- a.
aanwijzingsbesluit:
-
het besluit krachtens artikel 24, in samenhang met artikel 27, van de Luchtvaartwet
waarbij de luchthaven is aangewezen als luchtvaartterrein als bedoeld in artikel 1,
eerste lid, onder g, van de Luchtvaartwet en waarbij de geluidszones zijn vastgelegd;
- b.
bkl:
-
de rekeneenheid voor de geluidbelasting kleine luchtvaart zoals vermeld in het Besluit
geluidsbelasting kleine luchtvaart: de geluidsbelasting op een bepaalde plaats veroorzaakt
door de gezamenlijke op een luchtvaartterrein landende en opstijgende vaste-vleugel
luchtvaartuigen met schroefaandrijving en een toegelaten totaal massa die hoger is
dan 390 kg doch niet hoger dan 6.000 kg, uitgedrukt in bkl en vastgesteld volgens
de in het Besluit geluidsbelasting kleine luchtvaart opgenomen formule. Voor zover
deze luchtvaartuigen gebruik maken van dezelfde aan- en uitvliegroutes als de luchtvaartuigen
van ten minste 6.000 kg, dan wel de vliegpatronen van deze luchtvaartuigen overeenkomen
met die van luchtvaartuigen van ten minste 6.000 kg, wordt de geluidsbelasting conform
artikel 25, eerste lid, onder a, van de Luchtvaartwet in de berekening van de Ke-geluidszone
meegenomen;
- c.
(luchtverkeers)circuit:
-
de vliegbaan voor luchtvaartuigen in de nabijheid van het luchtvaartterrein zoals
is aangegeven in de Regeling betreffende standaard luchtverkeerscircuits en voor het
betreffende luchtvaartterrein is vastgesteld op grond van de Regeling procedures en
is gepubliceerd in de Luchtvaartgids;
- d.
Commissie-28:
-
de krachtens artikel 28 van de Luchtvaartwet ingestelde commissie;
- e.
de Inspecteur-Generaal:
-
de Inspecteur-Generaal van de Inspectie Verkeer en Waterstaat;
- f.
exploitant:
-
degene te wiens naam ingevolge de Luchtvaartwet het luchtvaartterrein is aangewezen;
- g.
feitelijk opgetreden geluidsbelasting:
-
de geluidsbelasting in Ke of bkl in een netwerkpunt, veroorzaakt door het feitelijk
gebruik van het luchtvaartterrein in de verstreken periode van het gebruiksplanjaar;
- h.
geautomatiseerde systeem:
-
het rekensysteem waarmee de feitelijk opgetreden geluidsbelasting en zich ontwikkelende
geluidsbelasting in Ke of bkl kan worden gevolgd en kan worden vergeleken met de verwachte
geluidsbelasting en met de maximaal toelaatbare geluidsbelasting;
- i.
gebruiksplan:
-
het gebruiksplan als bedoeld in artikel 30b van de Luchtvaartwet;
- j.
gebruiksplanjaar:
-
de periode als bepaald in het aanwijzingsbesluit;
- k.
geluidscontour:
-
de lijn die punten verbindt waar de geluidsbelasting een gelijke waarde heeft;
- l.
geluidszone:
-
het gebied rond een luchtvaartterrein waarbuiten de geluidsbelasting door landende
en opstijgende luchtvaartuigen de grenswaarde, die krachtens artikel 25, eerste of
vierde lid, van de Luchtvaartwet, wordt vastgesteld, niet mag overschrijden;
- m.
jaarberekening:
-
de geluidsbelasting in Ke of bkl in een netwerkpunt van het feitelijke gebruik van
het luchtvaartterrein over een geheel gebruiksplanjaar;
- n.
Kosteneenheid (Ke):
-
de rekeneenheid voor de geluidsbelasting grote luchtvaart zoals vermeld in het Besluit
geluidsbelasting grote luchtvaart: de geluidsbelasting op een bepaalde plaats, veroorzaakt
door de gezamenlijke op een luchtvaartterrein landende en opstijgende luchtvaartuigen,
bedoeld in artikel 25, eerste lid, onder a, van de Luchtvaartwet, vastgesteld volgens
de in het Besluit Geluidsbelasting Grote Luchtvaart opgenomen formule;
- o.
klein luchtvaartterrein:
-
een aangewezen luchtvaartterrein ten behoeve van kleine luchtvaart;
- p.
Luchtvaartpolitie:
-
het Korps Landelijke Politiediensten, Afdeling Bijzondere Taken, Luchtvaartpolitie;
- q.
LVNL-organisatie:
-
organisatie voor de luchtverkeersbeveiliging, bedoeld in artikel 5.22 van de Wet luchtvaart;
- r.
maximaal toelaatbare geluidsbelasting:
-
de maximaal toelaatbare geluidsbelasting per jaar in Ke of bkl in een netwerkpunt,
zoals vastgelegd bij de berekening van de geluidszone;
- s.
Minister:
-
de Minister van Verkeer en Waterstaat;
- t.
Minister van VROM:
-
de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;
- u.
netwerkpunt:
-
het voor de handhaving relevante punt waarvan de coördinaten zijn vermeld in bijlage
B bij deel 2 van dit handhavingsvoorschrift;
- v.
route:
-
een bepaalde (luchtverkeers)route voor de grote luchtvaart, vastgesteld om de verkeersstroom
te kanaliseren, waar dat nodig is voor de verzorging van de luchtverkeersdienstverlening;
- w.
verwachte gebruik van het luchtvaartterrein:
-
het verwachte gebruik van het luchtvaartterrein zoals vermeld in het gebruiksplan;
- x.
verwachte geluidsbelasting:
-
de geluidsbelasting in Ke of bkl in een netwerkpunt, berekend aan de hand van het
in het gebruiksplan vermelde verwachte gebruik van het luchtvaartterrein;
- y.
zich ontwikkelende geluidsbelasting:
-
de geluidsbelasting in Ke of bkl in een netwerkpunt, veroorzaakt door het feitelijk
gebruik van het luchtvaartterrein in de verstreken periode van het gebruiksplanjaar,
gevoegd bij de verwachte geluidsbelasting in dat netwerkpunt in de resterende periode
van dat jaar.
2. De berekening van de geluidsbelasting geschiedt volgens de krachtens artikel 25g,
eerste lid, van de Luchtvaartwet vastgestelde regels.
3. Dit handhavingsvoorschrift kent twee delen, een algemeen deel dat van toepassing
is op alle kleine luchtvaartterreinen en een specifiek deel dat uitsluitend van toepassing
is op het betreffende luchtvaartterrein.