Hoofdstuk III. Aansprakelijkheid van de vervoerder en van diens ondergeschikten
[Regeling vervallen per 01-06-2005]
Artikel 24
[Regeling vervallen per 01-06-2005]
De vervoerder is aansprakelijk voor schade, ontstaan in geval van verwonding of eenig
ander lichamelijk letsel, door een reiziger geleden, wanneer het ongeval, dat de schade
veroorzaakte, verband hield met het luchtvervoer en plaats had aan boord van het luchtvaartuig
of tijdens eenige handeling verband houdende met het aan boord gaan en het verlaten
van het luchtvaartuig.
Artikel 25
[Regeling vervallen per 01-06-2005]
-
1 De vervoerder is aansprakelijk voor schade, ontstaan in geval van vernieling, verlies
of beschadiging van aangegeven bagage of van zaken, wanneer het voorval, dat de schade
veroorzaakte, plaats heeft gehad tijdens het luchtvervoer.
-
2 Het luchtvervoer, in den zin van het vorige lid, omvat het tijdperk, gedurende hetwelk
de aangegeven bagage of de zaken zich onder de hoede van den vervoerder bevinden,
onverschillig of dit het geval is op een luchtvaartterrein of aan boord van een luchtvaartuig
of waar dan ook, in geval van landing buiten een luchtvaartterrein.
-
3 Het tijdperk van het luchtvervoer omvat niet eenig vervoer te land, ter zee of op
binnenwateren, bewerkstelligd buiten een luchtvaartterrein. Wanneer evenwel zoodanig
vervoer plaats heeft ter uitvoering van de luchtvervoerovereenkomst in verband met
het inladen, de aflevering of de overlading, is de vervoerder aansprakelijk voor alle
schade, alsof deze het gevolg ware van een voorval, geschied tijdens het luchtvervoer,
tenzij hij bewijst, dat de schade het gevolg is van een gebeurtenis, welke niet tijdens
het luchtvervoer plaats had.
Artikel 26
[Regeling vervallen per 01-06-2005]
De door den vervoerder wegens geheel of gedeeltelijk verlies van zaken of aangegeven
bagage te betalen schadevergoeding wordt berekend naar de waarde, welke een zaak van
dezelfde soort en hoedanigheid had ter plaatse van bestemming, ten tijde waarop de
zaken of de aangegeven bagage aldaar had moeten worden afgeleverd, onder aftrek van
hetgeen door de niet-aflevering is bespaard aan kosten en vracht.
Artikel 27
[Regeling vervallen per 01-06-2005]
In geval van beschadiging van zaken of aangegeven bagage moet worden vergoed de som,
welke men verkrijgt door van de in artikel 26 bedoelde waarde de waarde van de beschadigde zaak af te trekken, en dit verschil
te verminderen met hetgeen door de beschadiging is bespaard aan kosten en vracht.
Artikel 28
[Regeling vervallen per 01-06-2005]
Voor zoover niet anders is overeengekomen, is de vervoerder aansprakelijk voor de
schade, voortspruitende uit vertraging in het luchtvervoer van reizigers, bagage of
zaken.
Artikel 29
[Regeling vervallen per 01-06-2005]
De vervoerder is niet aansprakelijk voor schade, indien hij bewijst, dat hij en zijn
ondergeschikten alle maatregelen hebben genomen, nodig om de schade te vermijden of
dat het hun onmogelijk was die maatregelen te nemen. Indien de vervoerder bewijst,
dat de schuld van de getroffen persoon de schade heeft veroorzaakt of er toe heeft
bijgedragen, kan de rechter de aansprakelijkheid van de vervoerder ter zijde stellen
of verminderen.
Artikel 30
[Regeling vervallen per 01-06-2005]
-
2 Bij het luchtvervoer van aangegeven bagage en van zaken is de aansprakelijkheid van
de vervoerder beperkt tot de tegenwaarde in euro van het bedrag van tweehonderdvijftig
francs per kilogram, behoudens bijzondere verklaring omtrent belang bij de aflevering,
gedaan door de afzender bij de afgifte van de colli aan de vervoerder en tegen betaling
van een eventueel verhoogd tarief. In dat geval is de vervoerder verplicht te betalen
tot het bedrag van de opgegeven som, tenzij hij bewijst, dat deze het werkelijk belang
van de afzender bij de aflevering te boven gaat.
-
3 Bij verlies, beschadiging of vertraging van een gedeelte van de aangegeven bagage
of van zaken of van enig daarin opgenomen voorwerp wordt ter bepaling van de aansprakelijkheidsgrens
van de vervoerder alleen in aanmerking genomen het totale gewicht van het betrokken
collo of van de betrokken colli. Indien evenwel het verlies, de beschadiging of de
vertraging van een gedeelte van de aangegeven bagage of van de zaken of van enig daarin
opgenomen voorwerp de waarde van andere colli, gedekt door hetzelfde bagagebiljet
of dezelfde luchtvrachtbrief beïnvloedt, wordt het totale gewicht van deze colli in
aanmerking genomen ter bepaling van de aansprakelijkheidsgrens.
-
4 Voor wat betreft de voorwerpen, bedoeld in de laatste zin van artikel 6, tweede lid, is de aansprakelijkheid van de vervoerder beperkt tot de tegenwaarde in euro van
een bedrag van vijfduizend francs per reiziger.
-
5 De bepalingen van dit artikel zijn niet van toepassing op een eventuele aansprakelijkheid
van de vervoerder voor de kosten van het geding met de partij tegen wie hij zich op
deze bepalingen kan beroepen, tenzij de vervoerder schriftelijk, hetzij binnen een
termijn van zes maanden na de datum van het voorval waardoor de schade werd veroorzaakt,
hetzij vóór de aanvang van het proces wanneer dit ná die termijn aanhangig is gemaakt,
een bedrag aan de eiser heeft aangeboden, even groot als of groter dan het bedrag
van de toegewezen schadevergoeding met uitsluiting van genoemde kosten van het geding.
Artikel 31
[Regeling vervallen per 01-06-2005]
De vervoerder is gehouden tot vergoeding der schade, overkomen aan de voorwerpen,
bedoeld in den laatsten zin van het tweede lid van artikel 6, indien blijkt, dat de reiziger tot behoud daarvan de noodige zorg heeft aangewend,
tenzij de vervoerder bewijst, dat zijn ondergeschikten alle maatregelen hebben genomen
noodig om de schade te vermijden of dat het hun onmogelijk was die maatregelen te
nemen.
Artikel 32
[Regeling vervallen per 01-06-2005]
-
1 Behoudens het bepaalde in artikel 28, is elk beding, strekkende om den luchtvervoerder te ontheffen van zijn aansprakelijkheid
of om een lagere grens vast te stellen dan die, welke in deze wet is bepaald, nietig,
doch de nietigheid van dit beding heeft niet de nietigheid ten gevolge van de overeenkomst,
welke onderworpen blijft aan de bepalingen van deze wet.
Artikel 33
[Regeling vervallen per 01-06-2005]
In de gevallen, bedoeld bij de artikelen 24, 25, 28 en 31, kan elke rechtsvordering ter zake van de aansprakelijkheid, op welken grond zij
ook steune, slechts worden ingesteld onder de voorwaarden en binnen de grenzen bedoeld
bij deze wet.
Artikel 34
[Regeling vervallen per 01-06-2005]
De in artikel 30 vermelde aansprakelijkheidsgrenzen zijn niet van toepassing, indien wordt bewezen,
dat de schade het gevolg is van een daad of een nalatigheid van de vervoerder of zijn
ondergeschikten, welke plaats vond hetzij met de bedoeling schade te veroorzaken,
hetzij roekeloos en met de wetenschap, dat er waarschijnlijk schade uit zou voortvloeien;
in geval van een daad of nalatigheid van een persoon, die in verband met het vervoer
door hem is te werk gesteld, moet tevens worden bewezen, dat deze handelde in de uitoefening
van zijn werkzaamheden.
Artikel 34a
[Regeling vervallen per 01-06-2005]
-
1 Indien een geding wordt aanhangig gemaakt tegen een ondergeschikte van de vervoerder
op grond van schade als bedoeld in deze wet, zal deze, indien hij bewijst, dat hij
in de uitoefening van zijn werkzaamheden heeft gehandeld, zich kunnen beroepen op
de aansprakelijkheidsgrenzen, waarop een vervoerder zich krachtens artikel 30 kan beroepen.
-
3 De bepalingen van de vorige leden van dit artikel zijn niet van toepassing, indien
wordt bewezen, dat de schade het gevolg is van een daad of een nalatigheid van de
ondergeschikte, welke plaats vond hetzij met de bedoeling schade te veroorzaken, hetzij
roekeloos en met de wetenschap, dat er waarschijnlijk schade uit zou voortvloeien.
Artikel 35
[Regeling vervallen per 01-06-2005]
-
1 De aanneming door den geadresseerde, zonder protest, van de bagage en de zaken vestigt,
behoudens tegenbewijs, het vermoeden, dat de zaken in goeden staat en in overeenstemming
met het luchtvervoerbewijs zijn afgeleverd.
-
2 In geval van beschadiging moet de belanghebbende aan de vervoerder protest doen onmiddellijk
na de ontdekking en in ieder geval, wanneer het bagage betreft, binnen een termijn
van zeven dagen of, wanneer het andere zaken betreft, binnen een termijn van veertien
dagen, te rekenen van de dag van aanneming. In geval van vertraging moet het protest
worden gedaan uiterlijk binnen een en twintig dagen, te rekenen van de dag, waarop
de bagage of de zaken te zijner beschikking zijn gesteld.
Artikel 36
[Regeling vervallen per 01-06-2005]
De rechtsvordering ter zake van de aansprakelijkheid moet op straffe van verval worden
ingesteld binnen een termijn van twee jaar, te rekenen van de aankomst ter bestemming,
of van den dag, waarop het luchtvaartuig had moeten aankomen, of van de onderbreking
van het luchtvervoer.
Artikel 37
[Regeling vervallen per 01-06-2005]
-
1 In de gevallen, dat het luchtvervoer wordt beheerscht door het gestelde in artikel 3 en dat het bewerkstelligd moet worden achtereenvolgens door verschillende vervoerders,
is elke vervoerder, die reizigers, aangegeven bagage of zaken aanneemt, onderworpen
aan de in deze wet gestelde bepalingen; hij wordt geacht een der partijen te zijn,
die de vervoerovereenkomst hebben gesloten, voor zoover die overeenkomst betrekking
heeft op het deel van het luchtvervoer, dat onder zijn toezicht is bewerkstelligd.
-
2 In geval van zoodanig vervoer hebben de reiziger of zijn rechtverkrijgenden enkel
verhaal op den vervoerder, die het luchtvervoer heeft bewerkstelligd, gedurende hetwelk
het ongeval of de vertraging plaats vond, behalve in het geval, dat de eerste vervoerder
bij uitdrukkelijk beding de aansprakelijkheid voor de geheele reis op zich heeft genomen.
-
3 Indien het aangegeven bagage of zaken betreft, kan de afzender den eersten vervoerder
aanspreken; de geadresseerde, die het recht op afgifte heeft, heeft verhaal tegen
den laatsten vervoerder; beiden kunnen daarenboven den vervoerder aanspreken, die
het luchtvervoer heeft bewerkstelligd, gedurende hetwelk de vernieling, het verlies,
de beschadiging of de vertraging plaats had. Deze vervoerders zijn hoofdelijk aansprakelijk
tegenover den afzender en den geadresseerde.
Hoofdstuk V. Bepalingen betreffende luchtvervoer, als bedoeld in artikel 2, eerste
lid
[Regeling vervallen per 01-06-2005]
Artikel 39
[Regeling vervallen per 01-06-2005]
In geval bij kosteloos luchtvervoer, niet door een luchtvervoeronderneming bewerkstelligd,
letsel of schade wordt toegebracht aan vervoerde personen of zaken, is degene, die
dit luchtvervoer bewerkstelligt, voor de schade aansprakelijk, indien wordt aangetoond,
dat hij of zijn ondergeschikten niet al de maatregelen hebben genomen, nodig om de
schade te vermijden. Indien de vervoerder bewijst, dat de schuld van de getroffen
persoon de schade heeft veroorzaakt of er toe heeft bijgedragen, kan de rechter de
aansprakelijkheid van de vervoerder terzijde stellen of verminderen. De artikelen 34 en 34a zijn van overeenkomstige toepassing.