Artikel 1
[Regeling vervallen per 01-01-2010]
-
–
aanvragen van één of meer octrooien, merk- of modelregistraties: het met behulp van een octrooi-, merk- of modelgemachtigde indienen van één of meer
octrooiaanvragen dan wel aanvragen voor merk- of modelregistraties ten behoeve van
de bescherming van de industriële eigendom in één of meer landen voor zover dit voortvloeit
uit het internationaliseringsplan;
-
–
de minimis verordeningen: Verordening (EG) nr. 1998/2006 van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van
15 december 2006 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het Verdrag
op de-minimissteun (PbEU L 379), Verordening (EG) nr. 875/2007 van de Commissie van
de Europese Gemeenschappen van 24 juli 2007 betreffende de toepassing van de artikelen
87 en 88 van het Verdrag op de-minimissteun in de visserijsector (PbEU L 193) en Verordening
(EG) nr. 1535/2007 van de Commissie van de Europese Gemeenschappen van 20 december
2007 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het Verdrag op de-minimissteun
in de landbouwproductiesector (PbEU L 337);
-
–
doelland: land waarop het internationaliseringsplan gericht is;
-
–
groep: een economische eenheid, waarin organisatorisch zijn verbonden:
-
a. een natuurlijke persoon of privaatrechtelijke rechtspersoon, die direct of indirect:
-
1°. meer dan de helft van het geplaatste kapitaal verschaft aan,
-
2°. volledig aansprakelijk vennoot is van, of
-
3°. overwegende zeggenschap heeft over een of meer rechtspersonen of vennootschappen,
en
-
b. laatstbedoelde rechtspersonen of vennootschappen;
-
–
internationaliseringsplan: een plan van aanpak ten behoeve van een onderneming dat is opgesteld in samenwerking
met een uitvoerder, dat is gericht op de oriëntatie van het voor eigen rekening en
risico bewerken van een buitenlandse markt vanuit Nederland met het oog op de verkoop
van goederen of verlening van diensten op die markt, dat een inventarisatie bevat
van de sterke en zwakke kanten, kansen en bedreigingen van de onderneming op gebied
van internationaal ondernemen en aangeeft welke activiteiten zullen worden uitgevoerd
om de doelstellingen in het plan op die buitenlandse markt te realiseren, bestaande
uit:
-
1°. marktverkenning,
-
2°. partnerselectie,
-
3°. productpresentatie,
-
4°. het ontwikkelen en produceren van presentatiemateriaal,
-
5°. het vergroten van kennis en kunde op het gebied van internationaal ondernemen,
-
6°. het inwinnen van juridisch advies of
-
7°. het aanvragen van één of meer octrooien, merk- of modelregistraties;
-
–
inwinnen van juridisch advies: het inwinnen door de ondernemer van juridisch advies op het gebied van internationaal
ondernemen;
-
–
marktverkenning: een schriftelijk verslag over de mogelijkheden van ondernemen op een markt in het
buitenland, opgesteld door een organisatie die deskundig en ervaren is op het gebied
van marktonderzoek;
-
–
minister: de Minister van Economische Zaken;
-
–
ondernemer: een natuurlijke persoon, een rechtspersoon of een vennootschap, die een onderneming
in stand houdt, niet zijnde een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld;
-
–
ondernemersorganisatie: een stichting of een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid die blijkens haar
statuten tot doel heeft de belangen te behartigen van ondernemingen of organisaties
van ondernemingen, die beschikt over deskundigheid op het gebied van internationaal
ondernemen en die zich als ondernemersorganisatie in de zin van deze regeling bij
de minister heeft aangemeld;
-
–
partnerselectie: het ten behoeve van de ondernemer selecteren van en het leggen van contacten door
een organisatie die deskundig en ervaren is op het gebied van marktonderzoek;
-
–
presentatiemateriaal: schriftelijke, digitale of audiovisuele product- of bedrijfsinformatie of vormen
van verkoopondersteuning zoals reclame, advertenties, elektronische bedrijfsvoering
en de vervaardiging van demonstratiemodellen;
-
–
productpresentatie: de presentatie van een onderneming of product op buitenlandse of internationale beurzen,
congressen, symposia, exposities en dergelijke evenementen;
-
–
uitvoerder: een ondernemersorganisatie, een kamer van koophandel en fabrieken of Syntens;
-
–
vergroten van kennis en kunde op gebied van internationaal ondernemen: het door een ondernemer of vaste werknemers van een ondernemer volgen van opleidingen,
cursussen, workshops, seminars of trainingen, die relevant zijn voor het internationaal
ondernemen en waarvan de kwaliteit gewaarborgd is, dan wel het met instemming van
de desbetreffende onderwijsinstelling contracteren door een ondernemer van één of
meer studenten, die een opleiding op het gebied van internationaal ondernemen volgen
bij een instelling voor middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs of universitair
onderwijs, voor een studieopdracht die gericht is op één of meer aspecten van de uitvoering
van het internationaliseringsplan dan wel de tijdelijke inhuur door een ondernemer
van één of meer op het terrein van internationaal ondernemen ervaren adviseurs of
begeleiders ten behoeve van de ondersteuning van de uitvoering van het internationaliseringsplan.