Bijlage , behorend bij artikel 1 van het Controleprotocol WNT
A. De WNT en accountantscontrole: algemeen
De Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) en de daarop gebaseerde regelgeving stellen maxima aan de bezoldigingen en
de uitkeringen wegens beëindiging van het dienstverband van topfunctionarissen in
de publieke en semipublieke sector. Daarnaast verplicht deze wet tot de openbaarmaking
in deze sectoren van de bezoldigingen en de uitkeringen wegens beëindiging van het
dienstverband van alle topfunctionarissen en daarnaast van niet-topfunctionarissen,
indien deze bezoldigingen en uitkeringen wegens beëindiging van het dienstverband
het wettelijke bezoldigingsmaximum te boven gaan.
De WNT geeft voorschriften over het opnemen van verantwoordingsinformatie in het financieel
verslaggevingsdocument. Dit protocol geeft nadere aanwijzingen over de reikwijdte
en de diepgang van de accountantscontrole op de naleving van de bepalingen van en
op grond van de WNT.
In dit protocol wordt onderscheid gemaakt tussen:
-
– het gehele financieel verslaggevingsdocument, en
-
– de verantwoording van uitsluitend de WNT-gegevens.
De accountant van de WNT-instelling onderwerpt het financieel verslaggevingsdocument
aan zijn oordeel. Indien de WNT-instelling niet op grond van een ander wettelijk voorschrift
verplicht is om een financieel verslaggevingsdocument op te stellen en aan het oordeel
van een accountant te onderwerpen, is de controle uit hoofde van de WNT beperkt tot een controle van de in een verantwoording opgenomen WNT-gegevens (artikel 1.7, eerste lid, WNT). De accountant toetst de juistheid van de conclusie van de instelling dat de WNT
van toepassing is. Daarnaast is in de WNT in onderscheiden situaties aan de accountant
een meldingsplicht opgedragen als uitvloeisel van de controle (artikel 5.2 WNT).
De bepalingen in de WNT laten onverlet de naleving van de bepalingen van artikel 383 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek (BW) of andere specifieke regelgeving voor verslaggeving, voor zover die nog van toepassing zijn op de WNT-instelling.
B. Referentie- en normenkader
Het referentie- en normenkader voor de controle van de WNT-gegevens in het financieel
verslaggevingsdocument en de verantwoording van uitsluitend de WNT-gegevens bestaat
voor het controlejaar 2015 uit de volgende specifieke wet- en regelgeving:
Voor interpretatie van de wet- en regelgeving zijn verder relevant de vragen en antwoorden
alsmede de modelverantwoording WNT op de website www.topinkomens.nl van het ministerie
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Voor enkele sectoren is specifieke sectorale regelgeving van toepassing:
In geval van een gebroken boekjaar gelden de bepalingen voor het jaar waarin het boekjaar
is begonnen.
C. De WNT en accountantscontrole: opdracht
Bij de controle van het financieel verslaggevingsdocument als geheel betrekt de accountant
de volgende aspecten:
-
– De toepasselijkheid van de WNT op de instelling waarover in het financiële verslaggevingsdocument verantwoording
wordt afgelegd (artikelen 1.2 t/m 1.5 WNT).
-
– De getrouwe verantwoording van de in het financieel verslaggevingsdocument opgenomen
informatie op grond van de artikelen 4.1 en 4.2 WNT met inachtneming van de paragrafen 2 en 3 WNT en artikel 1.7, tweede lid, WNT. Tevens betrekt hij bij de controle de eventuele toepassing van het overgangsrecht
(artikelen 7.3 en 7.3a WNT).
-
– De naleving van de overige bepalingen van de WNT. Dit betreft het instellen van terugvorderingen van betalingen van topfunctionarissen
en gewezen topfunctionarissen (inclusief interne toezichthouders), die op grond van
de WNT als onverschuldigd zijn aan te merken (artikelen 1.6 en 5.2 WNT).
WNT en accountantscontrole sectorale regelgeving
Bij de toepassing van de sectorale regelgeving betrekt de accountant bij de controle
dezelfde aspecten als hiervoor genoemd.
Bij de controle van het financieel verslaggevingsdocument van de toegelaten instellingen
volkshuisvesting betrekt de accountant bij de controle eveneens of de bezoldiging
bij de WNT-instelling binnen de juiste klasse plaatsvindt conform de Regeling bezoldigingsmaxima topfunctionarissen toegelaten instellingen volkshuisvesting
2014. Voor het toetsen van het aantal verhuureenheden dat de toegelaten instelling op
de peildatum in eigendom of beheer heeft, dient de accountant zich te baseren op de
gegevens, bedoeld in bijlage 3 bij de Regeling toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015 respectievelijk de aan deze Regeling voorafgaande bijlage II bij het Besluit beheer sociale huursector. Bij de bepaling van het aantal inwoners van een gemeente dient de accountant uit
te gaan van de door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers
op 1 januari van het eerste jaar voorafgaand aan het jaar waarin de bezoldigingsmaxima
van toepassing zijn.
Ten aanzien van de in 2015 van toepassing zijnde Regeling bezoldigingsmaxima topfunctionarissen zorg en welzijnssector betekent het tweede gedachtestreepje in deze paragraaf C dat de accountant als uitgangspunt
voor de controle hanteert dat het hoogste toezichthoudende orgaan van een instelling,
de indeling van deze instelling in de van toepassing zijnde klasse op basis van de
totaalscore van de betreffende klasse met inachtneming van de Regeling heeft bepaald.
Het aldus bepaalde en verantwoorde bezoldigingsmaximum wordt niet door de accountant
gecontroleerd en is voor de verdere controlewerkzaamheden een gegeven.
D. De WNT en accountantscontrole: Uitvoeringsmaterialiteit en werkzaamheden
Voor de controle op de getrouwheid geldt de uitvoeringsmaterialiteit zoals hieronder
vermeld. De uitvoeringsmaterialiteit bepaalt de nauwkeurigheid van de controle en
daarmee de aard en omvang van de werkzaamheden van de accountant. De accountant hanteert
bij de controle een betrouwbaarheid van 95%.
Tabel 1: Bepaling van de uitvoeringsmaterialiteit
|
Topfunctionarissen
|
Overige functionarissen
met dienstbetrekking
|
Toelichting
|
Volledigheid vermelding topfunctionarissen op naam
|
0%
|
n.v.t.
|
Het gaat hier om topfunctionarissen, gewezen topfunctionarissen, interne toezichthouders
en topfunctionarissen zonder dienstbetrekking
|
Volledigheid vermelding niet-topfunctionarissen met dienstbetrekking op functie (niet
op naam)
|
n.v.t.
|
1% van de personeelskosten met een maximum van € 100.000
|
De accountant richt zijn controle zo in dat met het vereiste betrouwbaarheidspercentage
kan worden gesteld dat niet meer dan 1% van de personeelskosten met een maximum van
€ 100.000 aan onder de WNT te verantwoorden bedragen onterecht buiten de WNT-verantwoording blijven.
|
Juistheid en volledigheid bezoldiging (per persoon/functie)
|
3% van het voor de instelling geldende bezoldigingsmaximum, met een maximum van € 3.000.
|
De accountant richt zijn controle zo in dat met het vereiste betrouwbaarheidspercentage
kan worden gesteld dat van de verantwoorde bezoldiging niet meer dan 3% van het bezoldigingsmaximum
onjuist is, met een bovengrens van € 3.000.
|
Juistheid en volledigheid verantwoorde uitkeringen wegens beëindiging van het dienstverband
(per persoon/functie)
|
3% van het voor de instelling geldende bezoldigingsmaximum,
met een maximum van € 3.000.
|
De accountant richt zijn controle zo in dat met het vereiste betrouwbaarheidspercentage
kan worden gesteld dat van de verantwoorde uitkeringen wegens beëindiging dienstverband
niet meer dan 3% van het bezoldigingsmaximum onjuist is, met een bovengrens van € 3.000.
|
Juistheid en volledigheid verantwoorde vordering uit hoofde van wettelijk onverschuldigde
betalingen (per persoon)
|
3% van het voor de instelling geldende bezoldigingsmaximum met een maximum van € 3.000.
|
(niet van toepassing op overige functionarissen)
|
De accountant richt zijn controle zo in dat met het vereiste betrouwbaarheidspercentage
kan worden gesteld dat van de verantwoorde vordering uit hoofde van wettelijk onverschuldigde
betalingen niet meer dan 3% van het bezoldigingsmaximum onjuist is, met een bovengrens
van € 3.000.
|
E. De WNT en accountantscontrole: oordeelsvorming en controleverklaring en rapport van bevindingen
Oordeelsvorming
Geconstateerde, niet gecorrigeerde, afwijkingen in de WNT-verantwoording dan wel onzekerheden
in de controle daarvan worden door de accountant, indien van materieel belang, vertaald
in de strekking van de controleverklaring. Daarbij hanteert de instellingsaccountant
de door hem, met inachtneming van de onder D bedoelde uitvoeringsmaterialiteit, bepaalde
materialiteit. De accountant betrekt in zijn evaluatie de geconstateerde afwijkingen
van de WNT en eveneens eventuele andere aangetroffen afwijkingen in het gecontroleerde financieel
verslaggevingsdocument. Indien de materialiteit overschreden wordt dan leidt dit op
zich al tot een niet-goedkeurende verklaring (i.c. minimaal een verklaring met beperking),
los van de oordeelsvorming over de verdere inhoud van het financieel verantwoordingsdocument.
Bij mogelijke fouten en onzekerheden in de opgenomen niet-financiële bezoldigingsinformatie
(zoals omschreven in de artikelen 1.7, 4.1 en 4.2 WNT) geldt bij de vertaling naar het oordeel bij het financieel verslaggevingsdocument
een materialiteit van nul, met uitzondering van verwaarloosbare accuratessefouten
die niet tot andere duiding van de informatie kunnen leiden. Bij het ontbreken van
de motivering bij een overschrijding van het van toepassing zijnde maximum als zodanig
of bij een motivering die in strijd is met de daarvoor geldende wettelijke bepalingen
in geval van topfunctionarissen (het overgangsrecht op grond van artikel 7.3 WNT en de uitzonderingsbepalingen in paragrafen 2 en 3 WNT), geldt bij de vertaling naar het oordeel bij het financieel verslaggevingsdocument
een materialiteit van nul.
De fouten die bij de controlewerkzaamheden worden geconstateerd dienen door de verantwoordelijke
in het financieel verslaggevingsdocument te worden gecorrigeerd. Indien en voor zover
correcties op het moment van afgifte van de controleverklaring achterwege zijn gebleven,
betrekt de accountant de ongecorrigeerde fouten in de foutevaluatie bij de oordeelvorming
over dit verslaggevingsdocument als geheel.
Controleverklaring
De instellingsaccountant stelt integraal vast aan de hand van de uit de WNT-controle
verkregen informatie dat bij alle onder de WNT toegestane overschrijdingen van het van toepassing zijnde maximum een motivering
(artikelen 4.1, vierde lid, of 4.2, vijfde lid, WNT) in het verslaggevingsdocument is opgenomen. Hij stelt daarbij, voor zover het topfunctionarissen
betreft, vast dat deze motivering niet in strijd is met de daarvoor geldende wettelijke
bepalingen (waaronder het overgangsrecht ex artikel 7.3 en de toegestane uitzonderingen ex paragrafen 2 en 3 van de WNT).
De instellingsaccountant stelt integraal aan de hand van de uit de WNT-controle verkregen
informatie vast dat alle onder de WNT als wettelijk onverschuldigde betalingen aangemerkte bedragen door de verantwoordelijke
in het verslaggevingsdocument zijn opgenomen en toegelicht.
Indien de opgenomen financiële en niet-financiële bezoldigingsinformatie (zoals bedoeld
in artikelen 4.1 en 4.2 WNT) niet volledig en juist is en correcties achterwege zijn gebleven, geeft de instellingsaccountant,
bij overschrijding van de door hem vastgestelde materialiteit, een ander dan goedkeurend
oordeel af. De instellingsaccountant vermeldt in de controleverklaring alle fouten
boven genoemde materialiteitsgrenzen en de juiste informatie per fout, voor zover
dit in alle redelijkheid mogelijk is.
Rapportage van bevindingen
Geconstateerde, niet gecorrigeerde, afwijkingen in de WNT-verantwoording dan wel onzekerheden
in de controle daarvan, ook indien die niet van materieel belang zijn, worden door
de accountant opgenomen in een rapport van bevindingen. Daarbij hanteert de accountant
de in tabel 2 opgenomen rapportagegrenzen. Dit rapport wordt toegezonden aan het bestuur
van de instelling.
Tabel 2: Rapportagegrenzen
|
Rapport van bevindingen
|
Melden aan verantwoordelijke minister
|
Fouten in de verantwoording
|
> 0,1% van het op de instelling per persoon per functie van toepassing zijnde fulltime
WNT- jaarmaximum
|
> 0,5% van het op de instelling per persoon per functie van toepassing zijnde fulltime
WNT-jaarmaximum
|
Onzekerheden in de
controle
|
>3% van het op de instelling per persoon per functie van toepassing zijnde fulltime
WNT- jaarmaximum
|
n.v.t.
|
F. De WNT en accountantscontrole: melding accountant
Op basis van artikel 5.2, eerste lid, WNT, meldt de accountant een onverschuldigde betaling aan de minister van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties of aan de vakminister, indien een vordering op een topfunctionaris
of gewezen topfunctionaris uit onverschuldigde betaling:
-
– niet in het financieel verslaggevingsdocument is opgenomen, of
-
– op het tijdstip waarop de accountant zijn oordeel geeft over het financieel verslaggevingsdocument
door de betrokken topfunctionaris nog niet is terugbetaald.
Bij de melding van de fouten in de verantwoording (zie ook paragraaf E) neemt de accountant
de in tabel 2 van dit protocol genoemde rapportagegrens in acht.
Op basis van artikel 5.2, tweede lid, WNT, meldt de accountant de ontbrekende gegevens of het ontbreken van de motivering,
aan de minister die het aangaat, indien het financieel verslaggevingsdocument niet
de juiste in de artikelen 4.1 en 4.2 WNT voorgeschreven gegevens of motivering bevat.
Indien de ontbrekende of onjuiste gegevens uit het financieel verslaggevingsdocument
onder de in tabel 2 (rechterkolom) genoemde grens blijven, hoeven deze niet door de
accountant aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties of de vakminister
gemeld te worden.
De melding aan de minister geschiedt door de accountant onverwijld nadat deze de controleverklaring
heeft afgegeven door middel van een eigen melding (pdf) via het webformulier dat beschikbaar
is gesteld op de website www.topinkomens.nl of aan de vakminister indien deze de mogelijkheid
tot elektronische verwerking heeft opengesteld.
G. De WNT en accountantscontrole bij niet-controleplichtige organisaties
De aanwijzingen van dit protocol zijn eveneens van toepassing op de WNT-instellingen
waarvoor niet op basis van andere wet- en regelgeving dan de WNT (artikel 1.7) een verplichting tot accountantscontrole van het financieel verslaggevingsdocument
geldt.
Deze instellingen kunnen volstaan met een controleverklaring bij de verantwoording
van uitsluitend de WNT-gegevens.
Voor deze zelfstandige controle, die wordt uitgevoerd met inachtneming van alle relevante
controlestandaarden, worden alle WNT-aspecten uit het financieel verslaggevingsdocument
overgenomen in een afzonderlijk overzicht (inclusief eventuele onverschuldigde betalingen).
H. Tekst Controleverklaring
In de controleverklaring bij het financieel verslaggevingsdocument of bij de verantwoording van uitsluitend
de WNT-gegevens wordt:
-
– in de paragraaf ‘verantwoordelijkheid bestuur’ vermeld dat de jaarrekening (ook) in
overeenstemming is met de bepalingen bij en krachtens de WNT;
-
– in de ‘oordeelsparagraaf’ in het geval van een goedkeurende verklaring vermeld dat
de jaarrekening of WNT-verantwoording in overeenstemming is met de bepalingen bij
en krachtens de WNT;
-
– in de paragraaf ‘verantwoordelijkheid accountant’ verwezen naar dit controleprotocol.
De afzonderlijke verwijzing naar de WNT kan vervallen indien de WNT-regelgeving expliciet wordt vermeld in de regels die
voor de desbetreffende sector respectievelijk instelling gelden voor verantwoording
en accountantscontrole en in de controleverklaring naar die regels wordt verwezen.
In de tekst voor de controleverklaring voor WNT-instellingen waarop de Regeling bezoldigingsmaxima topfunctionarissen zorg- en welzijnssector van toepassing is, vermeldt de accountant in de paragraaf inzake overige aangelegenheden
‘Geen controlewerkzaamheden verricht aan klassenindeling bezoldigingsmaximum’: In
overeenstemming met het Controleprotocol WNT en de brief ter zake van het ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport d.d. 20 februari 2015 hebben wij het bezoldigingsmaximum WNT zoals bepaald en verantwoord door de instelling
als uitgangspunt gehanteerd voor onze controle en hebben wij geen werkzaamheden verricht
op de totstandkoming van dit bezoldigingsmaximum.
I. Foutherstel
Indien in de WNT-verantwoording fouten zijn geconstateerd na de vaststelling van de
jaarstukken, controleert de accountant de verwerking daarvan in de nieuwe jaarstukken.
Als de fouten niet binnen de genoemde toleranties vallen, maar niet leiden tot (wijzigingen
in) onverschuldigde betalingen, controleert de accountant of in de jaarstukken de
cijfers over het voorafgaande kalenderjaar in de toelichting zijn opgenomen zoals
deze na correctie van de geconstateerde fout(en) zouden zijn geweest en of de verschillen
met de eerder vastgestelde jaarstukken expliciet zijn vermeld en toegelicht (de aard
en/of de oorzaak van de fout(en) en de expliciete vermelding dat hertoetsing van de
gecorrigeerde cijfers aan de destijds toepasselijke normen niet leidt tot (wijzigingen
in) onverschuldigde betalingen).
Als de fouten wel leiden tot (wijzigingen in) onverschuldigde betalingen, beoordeelt
de accountant daarenboven of dit in de jaarstukken expliciet is toegelicht. Als onverschuldigde
betalingen door de correctie vervallen of lager worden, stelt hij vast dat in de jaarstukken
is toegelicht of deze correctie alsnog aan de betrokkene is of wordt terugbetaald,
dan wel dat partijen zijn overeengekomen af te zien van terugbetaling. Als onverschuldigde
betalingen door de correctie ontstaan of hoger worden, doet de accountant onverwijld
een melding hiervan aan de minister wie het aangaat met toepassing van artikel 5.2 WNT. De accountant doet eveneens een melding indien in de jaarstukken van het voorafgaande
jaar ten onrechte geen of onvolledige WNT-gegevens zijn opgenomen van functionarissen
die wel bezoldigd worden, ongeacht of deze fout leidt tot (wijzigingen in) onverschuldigde
betalingen.
Als een fout die niet eerder dan in t+2 is geconstateerd, beoordeelt de accountant
– ongeacht of deze fout leidt tot (wijzigingen in) onverschuldigde betalingen – of
de instelling deze fout in de jaarstukken heeft gecorrigeerd, zoals in de 1e alinea van deze paragraaf is beschreven en of is vermeld dat hertoetsing van de gecorrigeerde
cijfers aan de destijds toepasselijke normen al dan niet heeft geleid tot (wijzigingen
in) onverschuldigde betalingen. Een melding aan de minister wie het aangaat blijft
in deze gevallen achterwege.