Hoofdstuk 2. Organisatie en taken
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
§ 2. Taken en verantwoordelijkheden directeuren en hoofd Bureau Bedrijfsvoering
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
Artikel 5
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
Elk van de directeuren is integraal verantwoordelijk voor:
-
a. de resultaten van de eigen directie;
-
b. de coördinatie van het toezicht op de rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid
van de uitvoering van de sociale verzekeringen en voorzieningen en de werking van
het stelsel in samenspraak met de andere directeuren;
-
c. het relatiebeheer met het toezichtsobject vallend onder hun eigen directie;
-
d. het afleggen van verantwoording aan de IG.
Artikel 6
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
De directeur van de directie Beleidsontwikkeling is verantwoordelijk voor de ontwikkeling
en de overdracht ter implementatie van beleid inzake:
-
a. de strategie;
-
b. het relatiebeheer;
-
c. de toezichtsinnovatie;
-
d. het kennismanagement;
-
e. het informatiemanagement;
-
f. het kwaliteitsmanagement;
-
g. het proces- en projectmanagement;
-
h. de coördinatie van de interfacefunctie met het ministerie.
Artikel 7
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
De directeur van de directie Toezicht UWV, RWI, SER, PVK en Arbo-instanties is verantwoordelijk
voor:
-
a. het toezicht op uitvoering van de wettelijke taken door het UWV, de RWI, de SER,
de PVK, het Ctb en Arbo-instanties;
-
b. het rapporteren over de resultaten en kwaliteit van de uitvoering van de taken, bedoeld
onder a;
-
c. het inbrengen van kennis van de uitvoeringspraktijk in beleidsvorming.
Artikel 8
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
De directeur van de directie Toezicht Gemeenten is verantwoordelijk voor:
-
a. het toezicht op de uitvoering van wet- en regelgeving van het ministerie door gemeenten;
-
b. het rapporteren over de resultaten en kwaliteit van de uitvoering van de taak, bedoeld
onder a;
-
c. het inbrengen van kennis van de uitvoeringspraktijk in beleidsvorming.
Artikel 9
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
De directeur van de directie Toezicht CWI, Svb en Samenwerking is verantwoordelijk
voor:
-
a. het toezicht op de uitvoering van wettelijke taken door de CWI en de Svb en het toezicht
op de samenwerking, bedoeld in artikel 8 van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen;
-
b. het rapporteren over de resultaten en kwaliteit van de uitvoering van de taken, bedoeld
onder a;
-
c. het verlenen van juridische ondersteuning bij met name de ontwikkeling en uitvoering
van de toezichtsfunctie;
-
d. het inbrengen van kennis van de uitvoeringspraktijk in beleidsvorming.
Artikel 10
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
Het hoofd van het Bureau Bedrijfsvoering is verantwoordelijk voor:
-
a. de planning- en controlcyclus op financieel en HRM-gebied;
-
b. de advisering over en ondersteuning bij de uitvoering van het middelenbeheer;
-
c. het voeren van de controlfunctie;
-
d. de ontwikkeling van financieel, HRM- en facility managementbeleid;
-
e. de verzorging van de uitvoering van het beleid, genoemd onder d;
-
f. het beheer van administratieve systemen;
-
g. het verzorgen van administraties;
-
h. het verlenen van managementondersteuning aan de directies;
-
i. het in samenspraak met de directie Communicatie van het ministerie ontwikkelen en
verzorgen van de in- en externe communicatie inclusief persvoorlichting;
-
j. het behandelen van algemeen bestuurlijk-juridische aangelegenheden, niet zijnde de
aangelegenheden, bedoeld in artikel 19.
§ 3. Taken en verantwoordelijkheden afdelingshoofden en hoofdinspecteurs
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
Artikel 11
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
De afdelingshoofden van de directies, de hoofdinspecteurs en het hoofd van het Bureau
Bedrijfsvoering zijn verantwoordelijk voor de volgende algemene taken:
-
a. het leveren van een bijdrage aan het opstellen en het uitvoeren van het jaarplan
en meerjarenplan van de IWI;
-
b. het, binnen de betreffende kaders die daartoe zijn opgesteld, bepalen van de wijze
waarop de activiteiten worden georganiseerd;
-
c. het doen van voorstellen met betrekking tot het aantrekken en ontslaan van personeel,
binnen de op inspectieniveau vastgestelde formatieplannen;
-
d. het op transparante en gestructureerde wijze verantwoording afleggen aan het directieteam
over de wijze waarop zij de werkzaamheden hebben georganiseerd, over de geboekte voortgang,
de bestede middelen en de behaalde resultaten.
Artikel 12
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
Het hoofd van de afdeling Strategie, beleid en innovatie is verantwoordelijk voor
de operationele taken inzake de ontwikkeling van:
-
a. strategie, beleid en innovatie;
-
b. het project- en procesmanagement;
-
c. de inspectiebrede projecten;
-
d. het inspectiebrede relatiebeheer;
-
e. het kennis-, informatie- en kwaliteitsmanagement;
-
f. het algemeen inspectiebeleid;
-
g. de coördinatie van de interfacefunctie met het ministerie.
Artikel 13
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
De hoofden van de afdeling Toezicht UWV/WW, de afdeling Toezicht UWV/AG en de afdeling
Toezicht Collecterend en beherend zijn elk voor hun onderdeel verantwoordelijk voor:
-
a. het houden van toezicht op de uitvoering van de wettelijke taken door het UWV;
-
b. het rapporteren over de resultaten en kwaliteit van de uitvoering van wettelijke
taken door het UWV;
-
c. het bijdragen aan integrale rapportages over de uitvoering op het beleidsterrein
werk en inkomen;
-
d. het inbrengen van kennis van de uitvoeringspraktijk in beleidsvorming.
Artikel 14
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
Het hoofd van de afdeling Toezicht Overige Bestuursorganen is verantwoordelijk voor:
-
a. het houden van toezicht op de uitvoering van de wettelijke taken door de RWI, de
SER, de PVK, het Ctb en Arbo-instanties;
-
b. het rapporteren over de resultaten en kwaliteit van de uitvoering van de wettelijke
taken door de RWI, de SER, de PVK, het Ctb en Arbo-instanties;
-
c. het bijdragen aan integrale rapportages over de uitvoering op het beleidsterrein
werk en inkomen;
-
d. het inbrengen van kennis van de uitvoeringspraktijk in beleidsvorming.
Artikel 15
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
Het hoofd van de afdeling Thematisch onderzoek is verantwoordelijk voor:
-
a. het ontwikkelen en uitvoeren van thematisch sociaal-economisch toezichthoudend onderzoek
naar de uitvoering door en tussen de uitvoeringsorganisaties, zoveel mogelijk rekening
houdend met de onderzoeksprogrammering van het ministerie;
-
b. het rapporteren over de resultaten en kwaliteit van thematisch onderzoek;
-
c. het bijdragen aan integrale rapportages over de uitvoering op het beleidsterrein
werk en inkomen;
-
d. het inbrengen van kennis van de uitvoeringspraktijk in beleidsvorming.
Artikel 16
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
De hoofden van de Centrale afdeling TG en de afdeling Centraal Kantoor Regio's zijn
verantwoordelijk voor:
-
a. het ontwikkelen en coördineren van het toezicht op de uitvoering van wet- en regelgeving
van het ministerie door gemeenten;
-
b. het opstellen van rapportages over de uitvoering van wet- en regelgeving van het
ministerie door gemeenten;
-
c. het bijdragen aan integrale rapportages over de uitvoering op het beleidsterrein
werk en inkomen;
-
d. het ontwikkelen en coördineren van en rapporteren over thematisch toezichtsonderzoek
betreffende de gemeenten;
-
e. het vormgeven van directiegericht informatiseringsbeleid;
-
f. het deelnemen aan overleg met gemeenten op landelijk niveau;
-
g. het vormgeven van een intermediairfunctie voor beleidsdirecties;
-
h. de inbreng van kennis van de uitvoeringspraktijk in beleidsvorming.
Artikel 17
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
De hoofdinspecteurs zijn voor hun eigen regio verantwoordelijk voor:
-
a. het houden van toezicht op de uitvoering van wet- en regelgeving van het ministerie
door gemeenten;
-
b. het rapporteren over resultaten en kwaliteit van de uitvoering van wet-en regelgeving
van het ministerie door gemeenten;
-
c. het bijdragen aan integrale rapportages over de uitvoering op het beleidsterrein
werk en inkomen;
-
d. het uitvoeren van onderzoek en het inbrengen van kennis van de uitvoeringspraktijk
in beleidsvorming;
-
e. het uitvoeren van de vaststellingstaken met betrekking tot rijksvergoedingen aan
gemeenten tot en met het vergoedingsjaar 2000 en de servicelijn.
Artikel 18
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
Het hoofd van de afdeling Toezicht Samenwerking en keteninstituties is verantwoordelijk
voor:
Artikel 19
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
Het hoofd van de afdeling Toezicht CWI is verantwoordelijk voor:
-
a. het houden van toezicht op de uitvoering van wettelijke taken door de CWI;
-
b. het rapporteren over de resultaten en kwaliteit van de uitvoering van wettelijke
taken door de CWI;
-
c. het bijdragen aan integrale rapportages over de uitvoering op het beleidsterrein
werk en inkomen;
-
d. het inbrengen van kennis van de uitvoeringspraktijk in beleidsvorming.
Artikel 20
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
Het hoofd van de afdeling Toezicht Svb is verantwoordelijk voor:
-
a. het houden van toezicht op de uitvoering van wettelijke taken door de Svb;
-
b. het rapporteren over de resultaten en kwaliteit van de uitvoering van wettelijke
taken door de Svb;
-
c. het bijdragen aan integrale rapportages over de uitvoering op het beleidsterrein
werk en inkomen;
-
d. het inbrengen van kennis van de uitvoeringspraktijk in beleidsvorming.
Artikel 21
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
Het hoofd van de afdeling Juridische zaken is verantwoordelijk voor:
-
a. de juridische ondersteuning bij de ontwikkeling en uitvoering van de toezichtsfunctie;
-
b. het bijdragen aan integrale rapportages over de uitvoering op het beleidsterrein
werk en inkomen;
-
c. het inbrengen van kennis van de uitvoeringspraktijk in beleidsvorming;
-
d. de coördinatie van de inbreng in het op verzoek uitvoeren van de toezichtbaarheidstoets,
bedoeld in artikel 41 van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen.
Artikel 22
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
Het hoofd van de afdeling Middelenbeheer is verantwoordelijk voor:
-
a. de advisering over en ontwikkeling van beleid en plannen over de besteding van middelen
ten aanzien van personeel en financiën;
-
b. de levering van managementinformatie;
-
c. het verzorgen van de controlfunctie;
-
d. het voeren van de administratie over middelenbeheer en personeelssalarissen.
Artikel 23
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
Het hoofd van de afdeling Automatisering is verantwoordelijk voor:
-
a. de advisering over en ontwikkeling van beleid en plannen met betrekking tot ICT;
-
b. het beheer van ICT-systemen, infrastructuur en applicaties;
-
c. het verlenen van gebruikersondersteuning;
-
d. het beheren van een helpdesk;
-
e. de ontwikkeling van applicaties.
Artikel 24
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
Het hoofd van de afdeling Directiesecretariaat is verantwoordelijk voor:
-
a. de advisering over en ontwikkeling van beleid en plannen met betrekking tot ondersteuning
van de directies van de Inspectie;
-
b. de verzorging van de managementondersteuning van de directies;
-
c. het voeren van het directiesecretariaat van het directieteam;
-
d. het adviseren over en behandelen van algemene bestuurlijke en juridische aangelegenheden,
niet zijnde de aangelegenheden bedoeld in artikel 19;
-
e. de verzorging van het ambtelijk secretariaat van de ondernemingsraad;
-
f. de uitvoering van P&C-activiteiten;
-
g. het beheer van het kwaliteitssysteem.
Artikel 25
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
Het hoofd van de afdeling Documentatie en Informatievoorziening is verantwoordelijk
voor:
-
a. de advisering over en ontwikkeling van beleid en plannen met betrekking tot de documentaire
informatievoorziening;
-
b. de verzameling, het beheer, de ontsluiting en de beschikbaarstelling van documentaire
informatievoorziening;
-
c. de verlening van gebruikersondersteuning.
Artikel 26
[Regeling vervallen per 01-01-2004]
Het hoofd van de afdeling Facility Management is verantwoordelijk voor:
Artikel 27
[Regeling vervallen per 01-01-2004]