Bijlage 2. , behorende bij artikel 4 van de Regeling vaartoelage, afbouw verlofaanspraken en enige andere vaste vergoedingen
en toeslagen NVWA
Terugwerkende kracht
Voor
deze
bijlage is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
De berekening, bedoeld in artikel 4 van deze regeling, wordt als volgt verricht.
Samengevat kwam in de oude situatie, te weten de situatie tot 1 januari 2012, een
vaarweek van maandag tot en met vrijdag op het volgende neer:
Maandag 14 arbeidsuren + 1 Kleemans uur
Dinsdag 14 arbeidsuren + 1 Kleemans uur
Woensdag 14 arbeidsuren + 1 Kleemans uur
Donderdag 14 arbeidsuren + 1 Kleemans uur
Vrijdag 8 arbeidsuren
In de oude situatie verrichtten de VIPOL medewerkers van de voormalige AID maximaal
14 uur arbeid per etmaal in geval van werkzaamheden op zee. De medewerkers schreven
in de oude situatie standaard 14 arbeidsuren per dag, in geval van werkzaamheden op
zee gedurende de dagen maandag tot en met donderdag. Op vrijdag schreven de medewerkers
de daadwerkelijk gemaakte uren. Indertijd is overeengekomen dat de medewerkers naast
de compensatie uren, die berekend werden op grond van de maximaal te werken 14 arbeidsuren
per etmaal, 4 uur extra compensatie ontvingen in het kader van arbeid en rusttijden.
Dit betroffen de zogenoemde ‘Kleemansuurtjes’.
Uitgaande van een arbeidsmodaliteit van 40 uur, betekent dit dat de medewerker in
de oude situatie aanspraak had op in totaal 68-40 = 28 compensatie uren per week.
Teneinde conform de in de Arbeidstijdenwet neergelegde maxima te werken, is in de Overeenkomst Arbeidsvoorwaarden en in deze
regeling vastgelegd dat de medewerker bij werkzaamheden op zee gedurende maximaal
12 uur per etmaal dienst verricht. Teneinde de achteruitgang in compensatie uren op
te vangen, wordt aan de medewerker per dag aan boord van een controleschip 2 uur compensatieverlof
toegekend. Samengevat komt in de nieuwe situatie een vaarweek van maandag tot en met
vrijdag op het volgende neer:
Maandag 12 arbeidsuren + 2 uur compensatieverlof
Dinsdag 12 arbeidsuren + 2 uur compensatieverlof
Woensdag 12 arbeidsuren + 2 uur compensatieverlof
Donderdag 12 arbeidsuren + 2 uur compensatieverlof
Vrijdag 8 arbeidsuren + 2 uur compensatieverlof
Uitgaande van een arbeidsmodaliteit van 40 uur, zou dit betekenen dat de medewerker
aanspraak heeft op 66-40 = 26 compensatie uren per week.
In dit voorbeeld komt het te compenseren verschil in de oude en de nieuwe situatie
op twee uur compensatieverlof per gewone vaarweek neer.
In de oude situatie, te weten de situatie tot 1 januari 2012, werd in geval van meerweekse
reizen ook op vrijdag, en de tweede maandag, dinsdag en woensdag 1 Kleemans uur toegekend.
Daarnaast ontving de medewerker in een dergelijk geval 4 Kleemans uren op zaterdag.
Uitgaande van een vaarweek van tien dagen, leverde de oude situatie het volgende op:
Maandag 14 arbeidsuren + 1 Kleemans uur
Dinsdag 14 arbeidsuren + 1 Kleemans uur
Woensdag 14 arbeidsuren + 1 Kleemans uur
Donderdag 14 arbeidsuren + 1 Kleemans uur
Vrijdag 14 arbeidsuren + 1 Kleemans uur
Zaterdag 14 arbeidsuren + 4 Kleemans uren
Zondag 14 arbeidsuren + 1 Kleemans uur
Maandag 14 arbeidsuren + 1 Kleemans uur
Dinsdag 14 arbeidsuren + 1 Kleemans uur
Woensdag 8 arbeidsuren + 1 Kleemans uur
Uitgaande van een arbeidsmodaliteit van 40 uur, betekende dit dat de medewerker in
de oude situatie in geval van een meerweekse reis aanspraak had op in totaal 146-60=
86 compensatie uren per week.
In de nieuwe situatie ontvangt de medewerker, die gedurende meer dan vijf achtereenvolgende
dagen aan boord van een controleschip dienst verricht, voor iedere dag aan boord die
uur verlof. Uitgaande van een vaarweek van tien dagen, levert de nieuwe situatie het
volgende op:
Maandag 12 arbeidsuren + 3 uur compensatieverlof
Dinsdag 12 arbeidsuren + 3 uur compensatieverlof
Woensdag 12 arbeidsuren + 3 uur compensatieverlof
Donderdag 12 arbeidsuren + 3 uur compensatieverlof
Vrijdag 12 arbeidsuren + 3 uur compensatieverlof
Zaterdag 3 uur compensatieverlof
Zondag 3 uur compensatieverlof
Maandag 12 arbeidsuren + 3 uur compensatieverlof
Dinsdag 12 arbeidsuren + 3 uur compensatieverlof
Woensdag 8 arbeidsuren + 3 uur compensatieverlof
Uitgaande van een arbeidsmodaliteit van 40 uur, betekent dit dat de medewerker in
de nieuwe situatie in geval van een meerweekse reis van tien dagen aanspraak heeft
op in totaal 122-60= 62 compensatie uren per week.
In dit voorbeeld komt het te compenseren verschil in de oude en de nieuwe situatie
op 24 uur compensatieverlof per meerweekse reis neer.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2016, 60940, datum inwerkingtreding 23-11-2016, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze bijlage. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2012.