Artikel 7
[Regeling vervallen per 15-07-2004 met terugwerkende kracht tot en met 01-07-2004]
-
7.1.
Bureau secretaris-generaal (BSG)
Het Bureau secretaris-generaal bestaat uit:
- -
het bedrijfsbureau;
- -
vier beleidssectoren;
- -
Kabinetszaken;
- -
Beveiliging.
Het Bureau secretaris-generaal heeft de volgende hoofdtaken:
-
7.1.1. verlenen van assistentie aan de politieke en ambtelijke leiding bij de voorbereiding,
de vorming en de uitvoering van het beleid;
-
7.1.2. behandelen van parlementaire zaken;
-
7.1.3. voeren van secretariaten alsmede het verrichten van secretariaatswerkzaamheden;
-
7.1.4. coördineren van de behandeling van ministerraadstukken;
-
7.1.5. coördineren van de processen met betrekking tot de taken van BSG, zowel inhoudelijk
als procedureel;
-
7.1.6. behandelen van aanvragen betreffende koninklijke onderscheidingen;
-
7.1.7. protocollaire aangelegenheden;
-
7.1.8. procedurele behandeling van wetten, AMVB's en Koninklijke Besluiten;
-
7.1.9. verzorgen van publikaties in het Staatsblad en de Staatscourant;
-
7.1.10. zorgdragen voor de beleidsmatige aspecten van de beveiliging, bewaking en bedrijfszelfbescherming.
-
7.2.
Directie Bedrijfsvoering en Managementondersteuning (DBM)
De directie Bedrijfsvoering en Managementondersteuning bestaat uit:
- -
het Bedrijfsbureau (BB);
- -
de afdeling Financieel en Facilitair Management (FFM);
- -
de afdeling Informatie Management (IM);
- -
de afdeling Personeel Management (PM);
- -
de afdeling Planning en Control (P&C).
De directie Bedrijfsvoering en Managementondersteuning heeft de volgende hoofdtaken:
-
7.2.1. het adviseren en ondersteunen van de dienstleiding en de hoofden van de Centrale Sector
ten aanzien van het beleid en beheer op het gebied van financiën, personeel, informatiemanagement,
planning en facilitair management;
-
7.2.2. het vertalen van departementale beleids- en beheerskaders in op de Centrale Sector
toegespitste richtlijnen en voorschriften voor de uitvoering van het beleid op voornoemde
gebieden;
-
7.2.3. het adviseren en ondersteunen van de dienstleiding en de hoofden van de diensteenheden
van de Centrale Sector ten aanzien van het beleid en beheer inzake de bedrijfsvoering
op voornoemde gebieden;
-
7.2.4. het verrichten van facilitaire taken ten behoeve van de Centrale Sector op voornoemde
gebieden;
-
7.2.5. het beheren van de totaalbudgetten van de Centrale Sector op voornoemde gebieden.
-
7.3.
Accountantsdienst (AD)
De Accountantsdienst bestaat uit:
- -
de Controle- en Adviesgroep I;
- -
de Controle- en Adviesgroep II;
- -
de Controle- en Adviesgroep III i.o.;
- -
de Sector EDP/EAS i.o.;
- -
de afdeling PIOFAH-Management i.o.;
- -
een stafmedewerker Vaktechniek en Kwaliteitsbewaking i.o.
De Accountantsdienst heeft de volgende hoofdtaken:
-
7.3.1. het controleren van:
- -
de administraties die bij het ministerie worden gevoerd ter ondersteuning van het
beheer en ten behoeve van de verantwoording die over het beheer moet worden afgelegd;
- -
het beheer van de middelen zoals dat blijkt uit de administraties van het ministerie;
- -
het stelsel van interne controlemaatregelen dat is opgenomen in de administratieve
organisatie van het ministerie;
- -
de jaarlijkse financiële verantwoording van het ministerie, die aan het einde en ter
afsluiting van het dienstjaar wordt opgesteld aan de hand van de administratie, gevoerd
door de centrale directie Financieel-economische Zaken van het ministerie;
-
7.3.2. het signaleren van de onvolkomenheden die bij de controle, bedoeld onder 7.3.1. zijn
geconstateerd;
-
7.3.3. het adviseren ter zake van de maatregelen ter opheffing van de gesignaleerde onvolkomenheden,
bedoeld onder 7.3.2., en ter zake van de beleidsrichtlijnen op het gebied van de controle
bij het ministerie;
-
7.3.4. de departementale accountantsdienst heeft tevens tot taak in opdracht van Onze minister
andere werkzaamheden te verrichten dan die bedoeld in de leden 7.3.1. tot en met 7.3.3.
-
7.4.
Bureau van de Adviseur ten behoeve van de Raad van State (BARST)
Het bureau van de Adviseur ten behoeve van de Raad van State bestaat uit:
Het bureau heeft de volgende hoofdtaak:
-
7.5.
Bureau Adviseur Beroepen Milieubeheer (BABM)
Het bureau Adviseur Beroepen Milieubeheer bestaat uit:
- -
de afdeling Juridische Aangelegenheden;
- -
de afdeling Technische Aangelegenheden;
- -
de afdeling Algemene Zaken.
Het bureau heeft de volgende hoofdtaak:
-
7.6.
De secretariaten voor de:
-
7.6.1.
Raad voor de Ruimtelijke Ordening (RARO);
-
7.6.2.
Raad voor de Volkshuisvesting (RAVO):
-
7.6.3.
Raad voor het Milieubeheer (RMb), alsmede
-
7.6.4.
het Bureau Secretariaten Adviesraden (BSA)
Voor de Secretariaten voor de RARO, de RAVO en de RMb geldt de volgende taakstelling:
- -
in nauwe samenwerking met de raad(sleden) mede gestalte geven aan inhoud en reikwijdte
van de adviezen;
- -
op het inhoudelijke vlak initiatieven nemen, die zowel de inhoud van concrete adviezen
betreft alswel betrekking heeft op het signaleren van ontwikkelingen in de politiek
en de samenleving, wanneer die nopen tot stellingname van de raad;
- -
in organisatorische zin het verzorgen van de totstandkoming en de verspreiding van
adviezen;
- -
de organisatie en verslaglegging van de inspraak bij planologische kernbeslissingen
(pkb).
Voor BSA geldt de volgende taakstelling:
- -
verrichten van ondersteunende werkzaamheden die voor het goed functioneren van de
RARO, de RAVO en de RMb en hun inhoudelijke secretariaten (de ‘beleidskolommen’) noodzakelijk
zijn. In grote lijnen zijn de werkzaamheden aan te duiden met de volgende trefwoorden:
secretariaatsvoering van in- en externe overleggen, waaronder het voorzitters- en
secretarissenoverleg; documentatie- en informatievoorziening, systeembeheer, financiële
administratie, secretaressetaken, het verzendklaar maken van stukken, het opzetten
en beheren van een adressenadministratie.
-
7.7.
Centrale Directie Financiële en Economische Zaken (DFEZ)
De directie Financiële en Economische Zaken bestaat uit:
- -
het Bedrijfsbureau;
- -
de hoofdafdeling Economische Beleidsadvisering;
- -
de hoofdafdeling Financieel Beleid en Beheer;
- -
de hoofdafdeling Financiële Infrastructuur en Concerncontrole.
De hoofdtaken van de directie Financiële en Economische Zaken zijn:
-
7.7.1. zorgdragen voor de voorbereiding en het tot stand brengen van de VROM-(ontwerp)begrotingen;
-
7.7.2. beoordelen van en adviseren over departementale beleidsvoor stellen;
-
7.7.3. zorgdragen voor een optimaal begrotingsbeheer door middel van toezicht op en advisering
over de decentrale begrotingsuitvoering bij de VROM-diensten;
-
7.7.4. uitvoeren en stimuleren van doelmatigheidsonderzoek;
-
7.7.5. toezien op en initiëren van acties ten behoeve van de verdere ontwikkeling van het
departementale financiële management in afstemming met beleids-vorming en beleidsuitvoering
voor wat betreft de opzet en implementatie van maatregelen op het gebied van de administratieve
organisatie, de interne controle en de ontwikkelingen en het beheer van (geautomatiseerde)
financieel-administratieve systemen;
-
7.7.6. geven van richtlijnen met betrekking tot de inrichting van de departementale (concern-)
en de dienst- (divisie-)administraties en met betrekking tot het departementale controlebeleid;
-
7.7.7. toezien op de betrouwbaarheid en tijdigheid van de departementale verantwoording;
-
7.7.8. verzorgen van de informatievoorziening, gericht op de decharge en verantwoording,
een en ander uitmondend in een departementale rekening;
-
7.7.9. volgen van de algemene economische ontwikkeling en de hiermee samenhangende algemeen-economische
grootheden en het vertalen van deze ontwikkelingen naar consequenties voor de beleidsterreinen
van VROM, zoals taken betreffende het uitvoeren van scenariostudies omtrent de consequenties
van mogelijke economische omstandigheden voor de VROM beleidsterreinen en het adviseren
van de diverse directoraten-generaal omtrent de genoemde aspecten;
-
7.7.10. onafhankelijk toetsen en beoordelen van beleidsvoorstellen met algemeen-economische
effecten van de diverse directoraten-generaal binnen VROM en van andere departementen,
alsmede het zorgdragen voor beleidscoördinatie op departementaal niveau;
-
7.7.11. ondersteunen van de diensten binnen VROM bij de beleidsontwikkeling en het in dit
kader inbrengen van het algemeen economisch beheer;
-
7.7.12. adviseren van de hoogste ambtelijke en politieke leiding van het departement omtrent
allerhande algemeen-economische vraagstukken.
-
7.8.
Centrale Directie Informatiemanagement en Organisatie (DIO)
De directie Informatiemanagement en Organisatie bestaat uit:
- -
het bureau Bestuurlijk Beleid;
- -
het bureau Objectbeleidsontwikkeling;
- -
het bureau Documentaire Informatie-voorziening;
- -
het bureau Planning, Voortgang en Secretariaat (PVS).
De directie heeft de volgende hoofdtaken:
-
7.8.1. ondersteunen van de departementsleiding bij haar taak ten aanzien van het informatiemanagement,
de organisatie en de documentaire informatie-voorziening;
-
7.8.2. in verband daarmee formuleren van strategische hoofdlijnen van het VROM-informatiebeleid
met inbegrip van het automatiserings- en archiefbeleid;
-
7.8.3. adviseren, coördineren en vertegenwoordigen van VROM inzake informatie-management,
organisatie en documentaire informatievoorziening;
-
7.8.4. voeren van het voorzitterschap en het secretariaat van de Ideeëncommissie.
-
7.9.
Centrale Directie Juridische Zaken (DJZ)
De directie Juridische Zaken bestaat uit:
De directie heeft de volgende hoofdtaak:
Behandelen van aangelegenheden van wetgeving en andere juridische zaken, hetgeen ondermeer
inhoudt:
-
7.9.1. verzorgen van de wetgeving in formele zin, algemene maatregelen van bestuur en Koninklijke
Besluiten;
-
7.9.2. behandelen van:
- -
kroonberoepen en gerechtelijke procedures, met uitzondering van ambtenarenzaken, op
het terrein van het ministerie;
- -
verzoeken tot goedkeuring van besluiten tot onteigening in het belang van de ruimtelijke
ontwikkeling en van de volkshuisvesting, daaronder begrepen het onderzoek terplaatse;
- -
vraagstukken van privaatrechtelijke aard;
-
7.9.3. coördineren en behandelen van:
-
7.10.
Centrale Directie Personele Zaken (DPZ)
De directie Personele Zaken bestaat uit:
- -
het bureau Intern Beheer;
- -
de hoofdafdeling Financiële, Juridische en Materiële Zaken;
- -
de hoofdafdeling Personeelsmanagement;
- -
de hoofdafdeling Personeelsinformatie en Administratie.
De hoofdtaken van de directie Personele Zaken zijn:
-
7.11.
Centrale Directie Voorlichting en Externe Betrekkingen (DVEB)
De directie Voorlichting en Externe Betrekkingen bestaat uit:
- -
het Bedrijfsbureau;
- -
Externe Contacten Bewindslieden;
- -
Internationale Betrekkingen;
- -
de afdeling Pers- en Publieksvoorlichting;
- -
de afdeling Interne Voorlichting;
- -
de afdeling Voorlichtingsmiddelen.
De directie heeft de volgende hoofdtaken:
-
7.12.
Dienst Documentaire Informatie (DDI)
De dienst Documentaire Informatie bestaat uit:
- -
het Bedrijfsbureau;
- -
het bureau Automatisering;
- -
de afdeling Bibliotheek;
- -
de afdeling Documentatie;
- -
de afdeling Semi-statisch Archief.
DDI heeft als hoofdtaak de in- en externe gebruikers op de beleidsterreinen DGVH,
DGM, RPD, RGD en centrale diensten op een actieve wijze voorzien van (documentaire)
informatie, die nodig is bij de uitvoering van hun werkzaamheden.
Deze taak is als volgt onder te verdelen:
-
7.12.1. opbouwen, toegankelijk maken, beschikbaar stellen en beheren van naar DDI overgeplaatste
archieven van het ministerie, overeenkomstig de geldende wet- en regelgeving, op een
zodanige wijze dat een optimale informatievoorziening gewaarborgd is;
-
7.12.2. opbouwen, toegankelijk maken, beschikbaar stellen en beheren van een collectie (vak)literatuur,
waarvan het accent ligt op de beleidsterreinen van het ministerie, alsmede van de
NIROV-collectie;
-
7.12.3. zoeken naar mogelijkheden om de opgebouwde informatiebestanden (enerzijds archiefdossiers
en anderzijds boeken, tijdschriften enz.) zodanig te integreren, dat voor de gebruiker
een doorzichtige informatievoorziening ontstaat;
-
7.12.4. (actief en passief) verspreiden van informatie onder de gebruikers.
-
7.13.
Dienst Recherchezaken (DRZ)
De Dienst Recherchezaken bestaat uit:
De dienst Recherchezaken heeft de volgende hoofdtaken:
-
7.13.1. verrichten van bestuurlijke en strafrechtelijke onderzoeken terzake van misbruik en
oneigenlijk gebruik van regelingen op het terrein van het ministerie;
-
7.13.2. verrichten van administratieve, bestuurlijke en civielrechtelijke onderzoeken op het
terrein van het ministerie;
-
7.13.3. verrichten van informatieve onderzoeken ten behoeve van de leiding van het ministerie;
-
7.13.4. optreden als criminele inlichtingendienst;
-
7.13.5. optreden als Centraal Informatiepunt binnen VROM (CIP) met betrekking tot de georganiseerde
criminaliteit en de belangen en verantwoordelijkheden van het ministerie daarin.
-
7.14.
Facilitaire Dienst (FD)
De Facilitaire Dienst bestaat uit:
- -
de afdeling Beheerszaken;
- -
de afdeling Interne Services;
- -
de afdeling Gebouwenzorg;
- -
de afdeling Inkoop en Logistiek;
De Facilitaire Dienst heeft de volgende hoofdtaken;
-
7.14.1. binnen de budgettaire en beleidsmatige randvoorwaarden verlenen van facilitaire diensten
aan de gebruikers van de hoofdvestiging en dependances van het ministerie op het gebied
van de huisvesting, services en logistiek, zoals: vervoer, bewaking, beveiliging,
reprografie, receptie, telefooncentrale, schoonmaak, groenonderhoud, catering, vuilafvoer,
vergaderzalenbeheer, fitness-centrum, bedrijfshulpverlening en organiseren van buitenlandse
dienstreizen;
-
7.14.2. uitvoeren van de help-desk-functie;
-
7.14.3. zorgdragen voor een op de wensen van gebruikers afgestemde
efficiënte, juridisch en logistiek verantwoorde inkoop;
-
7.14.4. tijdige en juiste bezorging en afvoer van goederen en post binnen de nieuwbouw;
-
7.14.5. zorgdragen voor een optimaal beheer van ruimten, installaties en overige bouwkundige
voorzieningen van de VROM gebouwen, afgestemd op de wensen van de gebruikers en binnen
de budgettaire en beleidsmatige randvoorwaarden.
-
7.15.
Gemeenschappelijke Dienst Informatietechnologiebeheer (GDI)
De Gemeenschappelijke Dienst Informatietechnologiebeheer bestaat uit de eenheden:
De dienst heeft de volgende hoofdtaak:
-
7.16.
Interim Management VROM (IMV)
Het IMV heeft de volgende hoofdtaak: