Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
-
audio: elektronisch product met geluidinhoud dat één geheel vormt en als zodanig herkenbaar
onder een afzonderlijke titel wordt verspreid;
-
besluit:
Mediabesluit 2008;
-
CCC: crossmediale content classificatiesysteem, op grond waarvan de NPO media-aanbod van
de landelijke publieke media-instellingen indeelt;
-
Crowdfunding: vorm van financiering waarbij de afzonderlijke financiële bijdragen zijn opgehaald
via een doorgaans online platform;
-
(co)producent: bedrijf dat of instelling die zich gewoonlijk bezighoudt met de verzorging van mediadiensten
of media-aanbod en die het media-aanbod (mede) heeft vervaardigd;
-
evenementensponsor: natuurlijk persoon of onderneming die een financiële of andere bijdrage heeft verstrekt
ten behoeve van de totstandkoming van een evenement;
-
leader: inleidend gedeelte van een programma;
-
pagina: al het media-aanbod dat op internet op één browserscherm, op teletekst onder één
paginanummer en op andere typen elektronische distributievormen op één scherm wordt
getoond;
-
video: elektronisch product met bewegende beeldinhoud, dat één geheel vormt en als zodanig
herkenbaar onder een afzonderlijke titel wordt verspreid;
-
wet:
Mediawet 2008.
Artikel 2. Bruikleen of bijdrage van ondergeschikte betekenis
Er is geen sprake van andere bijdragen als bedoeld in de begripsomschrijving van sponsoring in artikel 1.1, eerste lid, van de wet voor zover de bijdrage niet-financieel is, niet of niet-identificeerbaar wordt getoond
of vermeld en:
-
a. deze bijdrage door een derde in bruikleen is gegeven; of
-
b. de waarde van deze bijdrage in verhouding tot de totale kosten van de totstandkoming
of aankoop van het media-aanbod van ondergeschikte betekenis is, met dien verstande
dat de bijdrage per natuurlijke persoon of onderneming ieder geval niet hoger is in
waarde dan € 1.000 per bijdrage per videoprogramma en € 200 per bijdrage voor audioprogramma.
Artikel 3. Bijdragen van overheidsinstellingen, media-instellingen of (co)producenten
Er is geen sprake van sponsoring als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van de wet indien een bijdrage ten behoeve van de totstandkoming of aankoop van media-aanbod
wordt verstrekt door:
-
a. overheidsinstellingen en andere instellingen die geen onderneming uitoefenen;
-
b. de media-instelling die het media-aanbod verzorgt waarvoor de bijdrage wordt verstrekt;
of
-
c. de (co)producent die zich gewoonlijk bezighoudt met de vervaardiging van audiovisuele
producties en die geheel of gedeeltelijk is belast met de productie van het media-aanbod
waarvoor de bijdrage wordt verstrekt.
Artikel 4. Uitleg begrippen media-aanbod van culturele aard, media-aanbod van educatieve
aard, sportevenement en evenement ten behoeve van ideële doelen
Artikel 5. Media-aanbod bestaande uit nieuws, actualiteiten of politieke informatie
-
1 Onder media-aanbod dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit nieuws of actualiteiten als bedoeld in artikel 2.106, derde lid, onderdeel a, van de wet wordt verstaan: media-aanbod dat frequent, ten minste één keer per week, wordt uitgezonden
en dat bericht over gebeurtenissen van ten hoogste zeven dagen oud. Hieronder wordt
in ieder geval niet verstaan:
-
2 Onder media-aanbod dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit politieke informatie als bedoeld in artikel 2.106, derde lid, onderdeel a, van de wet wordt verstaan: media-aanbod dat bericht over politici, politieke partijen en het
politieke besluitvormingsproces.
Artikel 6. Neutrale vermelding naam, (beeld)merk of ander onderscheidend teken van
de sponsor
-
2 Onder neutrale vermelding of vertoning van naam of (beeld)merk of ander onderscheidend teken als bedoeld in artikel 2.107, tweede lid, van de wet wordt verstaan: een vermelding of vertoning uitsluitend bestaande uit de naam, het
(beeld)merk of een ander onderscheidend teken van de sponsor, waarvan de vertoning
uitsluitend plaatsvindt in een stilstaand beeld.
Artikel 7. Sponsorvermelding ter informatie van het publiek
-
1 Het publiek wordt geacht geïnformeerd te zijn als bedoeld in artikel 2.107, eerste lid, van de wet indien aan het begin of aan het einde van het video- of audiogedeelte van het media-aanbod
een sponsorvermelding duidelijk zichtbaar of hoorbaar is.
-
2 De vermelding van de sponsors bij programma’s is niet beeldvullend als bedoeld in artikel 2.107, vierde lid, onderdeel c, van de wet indien het tonen van de naam, het (beeld)merk of een ander onderscheidend teken is
aangevuld met een duidelijk leesbare mededeling als bedoeld in het eerste lid.
-
3 De vermelding van de sponsors bij overig media-aanbod is niet beeldvullend als bedoeld in artikel 2.107, vierde en vijfde lid, indien het tonen van de naam, het (beeld)merk of een ander onderscheidend teken
niet pagina vullend is en deze wordt aangevuld met een duidelijk leesbare of hoorbare
mededeling als bedoeld in het eerste lid.
-
1 Bij crowdfunding wordt het publiek geacht geïnformeerd te zijn op een wijze als bedoeld
in artikel 2.107, eerste lid, van de wet indien aan het begin of aan het einde van het video- of audiogedeelte van het media-aanbod
een vermelding van crowdfunding duidelijk zichtbaar of hoorbaar is.
Artikel 9. Naam, (beeld)merk of ander onderscheidend teken van de sponsor
-
1 Bij de vermelding, bedoeld in artikel 2.107, eerste lid, van de wet, wordt per sponsor niet meer dan één naam, (beeld)merk of ander onderscheidend teken
van de sponsor vermeld of getoond.
Artikel 10. Niet toegestane sponsorvermelding
Een vermelding als bedoeld in artikel 2.107, eerste lid, van de wet onderscheidenlijk artikel 13, eerste lid, van het besluit voldoet niet aan de in deze artikelen gestelde voorwaarden indien ten behoeve van
de vermelding:
-
a. een product, dienst of consumentenverpakking van een product, geheel of gedeeltelijk,
waarneembaar en identificeerbaar wordt vermeld of getoond;
-
b. met gebruikmaking van beeld of geluid, direct of indirect, wordt verwezen naar een
product, dienst, of consumentenverpakking van een product;
-
c. aan een naam, (beeld)merk of ander onderscheidend teken kwalificaties worden gegeven;
-
d. een slagzin, geheel of gedeeltelijk, wordt vermeld of getoond;
-
e. een herkenningsmelodie, geheel of gedeeltelijk, wordt gespeeld;
-
f. een (internet)adres, telefoonnummer of faxnummer wordt vermeld of getoond;
-
g. de bedrijfsgebouwen of -middelen van de sponsor, geheel of gedeeltelijk, worden vermeld
of getoond; of
-
h. de vormgeving van het product duidelijke overeenkomsten vertoont met de vormgeving
van een product van de sponsor of van de consumentenverpakking van een product van
de sponsor.
Artikel 11. Producten of diensten van een sponsor
Er is geen sprake van vermelding of vertoning van producten of diensten in gesponsord
media-aanbod als bedoeld in artikel 2.108, eerste lid, van de wet indien het gemiddelde publiek niet in staat is de desbetreffende producten of diensten
te identificeren.
Artikel 12. Voorwaarden titelsponsoring
Het Commissariaat kan aan een publieke media-instelling toestemming als bedoeld in
artikel 2.108, tweede lid, van de wet verlenen voor het vermelden of vertonen van een naam, (beeld)merk, product of dienst
van een sponsor in de titel van gesponsord media-aanbod, indien:
-
a. de naam, het (beeld)merk, het product of de dienst van de sponsor neutraal wordt getoond
of vermeld in de titel van het media-aanbod; en
-
b. de titel beperkt en neutraal in het media-aanbod wordt getoond of vermeld.
Artikel 13. Indienen verzoek voor titelsponsoring
-
1 De publieke media-instelling stelt het Commissariaat bij de indiening van het verzoek
om toestemming, bedoeld in artikel 2.108, tweede lid, van de wet alle relevante bescheiden, waaronder in ieder geval het programmastatuut, ter beschikking.
Artikel 14. Sponsorbijdrage rechtstreeks van de sponsors
De schriftelijke overeenkomst door middel waarvan sponsorbijdragen worden bedongen
of aanvaard, als bedoeld in artikel 2.109, van de wet, wordt in ieder geval door de publieke media-instelling ondertekend.
Artikel 15. Intrekking Beleidsregels
De volgende beleidsregels worden ingetrokken:
Artikel 16. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 augustus 2016
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling sponsoring publieke media-instellingen
2016.