U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
[Regeling vervallen per 01-07-2009.]Geraadpleegd op 19-11-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 12-02-2003. Geldend van 12-02-2003 t/m 31-12-2003
Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat, houdende regels met betrekking tot de vaartijden en bemanningssterkte binnenvaart (Regeling vaartijden en bemanningssterkte binnenvaart)
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op de artikelen 6, eerste lid, en 9 van de Wet vaartijden en bemanningssterkte binnenvaart en de artikelen 1, onderdeel u, 19, derde lid, 21, derde lid, 23, eerste lid, 24, tweede en negende lid, en 26, eerste en achtste lid, van het Besluit vaartijden en bemanningssterkte binnenvaart;
Besluit:
[Regeling vervallen per 01-07-2009]
In deze regeling wordt verstaan onder besluit: Besluit vaartijden en bemanningssterkte binnenvaart.
Ten aanzien van de procedure voor de afgifte van een geneeskundige verklaring is het Reglement Rijnpatenten 1998 van overeenkomstige toepassing.
Ten aanzien van de kosten voor de afgifte van een geneeskundige verklaring is artikel 1 van het Besluit, houdende vaststelling tarief kosten geneeskundig onderzoek van overeenkomstige toepassing.
1 Het dienstboekje, het vaartijdenboek en de verklaring uitgifte vaartijdenboek worden afgegeven door de divisie Vervoer van de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
2 Indien een dienstboekje of een vaartijdenboek geheel of gedeeltelijk onleesbaar is dan wel verloren is geraakt of teniet gegaan, wordt met inachtneming van het derde en vierde lid en tegen betaling van de bedragen, bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderscheidenlijk 3, eerste lid, van de Regeling tarieven Rijnpatenten, dienstboekjes, vaartijdenboek en verklaring vaartijdenboek een vervangend exemplaar afgegeven.
3 Het vervangende exemplaar treedt in de plaats van het eerder afgegeven document en wordt niet eerder afgegeven dan nadat het geheel of ten dele onleesbaar geworden exemplaar, waarvoor het wordt afgegeven, is ingeleverd bij de divisie Vervoer van de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
4 In het geval dat een document verloren is geraakt of teniet is gegaan, wordt aan de divisie Vervoer van de Inspectie Verkeer en Waterstaat een bewijs overgelegd dat daarvan aangifte is gedaan bij een ambtenaar, aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel a, van de Politiewet 1993. Op bladzijde 1 van het vervangende exemplaar van het dienstboekje en het vaartijdenboek wordt aangetekend dat het hiervoor bedoelde bewijs is overgelegd.
5 In het geval dat bij de verkoop van een schip de verkoper in gebreke blijft het bij het schip behorende vaartijdenboek aan de koper te leveren, kan dit bewijs van aangifte worden vervangen door een door de koper en de divisie Vervoer van de Inspectie Verkeer en Waterstaat te ondertekenen verklaring.
6 Indien het volgnummer van het te vervangen vaartijdenboek onbekend is bij de divisie Vervoer van de Inspectie Verkeer en Waterstaat wordt het nieuwe vaartijdenboek voorzien van het volgnummer 1.
Ten aanzien van de tachograaf, bedoeld in artikel 1, onderdeel u, van het besluit is de Regeling typegoedkeuring en installatie tachografen Rijnvaart 1995 van overeenkomstige toepassing.
Voor de behandeling van een aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de wet is de aanvrager aan het Rijk een bedrag verschuldigd van € 40.
1 Ten aanzien van motorschepen met een lengte van minder dan 55 meter wordt vrijstelling verleend van de ingevolge artikel 12, eerste lid, van het besluit voorgeschreven minimumbemanning voor de periode tot 1 januari 2005, mits voldaan wordt aan de volgende voorschriften:
a. hetzij:
1º. de minimumbemanning bestaat uit een schipper;
2º. de maximale vaartijd van het schip bedraagt 12 uur per dag en 50 uur per kalenderweek;
3º. de minimale dagelijkse ononderbroken rusttijd van de schipper bedraagt ten minste 12 uur in elke periode van 24 uur, te rekenen vanaf het einde van iedere rustperiode van ten minste 12 uur;
4º. het schip onderbreekt de vaart gedurende een periode van 12 uur waarin de periode van 22.00 uur tot 6.00 uur is gelegen;
5º. er is een vanuit het stuurhuis bedienbaar reserve-toplicht aanwezig;
6º. het schip is uitgerust met een goed functionerende tachograaf die in werking is gesteld vanaf het begin van de voorafgaande ten minste 8 aaneengesloten uren durende onderbreking van de vaart en waarvan de gegevens gedurende ten minste zes maanden na de laatste aantekening daarop in chronologische volgorde aan boord worden bewaard;
7º. vervoer van stoffen waarvoor op grond van het ADNR een certificaat van goedkeuring als bedoeld in bijlage 1 bij de Regeling vervoer over de binnenwateren van gevaarlijke stoffen is vereist, is niet toegestaan;
8º. er wordt niet gevaren op de Westerschelde;
9º. het schip voldoet aan artikel 13 van het besluit, en
10º. voor zover het motorschip een lengte heeft van meer dan 33 meter, is actieve boegbesturing bedienbaar vanuit het stuurhuis aanwezig;
b. hetzij:
1º. de minimumbemanning bestaat uit een schipper en een lichtmatroos of deksman;
2º. indien tussen 22.00 en 06.00 wordt gevaren, is de onder 1° bedoelde lichtmatroos of deksman18 jaar of ouder; en
3º. de voorschriften, bedoeld in onderdeel a, onder 7° tot en met 10°, worden in acht genomen
2 Degene die gebruik maakt van de vrijstelling, bedoeld in het eerste lid, maakt hiervan melding aan de divisie Vervoer van de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
3 Een wisseling van de vaart met gebruikmaking van de vrijstelling onder de voorschriften van het eerste lid, onderdeel a, naar de exploitatiewijze A1, A2 of B, is slechts toegestaan indien:
a. de schipper is afgelost, of
b. bij controle kan worden aangetoond dat het voor de exploitatiewijze A1, A2 of B bestemde bemanningslid dat niet is afgelost, onmiddellijk voor de wisseling een onafgebroken rusttijd van 8 uur buiten de vaartijd in acht heeft genomen, en de voor deze exploitatiewijzen voorgeschreven minimumbemanning zich aan boord bevindt.
4 Van de exploitatiewijze A1, A2 of B mag slechts naar de vaart met gebruikmaking van de vrijstelling onder de voorschriften van het eerste lid, onderdeel a, worden overgegaan, indien de voor de vaart onder de in het eerste lid, onderdeel a, bedoelde vrijstelling voorgeschreven schipper onmiddellijk voor de wisseling geen deel heeft uitgemaakt van de bemanning van het schip, dan wel bij controle kan worden aangetoond dat de schipper, indien deze niet is afgelost, onmiddellijk voor de wisseling een rusttijd van 12 uur buiten de vaartijd van het schip in acht heeft genomen.
5 Een schip kan onmiddellijk in aansluiting op de vaart met gebruikmaking van de vrijstelling onder de voorschriften van het eerste lid, onderdeel a, voor een identieke vaart worden ingezet indien de schipper wordt vervangen door een andere schipper.
6 Het aantonen van de rusttijd, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, onder 3°, derde en vierde lid, geschiedt door middel van het vaartijdenboek van het schip.
Ten aanzien van schepen in gebruik bij het Rijk, de provincie, de gemeente, het havenschap of bij een van de regionale politiekorpsen bedoeld in artikel 21, derde lid, van de Politiewet 1993, wordt vrijstelling verleend van de artikelen 9 tot en met 11 en 24 tot en met 28 van het besluit.
1 Ten aanzien van passagiersschepen die in de exploitatiewijze A1 varen, wordt vrijstelling verleend van de ingevolge artikel 12b, eerste lid, van het besluit voorgeschreven minimumbemanning, mits voldaan wordt aan de volgende voorschriften:
a. de minimumbemanning bestaat uit:
voor de passagiersschepen uit groep 4 die minder dan 601 passagiers aan boord hebben: de minimumbemanning uit groep 3 voor de exploitatiewijze A1;
voor de passagiersschepen uit groep 3 die minder dan 251 passagiers aan boord hebben: de minimumbemanning uit groep 2 voor de exploitatiewijze A1;
voor de passagiersschepen uit groep 2 die minder dan 76 passagiers aan boord hebben: de minimumbemanning uit groep 1 voor de exploitatiewijze A1; en
b. voor het begin van de vaart en telkens na elke onderbreking van de vaart wanneer passagiers embarkeren of debarkeren legt de schipper het aantal passagiers dat aan boord is schriftelijk vast.
2
Ten aanzien van passagiersschepen uit groep 1 met een lengte van maximaal 45 meter en een capaciteit van maximaal 40 personen die in de exploitatiewijze A1 varen, wordt vrijstelling verleend van de ingevolge artikel 12b, eerste en derde lid, van het besluit voorgeschreven minimumbemanning, mits de minimumbemanning bestaat uit een schipper en een lichtmatroos of een deksman van ten minste 18 jaar en het schip de vaart onderbreekt gedurende een periode van ten minste 16 uur, waarin de periode van 22.00 uur tot 06.00 uur is gelegen.
3 Ten aanzien van de in het tweede lid bedoelde passagierschepen is in geval van vaart zonder passagiers artikel 7, eerste lid, onderdeel a, en tweede lid, van overeenkomstige toepassing, onder voorwaarde dat het schip beschikt over vrij toegankelijke gangboorden die voldoen aan de in bijlage II, artikel 11.15, derde lid, van het Binnenschepenbesluit gestelde eisen.
1 Ten aanzien van rondvaartboten van het Amsterdamse grachtentype als bedoeld in artikel 1, tweede lid, van de Regeling rondvaartboten van het Amsterdamse grachtentype wordt, voor zover zij in de exploitatiewijze A1 varen, vrijstelling verleend van de ingevolge artikel 12b, eerste lid, van het besluit voorgeschreven bemanning, mits de minimumbemanning bestaat uit een schipper.
2 Ten aanzien van open rondvaartboten als bedoeld in artikel 1, tweede lid, van de Regeling open rondvaartboten wordt, voor zover zij in de exploitatiewijze A1 varen, vrijstelling verleend van de ingevolge artikel 12b, eerste lid, van het besluit voorgeschreven bemanning, en van artikel 13 van het besluit, mits de minimumbemanning bestaat uit een schipper.
[Vervallen per 12-02-2003]
1 Ten aanzien van schepen, bestemd of gebruikt voor het bedrijfsmatig vervoer van meer dan 12 personen buiten de bemanning en ingericht om hoofdzakelijk door middel van zeilen te worden voortbewogen, wordt, voor zover zij in exploitatiewijze A1 varen, vrijstelling verleend van de artikelen 10, 24 en 25 van het besluit en van de ingevolge artikel 12b, eerste en derde lid, van het besluit voor groep 1 voorgeschreven minimumbemanning, mits voldaan wordt aan de volgende voorschriften:
a. de minimumbemanning bestaat uit een schipper en een lichtmatroos die ten minste 18 jaar is;
b. een duidelijke registratie wordt bijgehouden van de vaartijd van het schip; en
c. de door de zeilschepen gehanteerde registratiemiddelen treden in de plaats van het dienstboekje en het vaartijdenboek.
2 De vrijstelling van de artikelen 24 en 25 van het besluit, alsmede de voorschriften, genoemd in het eerste lid onder b en c, vervallen met ingang van 1 januari 2004.
Van de ingevolge artikel 12b, eerste lid, van het besluit voorgeschreven bemanning en van artikel 13 van het besluit, wordt vrijstelling verleend mits de minimumbemanning bestaat uit een schipper, ten aanzien van schepen die:
a. zijn bestemd of worden gebezigd voor het bedrijfsmatig vervoer van meer dan 12 personen buiten de bemanning;
b. zijn ingericht voor de sportvisserij;
c. varen op, dan wel op weg zijn van of naar de binnenwateren, ingedeeld in `Nederland Zone 2', bedoeld in bijlage I van het Binnenschepenbesluit; en
d. in exploitatiewijze A1 varen.
1 Ten aanzien van motorschepen die in exploitatiewijze A1 varen, wordt vrijstelling verleend van de ingevolge artikel 12, eerste lid, van het besluit voor groep 3 voorgeschreven minimumbemanning, mits voldaan wordt aan de volgende voorschriften:
1º. de minimumbemanning bestaat uit een schipper en een stuurman;
2º. het schip onderbreekt de vaart gedurende de periode tussen 22.00 uur en 06.00 uur;
3º. het schip is bij het begin van de vaart vaarklaar en tijdens de vaart worden geen werkzaamheden verricht die betrekking hebben op het laad- of losklaar maken van het schip;
4º. het schip is voorzien van de optische hulpmiddelen om te kunnen voldoen aan artikel 1.09, derde lid, van het Binnenvaartpolitiereglement;
5º. het schip is uitgerust met een éénmansstuurstelling voor het varen op radar en voldoet aan de daarop betrekking hebbende artikelen in hoofdstuk 7 van het Besluit Reglement onderzoek schepen op de Rijn 1995 dan wel Bijlage II, artikel 9.10, van het Binnenschepenbesluit; en
6º. het schip voldoet blijkens een verklaring van het Hoofd van de Scheepvaartinspectie, zoals genoemd in artikel 13, tweede lid, van het besluit, aan de eisen van de Standaard S2.
2 Ten aanzien van motorschepen die in exploitatiewijze A2 varen, wordt vrijstelling verleend van de ingevolge artikel 12, eerste lid, van het besluit, voorgeschreven minimumbemanning, mits voldaan wordt aan de volgende voorschriften:
1º. de minimumbemanning bestaat uit twee schippers en één matroos; en
2º. de voorschriften, bedoeld in het eerste lid onder 5° en 6°.
3 Ten aanzien van hechte samenstellen die in exploitatiewijze A1 varen, wordt vrijstelling verleend van de ingevolgde artikel 12a, eerste lid, van het besluit voor groep 3 voorgeschreven minimumbemanning, mits voldaan wordt aan de volgende voorschriften:
2º. de voorschriften, bedoeld in het eerste lid, onder 2° tot en met 5°; en
3º. het schip voldoet blijkens een verklaring van het Hoofd van de Scheepvaartinspectie als bedoeld in artikel 13, tweede lid, van het besluit, aan de eisen van de Standaard S2.
4 Ten aanzien van hechte samenstellen die in exploitatiewijze A2 varen, wordt vrijstelling verleend van de ingevolge artikel 12a, eerste lid, van het besluit voor groep 3 voorgeschreven minimumbemanning, mits voldaan wordt aan de volgende voorschriften:
1º. de minimumbemanning bestaat uit twee schippers en een matroos; en
2º. de voorschriften, bedoeld in het eerste lid, onder 5°, en het derde lid, onder 3°.
5 Ten aanzien van hechte samenstellen die in exploitatiewijze A1 varen, wordt vrijstelling verleend van de ingevolge artikel 12a, eerste lid, van het besluit voor groep 4 voorgeschreven minimumbemanning, mits voldaan wordt aan de volgende voorschriften:
1º. de minimumbemanning bestaat uit een schipper, een stuurman en een matroos; en
6 Ten aanzien van hechte samenstellen die in exploitatiewijze A2 varen, wordt vrijstelling verleend van de ingevolge artikel 12a, eerste lid, van het besluit voor groep 4 voorgeschreven minimumbemanning, mits wordt voldaan aan de volgende voorschriften:
1º. de minimumbemanning bestaat uit twee schippers en twee matrozen; en
De Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Minister van Verkeer en Waterstaat van 13 december 1994, houdende regelen met betrekking tot de vaartijden en bemanningssterkte binnenvaart (Stcrt. 1994, 248) wordt ingetrokken.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 juli 2002.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling vaartijden en bemanningssterkte binnenvaart.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Minister
Roelf H. de Boer
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Regeling vaartijden en bemanningssterkte binnenvaart", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.