2.5. Opvang en begeleiding van leerlingen met autisme
[Regeling vervallen per 10-02-2006]
Met ingang van het schooljaar 1991 - 1992 is een aantal scholen aangewezen als centrum-
en steunpuntschool autisme. Deze scholen hebben extra formatie toegekend gekregen
voor het inrichten van een steunpuntfunctie voor de opvang van leerlingen met autisme.
Sinds 1 januari 2001 is ook aan scholen binnen REC’s in oprichting waarin geen centrum-
of steunpuntschool aanwezig was extra formatie toegekend voor de inrichting van een
dergelijk steunpunt, voor de opbouw van expertise voor (preventieve) ambulante begeleiding
en voor de deelname aan het Landelijke Netwerk Autisme (LNA). Sinds de start van dat
netwerk in 2001 wordt door scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs structureel
samengewerkt aan een betere uitwisseling en spreiding van de expertise op het gebied
van autisme en aan een adequate opvang en begeleiding van leerlingen met autisme in
zowel regulier als (voortgezet) speciaal onderwijs.
Omdat de regeling die tot en met het schooljaar 2004-2005 van toepassing is geweest
bij sommige scholen heeft geleid tot misverstanden omtrent de bedoeling van de aanvullende
formatie, is de regeling aangepast.
Allereerst vervalt de benaming van centrum- kern- en steunpuntscholen. In het vervolg
wordt gesproken over de functie ”Steunpunt autisme”. Vervolgens geldt dat de formatie
wordt toegekend aan de regionale expertisecentra (REC’s). De REC’s met scholen in
de regio waar sinds 2001 aanvullende formatie is toegekend op grond van artikel 117, vierde lid, van de WEC kunnen op basis van deze nieuwe regeling opnieuw aanspraak maken op extra formatie.
De omvang van de formatie aan het REC is gelijk aan de totale aanvullende formatie
die op basis van de oude regeling werd toegekend aan de scholen binnen het REC.
Van de toegekende aanvullende formatie dient door het REC 211 fre’s te worden besteed
aan de taken van het steunpunt autisme en 19 fre’s voor deelname aan het LNA. REC’s
in oprichting die zijn gefuseerd en aanvullende formatie ontvangen voor twee steunpunten
autisme dienen 422 fre’s te besteden aan de taken van de steunpunten autisme en 38
fre’s aan deelname aan het LNA. De inzet van de middelen die het REC ontvangt boven
genoemde 230/ 460 fre’s, dient te geschieden in samenspraak tussen het REC en de (v)so-school
waar de formatie op grond van de oude regeling werd toegekend.
De taken van een Steunpunt autisme zijn: voorlichting, consultatie aan scholen voor
primair en voortgezet onderwijs voor leerlingen met (een ernstig vermoeden van) autisme,
deskundigheidsbevordering van leerkrachten in het regulier en speciaal primair en
voortgezet onderwijs en het realiseren van goed samenwerkende regionale netwerken
voor leerlingen met autisme.
Procedure
[Regeling vervallen per 10-02-2006]
Het bevoegd gezag van een REC dat voor deze aanvullende formatie in aanmerking wenst
te komen, moet een aanvraag indienen bij: CFI/BPO/PCA onder vermelding van extra formatie
voor de opvang en begeleiding van leerlingen met autisme.
Voor de aanvraag voor het schooljaar 2005 - 2006 moet u gebruik maken van het aanvraagformulier
met het nummer CFI 65062 en het model activiteitenplan van het Landelijk Netwerk Autisme. Het formulier CFI
65062 is te downloaden via www.Cfi.nl en informatie over het model activiteitenplan is te vinden op www.landelijknetwerkautisme.nl.
In het activiteitenplan wordt tenminste ingegaan op:
-
De inzet van de 211 fre’s op REC-niveau voor het steunpunt autisme;
-
De inzet van de 19 fre’s voor deelname aan activiteiten van het LNA;
-
De wijze waarop invulling wordt gegeven aan de inrichting en vormgeving van de steunpuntfunctie,
blijkend uit:
-
de benoeming van een of meer steunpuntfunctiona-rissen;
-
het externe aanbod zoals dat in het schooljaar 2005/2006 verzorgd zal worden op de
volgende terreinen: telefonisch spreekuur, voorlichtings-bijeenkomsten, consultaties,
basiscursussen autisme en regionale samenwerking. Het aanbod dient nader gespecificeerd
te worden naar aantallen, doelgroep(en), deelnemers en te hanteren tarieven.
-
Eventuele overige activiteiten als clusteroverstijgende samenwerking, samenwerking
met de zorg, ontwikkelen van 1 lokt in de regio, leermiddeldepot en het ontwikkelen
van nieuwe lesplaatsen.
De aanvraag wordt beoordeeld op de aanwezigheid van een activiteitenplan 2005 - 2006
en de in dat plan verstrekte inhoudelijke gegevens conform het model van het LNA.
Het LNA zal het activiteitenplan toetsen. De formatie wordt slechts toegekend in geval
van een positief oordeel/advies op het activiteitenplan.
De verantwoording van de toegekende middelen wordt meegenomen in de verantwoording
die het REC jaarlijks opstelt op grond van artikel 56b, van het Bekostigingsbesluit WEC.
Verzoeken van scholen om toewijzing van aanvullende formatie in verband met de aanwezigheid
van autistische leerlingen kunnen niet worden ingewilligd. Om met ingang van 1 augustus
de formatie te kunnen ontvangen dient u uiterlijk in juli uw aanvraag in te dienen.