van resocialisatie, € 525.000 voor activiteiten op het gebied
van juridisch advies, € 831.250 voor activiteiten in de vorm van het verlenen van
zorg en € 131.250 voor het uitgeven van een periodiek tijdschrift ten behoeve van
de gedetineerden.
Uiteraard is op de subsidieverstrekking in het kader van gedetineerdenbegeleiding
de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Voor de subsidiëring van activiteiten
ten behoeve van de begeleiding van Nederlandse gedetineerden in het buitenland geldt
in aanvulling op het Subsidiebesluit Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Subsidieregeling Ministerie van Buitenlandse Zaken 2006 daarnaast het volgende.
II. Subsidieverlening in het kader van gedetineerdenbegeleiding
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Voor subsidieverlening in het kader van gedetineerdenbegeleiding komen in aanmerking
activiteiten op het terrein van:
-
• Resocialisatie: het ondersteunen van de resocialisatie in Nederland van Nederlandse
gedetineerden die na hun detentie naar Nederland willen terugkeren, bijvoorbeeld door
inzet van vrijwilligers die gedetineerden bezoeken, organiseren van cursussen, advisering
bij financiële zaken voor en na de detentie.
-
• Juridisch advies: het verschaffen van algemene juridische advies ten behoeve van een
eerlijke en goede rechtsgang van Nederlandse gedetineerden, bijvoorbeeld door aan
gedetineerden en/of hun contactpersonen informatie te verlenen over de lokale rechtsgang,
de inzet van een lokale advocaat, Wots-verzoeken.. Het gaat hierbij niet om (het inhuren van) juridische bijstand die leidt tot inmenging
in de nationale rechtsgang.
-
• Zorg aan gedetineerden die aanvullend is op de zorg die reeds door lokale gevangenissen
wordt gegeven aan Nederlandse gedetineerden in landen die niet zijn opgenomen op de landenlijst van Annex 1 bij deze bijlage. Het dient daarbij
te gaan om zorg op maatschappelijk, sociaal dan wel geestelijk vlak.
-
• Het uitgeven van een periodiek tijdschrift in de Nederlandse taal dat de begeleiding
van gedetineerden in het buitenland ondersteunt. Inzet is de gedetineerde goed te
informeren over alle gedetineerdenbegeleidingsmogelijkheden die hem worden aangeboden
en aandacht te besteden aan alle elementen van het gedetineerdenbestaan, via de onderlinge
expertise uitwisseling van organisaties die subsidie ontvangen in het kader van dit
besluit en BZ.
Voorkeur heeft om deze activiteiten vanuit het land van detentie te verzorgen, via
een lokaal netwerk van vrijwilligers, medewerkers en/of experts, bij voorkeur in de
Nederlandse taal aangeboden (het tijdschrift dient geheel in het Nederlands te worden
uitgegeven). Voor het uitgeven van een periodiek tijdschrift bestaat geen voorkeur
voor het land waar deze activiteit wordt uitgevoerd.
Organisaties die in aanmerking komen voor subsidie in het kader van gedetineerdenbegeleiding
zijn Nederlandse rechtspersonen die statutair in Nederland zijn gevestigd. Dit omdat
het gaat om de begeleiding van Nederlandse gedetineerden, voor wie de band met Nederland
van belang is. De organisatie dient te beschikken over een lokaal netwerk van vrijwilligers,
medewerkers en/of experts dan wel dient dit op korte termijn te kunnen opbouwen. Daarnaast
dient de organisatie relevante ervaring te hebben op het gebied van gedetineerdenbegeleiding
in Nederland en/of in het buitenland.
Elke aanvraag dient betrekking te hebben op één van de hiervoor genoemde vier categorieën
van bijstand. Een organisatie mag meerdere aanvragen indienen.
Aanvragen mogen ook worden ingediend namens een samenwerkingsverband van organisaties
als hiervoor omschreven. In het geval van een gezamenlijke aanvraag treedt een van
hen namens allen op als penvoerder, de andere zijn mede-indieners. Indien een dergelijke
aanvraag wordt gehonoreerd, wordt de penvoerder de ontvanger van de subsidie. Deze
zal volledig verantwoordelijk en aanspreekbaar zijn voor de uitvoering van de voorgenomen
activiteiten en voor de naleving van de aan de verlening van de subsidie verbonden
verplichtingen.
III. Subsidiabele kosten
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Onder direct subsidiabele kosten vallen:
-
• opleidingskosten die gemaakt worden ter bevordering van de deskundigheid van (lokale)
vrijwilligers;
-
• kosten voor een periodiek tijdschrift ten behoeve van de gedetineerden, inclusief
verspreidingskosten, voor zover deze kosten niet al vallen onder de andere in deze
paragraaf genoemde kosten;
-
• kosten voor kleine attenties voor gedetineerden;
-
• cursusgelden t.b.v. gedetineerden gericht op resocialisatie;
-
• reiskosten, op basis van economy class en met door Nederlandse luchtvaartmaatschappijen
gehanteerde comfort class dan wel een prijs van een daarmee vergelijkbare klasse van
andere luchtvaartmaatschappijen;
-
• kosten van de inhuur van juridisch advies ten behoeve van het bevorderen van een zorgvuldige
rechtsgang;
-
• Kosten van direct productieve uren, zoals het uitwerken van verslagen, het begeleiden
van vrijwilligers, de productie van en het schrijven voor een blad ten behoeve van
gedetineerden;
-
• Voor eventuele bijzondere kosten welke hier niet genoemd zijn die op de begroting
worden opgevoerd geldt dat zij toestemming behoeven van de Minister van Buitenlandse
Zaken.
Verder zijn de hiermee samenhangende indirecte kosten (overhead) subsidiabel.
Niet subsidiabel zijn kosten gemaakt voor taxiritten of hotelovernachtingen in Nederland.
IV. Drempelcriteria
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Om voor subsidieverlening in het kader van gedetineerdenbegeleiding in aanmerking
te komen dient een subsidieaanvraag in ieder geval aan de volgende criteria te voldoen:
-
1. De aanvrager is een Nederlandse rechtspersoon, statutair gevestigd in Nederland, die
relevante ervaring heeft op het gebied van gedetineerdenbegeleiding;
-
2. De organisatie beschikt over een lokaal netwerk van vrijwilligers, medewerkers en/of
experts dan wel is in staat dit op korte termijn op te bouwen.
-
3. De aanvraag betreft activiteiten op het gebied van één of meer van de volgende vormen
van gedetineerdenbegeleiding:
-
a) resocialisatie van Nederlandse gedetineerden die na detentie voornemens zijn terug
te keren naar Nederland;
-
b) juridisch advies aan Nederlandse gedetineerden;
-
c) zorg aan Nederlandse gedetineerden, aanvullend op de zorg die reeds door lokale gevangenissen
wordt gegeven, op maatschappelijk, sociaal dan wel geestelijk vlak, aan gedetineerden
in landen die niet zijn opgenomen op de landenlijst van Annex 1 bij deze bijlage;
-
d) vier maal per jaar uitgeven tijdschrift met informatie over Nederlandse consulaire
bijstand, resocialisatie, juridisch advies en zorg.
Indien aan één of meer van deze criteria niet wordt voldaan, wordt de aanvraag afgewezen
en niet verder beoordeeld.
V. Beoordelingscriteria
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Subsidieaanvragen in het kader van gedetineerdenbegeleiding worden beoordeeld aan
de hand van de volgende criteria, waaraan in voldoende mate moet worden voldaan om
in aanmerking te kunnen komen voor subsidie in het kader van gedetineerdenbegeleiding:
-
1. De mate waarin de activiteiten op maat gesneden bijdragen aan het welzijn van Nederlandse
gedetineerden in buitenlandse gevangenissen;
-
2. De mate waarin de activiteiten doelmatig zijn;
-
3. De mate waarin de activiteiten kosteneffectief zijn, waarbij gestreefd dient te worden
naar maximale inzet van lokaal aanwezige expertise en het beperken van het aantal
reisbewegingen vanuit Nederland;
-
4. De mate waarin de activiteiten worden aangeboden in de Nederlandse taal voor zover
de te begeleiden gedetineerde deze taal beheerst;
-
5. De mate waarin de activiteiten worden uitgevoerd door inzet van lokale vrijwilligers,
medewerkers en/of experts;
-
6. De mate waarin het voorstel is uitgewerkt in Doelstellingen, Resultaten, Activiteiten
en Middelen en de verbanden hiertussen;
-
7. De mate waarin het voorstel Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden
is geformuleerd.
-
8. Voor de aparte categorieën van activiteiten gelden daarnaast de volgende specifieke
beoordelingscriteria:
-
a. Juridisch advies: De wijze waarop en de mate waarin wordt gewaarborgd dat:
-
• advies alleen wordt gegeven indien de gedetineerde daar expliciet om heeft gevraagd;
-
• het advies een aantoonbare toegevoegde waarde heeft. Daarvan kan bijvoorbeeld sprake
zijn in geval van nog niet onherroepelijke strafzaken, juridisch complexe zaken, zaken
waarin geen adequate lokale juridische bijstand beschikbaar is, zaken waarin mogelijk
de doodstraf kan worden opgelegd.
-
b. Zorg: de wijze waarop en de mate waarin wordt gewaarborgd dat:
-
• de zorg zowel maatschappelijk, sociaal en geestelijk van aard is;
-
• de zorg via een lokaal netwerk en direct wordt verleend door middel van persoonlijke
gesprekken.
-
c. Tijdschrift: de wijze waarop en de mate waarin wordt gewaarborgd dat:
-
• Informatie aan gedetineerden tot stand komt in samenwerking met andere organisaties
die subsidie ontvangen in het kader van dit besluit en het ministerie van BZ;
-
• Het tijdschrift de gedetineerde op correcte wijze informeert over alle mogelijkheden
die aangeboden worden t.a.v. gedetineerdenbegeleiding door de Nederlandse overheid;
-
• Het tijdschrift aandacht besteedt aan alle elementen van het gedetineerdenbestaan.
Indien niet in voldoende mate wordt voldaan aan deze beoordelingscriteria, wordt de
aanvraag afgewezen.
VI. Beoordelingsprocedure
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Organisaties die een subsidieaanvraag doen in het kader van gedetineerdenbegeleiding
dienen om in aanmerking te kunnen komen voor subsidie, allereerst te voldoen aan de
drempelcriteria van paragraaf IV. De aanvragen die hieraan voldoen worden vervolgens
beoordeeld aan de hand van de beoordelingscriteria van paragraaf V.
De beoordeling van de aanvragen en de toekenning en verdeling van de voor gedetineerdenbegeleiding
beschikbare middelen vinden plaats via een tender: van alle aanvragen die voldoen
aan de maatstaven van deze beleidsregels, wordt de kwaliteit beoordeeld volgens dezelfde
criteria. De aanvragen die het beste voldoen aan de criteria komen als eerste voor
subsidie in aanmerking. De Minister besluit tot subsidieverlening overeenkomstig deze
rangorde.
Als de beschikbare middelen niet toereikend zijn om alle aanvragen die als voldoende
zijn beoordeeld volledig te honoreren, zal de verdeling van de middelen over deze
aanvragen vervolgens plaatsvinden aan de hand van een rangschikking van de aanvragen
naar aanleiding van de uitkomsten van de beoordeling. Bij de uiteindelijke verdeling
van de middelen zal de mate waarin een aanvraag wordt gehonoreerd gerelateerd zijn
aan de mate waarin aan de criteria wordt voldaan. Deze verdelingsmethode geldt voor
elk sub-plafond zoals vastgesteld in artikel 2, tweede lid, van het besluit waarbij deze bijlage hoort.
VII. Eisen aan het projectvoorstel/aanvraag
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
De aanvraag dient bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Directie Consulaire Zaken
en Migratiebeleid, Afdeling Consulaire Aangelegenheden, Postbus 20061, 2500 EB Den
Haag, ontvangen te zijn uiterlijk op 13 februari 2015. Aanvragen dienen compleet en zonder voorbehoud te worden ingediend en rechtsgeldig
te zijn ondertekend.
De aanvraag dient vergezeld te gaan van:
-
• een activiteitenplan,
-
• een gespecificeerde begroting,
-
• een liquiditeitsprognose;
-
• het jaarverslag over 2013.
Indien de activiteiten zich uitstrekken over een periode van meer dan twaalf maanden
dient tevens te worden meegestuurd:
-
• een globaal overzicht van de activiteiten voor de resterende periode van het tijdvak
van de subsidieaanvraag,
-
• een financiële raming voor deze periode.
Annex 1
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Lijst met uitgesloten landen
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Andorra;
Australië
België;
Bulgarije;
Canada;
Cyprus;
Denemarken;
Duitsland;
Estland;
Finland;
Frankrijk;
Griekenland;
Hongarije;
Ierland;
Italië;
IJsland;
Japan;
Kroatië;
Letland;
Liechtenstein;
Litouwen;
Luxemburg;
Malta;
Monaco;
Nieuw Zeeland;
Noorwegen;
Oostenrijk;
Polen;
Portugal;
Roemenië;
San Marino;
Singapore;
Slovenië;
Slowakije;
Spanje;
Tsjechië;
Vaticaanstad;
Verenigd Koninkrijk;
Zweden;
Zwitserland.