Bijlage Vooruit!
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
Beleidsregel Innovatie in het Voortgezet Onderwijs
1. Innovatieve initiatieven stimuleren
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
Deze beleidsregel biedt scholen voor voortgezet onderwijs die vallen onder het ministerie
van OCW de mogelijkheid om in 2004 aanvullende bekostiging te ontvangen voor innovatieve
projecten. Deze projecten moeten gericht zijn op versterking en vernieuwing van het
leerproces van jongeren in de meest brede zin van het woord. Het gaat om innovaties
die het leren van jongeren centraal stellen, die de motivatie om te leren versterken,
die leiden tot verbetering van leerprestaties en die een bijdrage leveren aan het
aanboren, uitdagen en ontwikkelen van het talent van jongeren in het voortgezet onderwijs.
Basis voor deze beleidsregel zijn artikel 85a, tweede lid, en artikel 89, tweede lid, van de WVO. Het gaat er bij deze beleidsregel om scholen die nieuwe wegen banen een steun in
de rug te geven én aan te moedigen het resultaat van hun activiteiten te delen met
anderen. Voor de goede orde, de beleidsregel geldt ook voor het praktijkonderwijs.
Hoogte van de aanvullende bekostiging
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
De aanvullende bekostiging bedraagt ten hoogste 60% van de totale projectkosten, tot
maximaal € 300.000,-. Voor deze beleidsregel is € 10 miljoen beschikbaar voor 2004.
De looptijd van het project bedraagt maximaal drie jaar, zodat scholen de mogelijkheid
hebben de aanvullende bekostiging over meerdere jaren te verspreiden. Er mag ook voor
minder dan € 300.000,- worden aangevraagd.
Experimenteerruimte
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
Het kan bij innovatieve projecten nodig zijn dat wordt afgeweken van de regelgeving.
Op basis van artikel 25 en artikel 29, zesde lid van de WVO kan ontheffing worden gegeven ten aanzien van de inrichtings- en examenvoorschriften.
Wanneer het voor een project nodig is dat een dergelijke ontheffing wordt verleend,
dan wordt dit bij de behandeling van de projectaanvraag meegenomen. In Koers VO zal
worden aangegeven binnen welke marges deze ontheffingen kunnen worden verleend. Doordat
via deze wetsartikelen dergelijke ontheffingen kunnen worden verleend is het ook mogelijk
projecten te bedienen waarbij niet om aanvullende bekostiging maar slechts om experimenteerruimte
gevraagd wordt.
2. Welke projecten worden bedoeld?
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
Innoverende scholen zullen het in eerste instantie moeten hebben van middelen waarover
ze reeds beschikken. De reguliere lumpsum en aanvullingen daarop zoals het nascholingsbudget,
het schoolbudget en specifiek voor het vmbo de impuls beroepsonderwijs kunnen daarvoor
worden aangewend. Het voordeel daarvan is dat scholen zelfhun prioriteiten stellen
en geen extra verantwoordingsverplichtingen hebben. Veel scholen weten die mogelijkheden
goed te benutten.
Er zijn echter ook scholen die een pioniersfunctie vervullen. Zij banen nieuwe wegen
en ontwikkelen werkwijzen, waarbij ze zich niet op kunnen trekken aan voorbeelden
om de eenvoudige reden dat die voorbeelden er niet zijn. Door hun initiatief en door
de resultaten die ze boeken, worden ze zélf een voorbeeld. In die gevallen is het
redelijk dat deze scholen extra worden ondersteund, ook in materiële zin. Deze beleidsregel
is bedoeld voor zulke projecten. Dat betekent dus een duidelijke beperking. Een school,
die sterk twijfelt over de haalbaarheid van een aanvraag op basis van deze beleidsregel
of een school die pas naar aanleiding van het lezen van deze beleidsregel innovatief
initiatief ontplooit, wordt geadviseerd zich de moeite van een projectaanvraag te
besparen.
De beleidsregel is bedoeld voor projecten die aan de volgende criteria voldoen:
-
1. Leren van de leerling staat centraal
In deze beleidsregel staat, net als in Koers VO, het leren van de leerling centraal.
De innovatie heeft als doel het versterken en vernieuwen van het leren in het voortgezet
onderwijs. In lijn met Koers VO is het de school die daarbij zijn eigen plan bepaalt.
Het projectresultaat impliceert een aantoonbare versterking en vernieuwing van het
leerproces van de leerling in het voortgezet onderwijs.
Het gaat hierbij om projecten die zich vooral, maar niet uitsluitend, richten op de
hieronder genoemde onderwerpen. Het leren binnen en buiten de school, inclusief vormen
van buitenschools leren in een bedrijf of een vrijwilligersorganisatie, of om combinaties
van binnen-en buitenschools leren. Dit leren hoeft niet beperkt te zijn tot de onderwerpen
die deel uitmaken van het reguliere curriculum, ook onderwerpen als waarden en normen,
burgerschap, sociaal verkeer, veiligheid en verantwoordelijkheid kunnen aan de orde
zijn. Innovatie kan ook betrekking hebben op leerrendement zodat meer jongeren beter
gediplomeerd de school verlaten. Innovatie is ook het leren in leergebieden in plaats
van in vakken en schotten overstijgend, ook in doorlopende leerlijnen. Aansluiten
bij actuele maatschappelijke thema’s als integratie of het versterken van ondernemerschap.
Versterken van het leren hoeft overigens niet persé te betekenen meer zelfstandig
leren; voor sommige jongeren kan een strakke en gestructureerde aanpak juist het best
aangewezen zijn. Verder kunnen Bèta & Techniek en een intelligente inzet van informatie-
en communicatietechnologie thema’s zijn die bij de projecten aan de orde komen. Tot
slot maakt kwaliteitszorg een belangrijk onderdeel uit van innovatie.
-
2. Het beoogde projectresultaat is nieuw
Onder nieuw wordt in eerste instantie verstaan ’nog niet eerder vertoond’, maar het
kan ook gaan om een originele combinatie van bestaande innovaties die de vernieuwing
van het VO, gericht op het beter leren door leerlingen, versnelt. Verder moet nieuw
niet absoluut worden opgevat in de zin dat het nog helemaal nergens voorkomt; een
project waarbij bijvoorbeeld in een gymnasium iets wordt ontwikkeld wat in vmbo zorg
& welzijn al gemeengoed is, kan ook als nieuw worden aangemerkt.
-
3. De aanvrager kan waarmaken wat hij belooft
Het project moet zodanig opgezet en georganiseerd zijn, en relevante samenwerkingspartners
zodanig gecommitteerd, dat het project tot een goed einde kan worden gebracht. Een
aspect daarvan is ook dat de beoogde innovatie aansluit bij ontwikkelingen die nu
al in de school plaatsvinden. Bij dit criterium hoort ook dat intern overdracht van
de resultaten plaatsvindt, dat de innovatie binnen de school verankerd wordt en dat
sprake is van een deugdelijke projectbegroting.
-
4. Kennis delen
Belangrijke reden voor het verstrekken van aanvullende bekostiging is dat ook anderen
kunnen profiteren van het pionierswerk en de projectresultaten van de initiatiefnemer.
De projectresultaten moeten daarom breed beschikbaar komen, in elk geval na en bij
voorkeur ook tijdens de projectperiode. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij
de aanvrager. Ook interne kennisdeling binnen de school en zijn directe omgeving maken
hier onderdeel van uit.
3. Scholen werken samen
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
Samenwerking met relevante partners is geen zelfstandig beoordelingscriterium op zich,
maar wordt in de praktijk wel bij de beoordeling meegewogen als een afgeleide van
de criteria in paragraaf 2. Het is op zich mogelijk, maar in de praktijk niet waarschijnlijk
dat een school op eigen houtje in staat is een ingrijpende innovatie tot een goed
einde te brengen. Stel dat een school aan de slag wil met een vorm van buitenschools
leren, dan ligt het voor de hand dat te doen met ’buitenschoolse’ partners en dan
moet de samenwerking goed in elkaar zitten. Er zijn ook andere redenen om samen te
werken: expertise, geld, kennis delen en dergelijke. Hier is de hechtheid van de samenwerking
een afgeleide van het derde criterium dat de school moet kunnen waarmaken wat hij
belooft.
4. Het indienen van de aanvraag, formele vereisten
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
Indientermijn
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
De aanvraag wordt ingediend door het bevoegd gezag van een school voor voortgezet
onderwijs, ook als sprake is van een samenwerkingsverband met andere partners. De
aanvraag moet uiterlijk 1 september 2004 worden ingediend bij SenterNovem, zie adres
hieronder. De aanvraag kan niet per fax of e-mail ingediend worden. Na 1 september
2004 worden geen aanvragen meer in behandeling genomen.
Aanvraagformulier
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
Wil de aanvraag voor behandeling in aanmerking komen dan moet ze in elk geval opgesteld
zijn conform het aanvraagformulier van SenterNovem, en vergezeld gaan van een projectplan.
Het aanvraagformulier is op te vragen en te downloaden bij SenterNovem (www.senternovem.nl/vooruit) en bevat onder meer de volgende gegevens:
-
de titel of naam van het project
-
naam, adres en e-mail van de contactpersoon
-
BRIN nummer van de school
-
namen van de samenwerkingspartners (indien van toepassing)
-
start- en looptijd van het project
-
de omvang van de gevraagde aanvullende bekostiging
-
eventueel het verzoek tot ontheffing op basis van artikel 25 en artikel 29, zesde lid WVO
-
ondertekening van de aanvraag door het bevoegd gezag
Projectplan
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
Het projectplan dat de aanvraag vergezelt, moet inzicht bieden in de volgende onderwerpen:
-
1. De aanleiding voor het project; welk vraagstuk wordt met dit project aangepakt?
-
2. De relatie tot andere innovaties; heeft de aanvrager zich vergewist van relevante
ontwikkelingen en innovaties elders, en is op grond daarvan de conclusie gewettigd
dat met dit project iets nieuws gerealiseerd wordt?
-
3. Een beschrijving van de projectresultaten waaruit blijkt dat deze voldoet aan de in
paragraaf 2 genoemde criteria.
-
4. Welke concrete activiteiten worden in het project uitgevoerd, wanneer vinden deze
plaats en wie gaat ze uitvoeren?
-
5. De organisatie van het project en het commitment van de projectpartners, op basis
waarvan mag worden verondersteld dat het project tot een goed einde kan worden gebracht.
Het commitment van projectpartners moet blijken uit schriftelijke bewijsstukken en
verklaringen.
-
6. Het verspreiden en het delen van de projectresultaten en ervaringen tijdens en na
het project.
-
7. Een totaalbegroting voor het project waarin aannemelijk gemaakt wordt dat de hoogte
van de gevraagde aanvullende bekostiging gerechtvaardigd is.
-
8. Bij een verzoek tot ontheffing op basis van artikel 25 en artikel 29, zesde lid WVO, de motivering bij dat verzoek.
N.B:
Het projectplan hoeft niet dik te zijn om te kunnen overtuigen!
5. Spelregels voor de begrotingsopstelling
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
De aanvullende bekostiging bedraagt maximaal 60% van de projectkosten en hooguit €
300.000,-. Dat veronderstelt wel dat de begroting op basis van bepaalde spelregels
is opgesteld. Die spelregels hebben betrekking op de volgende kostensoorten.
Loonkosten direct personeel
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
Hiermee wordt bedoeld de loonkosten verbonden aan de inzet van personeel aan het project
van de aanvrager en eventuele samenwerkingspartners. Deze loonkosten bestaan uitsluitend
uit het bruto-loon plus de sociale lasten. Leidinggevenden kunnen tot het directe
personeel worden gerekend wanneer zij rechtstreeks productieve arbeid verrichten voor
het project.
Overhead
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
Hieronder vallen de uitgaven voor faciliteiten of ondersteunende activiteiten zoals
reiskosten, secretariaatkosten, kopieer- en verzendkosten, bureaukosten en dergelijke,
voor het project.
Kosten derden
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
Hiermee wordt bedoeld de kosten van het inhuren van externen. Deze kosten moeten tegen
een marktconform tarief worden opgenomen. Is sprake van dergelijke kosten dan moet
dat bij de begroting inzichtelijk worden gemaakt aan de hand van een offerte. In principe
gelden kosten derden inclusief omzetbelasting.
Materiële kosten
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
Hieronder kunnen vallen de kosten voor aanschaf van specifiek voor het project te
gebruiken apparatuur. Het moet dan gaan om apparatuur waarvan het gebruik een functionele
relatie heeft met het project. Deze kosten mogen in de begroting worden meegenomen
op afschrijvingsbasis met een afschrijvingsperiode van drie jaar. Voor de goede orde:
de beleidsregel is niet bedoeld om structurele investeringen in inventaris en huisvesting
te financieren. Dergelijke kosten blijven dus buiten de projectbegroting.
Relatie met andere regelingen
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
De mogelijkheid om aanvullende bekostiging te krijgen kan niet worden gecombineerd
met andere subsidieregelingen van OCW, bijvoorbeeld het Innovatie/arrangement Beroepsonderwijs.
Is sprake van een project dat voor beide regelingen in aanmerking zou kunnen komen
dan moet de aanvrager kiezen.
6. Service
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
SenterNovem kan u adviseren over de haalbaarheid van uw projectvoorstel. U kunt daarvoor
telefonisch of via de mail contact opnemen met:
7. Hoe wordt de aanvraag beoordeeld?
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
Op basis van de formele vereisten in paragraaf 4 en de spelregels voor de begroting
in paragraaf 5 stelt SenterNovem vast of een aanvraag voor behandeling in aanmerking
komt. Is dat het geval dan brengt SenterNovem over de aanvraag een preadvies uit aan
een onafhankelijke jury. De jury beoordeelt de aanvragen aan de hand van de in paragraaf
2 genoemde criteria.
De jury stelt voor elke aanvraag een advies vast. De jury rangschikt vervolgens de
aanvragen waarover zij positief advies uitbrengt zodanig, dat een aanvraag hoger gerangschikt
wordt naar de mate waarin het project beter voldoet aan de criteria die beschreven
staan in paragraaf 2. Vervolgens worden de projectaanvragen voor toekenning voorgedragen
aan de minister, voorzover het beschikbare bedrag voor deze beleidsregel dat mogelijk
maakt.
Wanneer bij de rangschikking meerdere projecten op een gelijke plaats eindigen en
een keuze tussen deze projecten in verband met het bereiken van het subsidieplafond
vereist is, dan prevaleert het project dat op het criterium van innovatie het hoogste
scoort.
8. Advisering door de jury, besluitvorming door de minister
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
De jury legt het totaal van de adviezen voor aan de minister. De minister neemt in
principe het advies van de jury over. Slechts in uitzonderlijke gevallen zal de minister
van het advies afwijken. De minister zal dat gemotiveerd en niet dan na overleg met
de jury doen.
9. Beschikking
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
Het besluit van de minister wordt per aanvraag geformuleerd in een beschikking. De
aanvrager krijgt deze beschikking in december 2004 toegestuurd.
Positief
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
Als de beschikking positief is dan wordt zo nodig ook de ontheffing ex artikel 25 en 29, zesde lid WVO verleend. Tevens wordt aangegeven wat de hoogte van de toegekende aanvullende bekostiging
is. De aanvrager ontvangt dit bedrag in december 2004. In dat geval gelden de volgende
voorwaarden:
-
De aanvrager zorgt ervoor dat op Internet actuele informatie over het project beschikbaar
is, zodat iedere belangstellende daar via zoekmachines kennis van kan nemen.
-
De aanvullende bekostiging wordt uitsluitend aangewend voor het doel waarvoor zij
is verstrekt. Eventueel niet-bestede middelen of overschotten worden na afloop van
de activiteiten teruggestort.
-
Drie maanden nadat het project is afgerond, wordt de inhoudelijke en financiële eindrapportage
toegestuurd aan SenterNovem. Tot uiterlijk 31 december 2007 bestaat de mogelijkheid
om de inhoudelijke en financië-le rapportage toe te zenden.
-
De aanvullende bekostiging wordt tijdens de looptijd van het project besteed en herkenbaar
verantwoord in de jaarrekeningen die op de looptijd van het project betrekking hebben.
-
De verklaring van de accountant bij de jaarrekening omvat tevens een oordeel over
de rechtmatigheid van de besteding van de aanvullende bekostiging.
-
Naast de verantwoording in de jaarrekening verleent het bevoegd gezag medewerking
aan tussentijdse audits tijdens de looptijd van het project en een inhoudelijk evaluatieonderzoek
na afloop van de projectperiode.
10. Geldigheidsduur van de beleidsregel
[Regeling vervallen per 01-01-2008]
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 mei 2004 en vervalt met ingang
van 1 januari 2008 zodat scholen de mogelijkheid hebben de aanvullende bekostiging
over meerdere jaren te spreiden.
De
minister
van onderwijs, cultuur en wetenschap,
M.J.A. van der Hoeven