2 Voor de behandeling van een aanvraag tot wijziging van producten als bedoeld in verordening
(EU) nr. 965/2012, verordening (EG) nr. 3922/1991 en JAR-OPS 3, inclusief de documenten
die daartoe behoren, zijn de volgende vaste tarieven verschuldigd:
Tabel 2
Wijzigingen
|
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoA, VFR day only
|
SP/SE vliegtuigen en SP/SE helikopters: AtoB, VFR day only1
|
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, < 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar
dan alleen geschikt voor vracht) en ME helikopters1
|
ME vliegtuigen (class A of C, AtoB, > 19 pax, inclusief zelfde vliegtuigtype, maar
dan alleen geschikt voor vracht1
|
Pax
|
€ 556
|
€ 556
|
€ 556
|
€ 2.327
|
Overgang van AOC (niet zijnde ROC) AtoA naar een AOC (niet zijnde ROC) AtoB9
|
|
|
|
|
Cargo
|
|
€ 417
|
€ 556
|
€ 833
|
Emergency Medical Service per type
|
|
€ 833
|
€ 1.668
|
€ 1.668
|
Helicopter Emergency Medical Service per type
|
|
|
€ 1.855
|
|
VFR night per class/type
|
|
€ 278
|
€ 278
|
|
IFR per class/type
|
|
€ 556
|
€ 556
|
|
Bijschrijving:
|
|
|
|
|
– Extra class / type2
|
€ 833
|
€ 833
|
€ 4.168
|
€ 8.338
|
– Extra luchtvaartuig: Registratie van aangevraagde class/type per dag
|
€ 70
|
€ 70
|
€ 145
|
€ 145
|
– Bijschrijving luchtvaartuig:
registratie per dag, binnen bestaand type2
|
€ 145
|
€ 145
|
€ 417
|
€ 417
|
– Extra registratie per dag
|
€ 70
|
€ 70
|
€ 145
|
€ 145
|
Afschrijving class / type3
|
€ 278
|
€ 278
|
€ 590
|
€ 590
|
Afschrijving luchtvaartuig:
Registratie per dag
|
€ 145
|
€ 145
|
€ 278
|
€ 278
|
Dry lease-out per dag
|
|
|
€ 441
|
€ 441
|
Toeslag dry lease-in (goedkeuring)
|
|
|
€ 146
|
€ 146
|
– Area of operation (per area)4
|
|
€ 556
|
€ 556
|
€ 556
|
– Area of operation world wide in 1 aanvraag4
|
|
€ 2.779
|
€ 2.779
|
€ 2.779
|
Special approval:4
– Per Low visibility procedure per type per approval:
○ CAT II
○ CAT III A or B or C
○ Take Off below specified minima
○ Lower than CAT I
○ Other than Standard CAT II
○ Approaches utilising EVS
|
|
|
€ 1.236
|
€ 1.236
|
– MNPS, per type
|
|
|
€ 1.668
|
€ 1.668
|
– RNP, per type
|
|
|
€ 1.668
|
€ 1.668
|
– RNAV5, per type
|
|
|
€ 1.236
|
€ 1.236
|
– ETOPS, per type
|
|
|
€ 1.855
|
€ 1.855
|
– RVSM, per type
|
|
|
€ 618
|
€ 618
|
– Gevaarlijke stoffen
|
|
|
€ 618
|
€ 618
|
– Helicopter Offshore operations per type
|
|
|
€ 1.769
|
|
– Helicopter Hoist operations per type
|
|
|
€ 1.236
|
|
– Helicopter night vision imaging system operation (NVIS)
|
|
|
€ 1.855
|
|
– Cabin crew initial training authorisation per type (delivering of attestation)
|
|
|
€ 1.917
|
€ 1.917
|
Acceptaties en goedkeuringen (‘acceptances and approvals’)4
|
– Approval & Acceptance process or process for changes not requiring prior approval
|
|
€ 556
|
€ 1.112
|
€ 1.112
|
– MEL revisie per type
|
€ 139
|
€ 139
|
€ 695
|
€ 695
|
– Electronic Flight Bag per type, inclusief handboekwijziging
|
|
|
€ 2.223
|
€ 2.223
|
– Steep approach per type/runway, inclusief handboekwijziging
|
|
|
€ 1.668
|
€ 1.668
|
– User approval per synthetisch trainingstoestel
|
|
|
€ 441
|
€ 441
|
– Alternative training and qualification programme per type
|
|
|
€ 4.447
|
€ 4.447
|
– Other self-supporting operational control than home base6
○ binnen Nederland
○ binnen Europa
○ buiten Europa
|
|
€ 1.112
€ 2.223
€ 3.335
|
€ 1.112
€ 2.223
€ 3.335
|
€ 1.112
€ 2.223
€ 3.335
|
Organisaties met goedgekeurd Approval & Acceptance process or process for changes
not requiring prior approval:
Goedkeuring / acceptatie handboekrevisie per subdeel van het OM (per wijzigingsaanvraag)7
|
|
|
€ 292
|
€ 437
|
Organisaties zonder goedgekeurd Approval & Acceptance process or process for changes
not requiring prior approval:
Goedkeuring / acceptatie handboekrevisie per subdeel van het OM (per wijzigingsaanvraag)7
|
€ 145
|
€ 145
|
€ 437
|
€ 774
|
Goedkeuring / acceptatie trainingsprogramma, of type kwalificatie programma per class/
type, per programma
|
€ 139
|
€ 139
|
€ 417
|
€ 417
|
Goedkeuring / acceptatie personen (AM, QM of CM, en PH’s of nominated persons), per
persoon
|
€ 139
|
€ 139
|
€ 417
|
€ 417
|
Goedkeuring / acceptatie overige stafleden, per persoon
|
€ 139
|
€ 139
|
€ 139
|
€ 139
|
Wijziging operator naam en / of principal place of business
|
€ 139
|
€ 139
|
€ 139
|
€ 139
|
Goedkeuring wet lease (in- en out)10
|
|
|
€ 417
|
€ 417
|
Ontheffing / afwijking per besluit < 2 maanden8
|
€ 309
|
€ 309
|
€ 309
|
€ 309
|
Ontheffing / afwijking per besluit > 2 maanden8
|
€ 1.475
|
€ 1.475
|
€ 1.475
|
€ 1.475
|
Overige wijzigingen, per besluit
|
€ 278
|
€ 278
|
€ 278
|
€ 278
|
1 Voor een AtoB operatie is de vliegmaatschappij ook in het bezit van een CAMO als
bedoeld in artikel 18 en een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 19.
2 Inclusief: bijschrijven van 1 registratie luchtvaartuig en de beoordeling en goedkeuring
van relevante paragrafen in het Operations Manual (OM) en trainingsprogramma.
3 Inclusief: afschrijven van laatste luchtvaartuig(en) registratie(s) en de beoordeling
en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM.
4Het gaat hier om de beoordeling en goedkeuring van relevante paragrafen in het OM
en waar van toepassing het trainingsprogramma (mede indien van toepassing een praktijkcheck).
Waar gesproken wordt over Area of Operation, wordt bedoeld de regio’s waar de aanvrager
voornemens is te gaan vliegen.
5 Onder RNAV wordt verstaan PRNAV of BRNAV.
6 Onder ‘self-supporting operational control’ wordt verstaan een station waar vanaf
de volledige vluchtvoorbereiding en begeleiding plaatsvindt.
7 Hieronder wordt verstaan alle operationele boekwerken die een afgeleide zijn van
het OM (bv. OM A, OM A 1, OM B, OM C, OM D, Cabin Crew Manual, Station Manual, Quality
Manual, etc) met uitzondering van de beoordeling en goedkeuring van MEL, Electronic
Flight Bag, Steep approach, user approval process, Alternative Training and Qualification
Programme and other self-supporting operational control than home.
8 Voor verzoeken tot ontheffing en/of afwijking wordt het proces gevolgd als vastgelegd
in artikel 14 van de basisverordening en in artikel 8, tweede en derde lid, van verordening
(EG) nr. 3922/1991 voor de onderdelen die nog onder deze verordening vallen.
9 Voor de overgang naar een hogere klasse wordt het verschil in basistarief getarifeerd.
Verder geldt dan de toelichting als gesteld in artikel 17, eerste lid, onder noot
2.
10 Het tarief geldt voor wet lease-in waarvoor voorafgaande goedkeuring is vereist en
voor afwijkende wet lease-out operaties zoals gesteld in verordening (EU) nr. 965/2012,
verordening (EG) nr. 3922/1991 en JAR-OPS 3.