§ 1. Algemene bepalingen
[Regeling vervallen per 20-01-2010]
Artikel 1
[Regeling vervallen per 20-01-2010]
In deze regeling wordt verstaan onder:
blusstof: een vaste, vloeibare of gasvormige stof geschikt voor het blussen van branden;
brandrisicoklasse:
-
1°. de risicoklassen waarin een luchtvaartterrein met betrekking tot de brandweervoorzieningen
wordt ingedeeld aan de hand van het aantal vliegtuigen en de afmetingen daarvan dat
van het luchtvaartterrein gebruik maakt, of
-
2°. de risicoklassen waarin een vliegtuig met betrekking tot de brandbestrijding wordt
ingedeeld aan de hand van de totale lengte en rompbreedte van dat vliegtuig;
brandweervoertuigen: voertuigen, die voor het gebruik bij de brandweer op luchtvaartterreinen
zijn gebouwd, ingericht of uitgerust;
brandweervoorzieningen: het personeel en de middelen aanwezig op het luchtvaartterrein
voor het redden van mens en dier en voor het voorkomen, beperken en bestrijden van
brand bij ongevallen met luchtvaartuigen;
burgerluchtvaartterrein: een voor burgerluchtvaartuigen openstaand aangewezen luchtvaartterrein;
calamiteitenplan: het samenstel van maatregelen, dat is voorbereid, in geval van een
ongeval of voorval op of in de onmiddellijke omgeving van het burgerluchtvaartterrein;
gecontroleerd luchtvaartterrein: een burgerluchtvaartterrein, waar luchtverkeersleiding
wordt gegeven aan luchtvaartterreinverkeer;
luchtvaartongeval: elk voorval dat samenhangt met het gebruik van een luchtvaartuig
en plaatsvindt tussen het tijdstip waarop een persoon zich aan boord begeeft met het
voornemen een vlucht uit te voeren en het tijdstip waarop alle personen die zich met
dit voornemen aan boord hebben begeven, zijn uitgestapt, en waarbij:
-
1°. een persoon dodelijk of ernstig gewond raakt als gevolg van het zich in het luchtvaartuig
bevinden, direct contact met een onderdeel van het luchtvaartuig, inclusief de onderdelen
die van het luchtvaartuig zijn losgeraakt of directe blootstelling aan de uitlaatstroom
van de reactoren, behalve wanneer de letsels een natuurlijke oorzaak hebben, door
de persoon zelf of door anderen zijn toegebracht, of wanneer de letsels verstekelingen
treffen die zich buiten de normale voor passagiers en het personeel bedoelde ruimten
ophouden, of
-
2°. het luchtvaartuig schade of een structureel defect oploopt, waardoor afbreuk wordt
gedaan aan zijn soliditeit, prestaties of vluchtkenmerken en waardoor normaliter ingrijpende
herstelwerkzaamheden of vervanging van het getroffen onderdeel noodzakelijk zouden
maken, behalve wanneer het gaat om motorstoring of motorschade en de schade beperkt
is tot de motor, de motorkap of motoronderdelen, dan wel om schade die beperkt is
tot de propellers, de vleugelpunten, de antennes, de banden, de remmen, de stroomlijnkappen
of tot deukjes of gaatjes in de vliegtuighuid, of
-
3°. het luchtvaartuig vermist wordt of volledig onbereikbaar is;
meldingspost: de plaats op het luchtvaartterrein waar alle incident- en ongevalmeldingen
binnenkomen;
minister: Minister van Verkeer en Waterstaat;
notice to airmen (NOTAM): bericht aan luchtvarenden;
onmiddellijke omgeving van het luchtvaartterrein: een in overleg met de lokale overheid
vastgesteld gebied buiten een luchtvaartterrein;
opkomsttijd: het tijdsverloop tussen de eerste melding van een luchtvaartongeval aan
de brandweer en de aankomst van de brandweervoorzieningen met de minimum vereiste
capaciteit die voor de desbetreffende brandrisicoklasse vereist is;
svm: schuimvormend middel voor de productie van blusschuim;
uitruksterkte: brandweerpersoneel en -materieel benodigd om de repressieve taak naar
behoren uit te kunnen voeren;
vliegtuigbeweging: een landing of opstijging van een vliegtuig.