1. Kader beoordeling opleidingsschool
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
De beoordeling van de kwaliteit van de opleidingsschool wordt uitgevoerd aan de hand
van de samenwerkingsovereenkomst en de explicitering daarin van de wijze waarop de
partners in de opleidingsschool gestalte geven aan het programma, het personeelsbeleid,
de voorzieningen en de kwaliteitszorg, alsook over ieders verantwoordelijkheid daarbij.
De leidraad voor de NVAO om de kwaliteit van de opleidingsschool te beoordelen is
het bestaande accreditatiekader ‘Beperkte Opleidingsbeoordeling’. Indien nodig kunnen
de criteria worden geplaatst onder de standaarden van de ‘Uitgebreide Opleidingsbeoordeling’.
Voor de beoordeling van de opleidingsschool is de standaard Kwaliteitszorg toegevoegd
aan het accreditatiekader ‘Beperkte Opleidingsbeoordeling’.
Standaard 1: Beoogde eindkwalificaties
De beoogde eindkwalificaties van de opleiding zijn wat betreft inhoud, niveau en oriëntatie
geconcretiseerd en voldoen aan internationale eisen.
Toelichting op standaard 1
De beoogde eindkwalificaties passen wat betreft niveau en oriëntatie (bachelor of
master; hbo of wo) binnen het Nederlandse kwalificatieraamwerk. Ze sluiten bovendien
aan bij de actuele eisen die in internationaal perspectief vanuit het beroepenveld
en het vakgebied worden gesteld aan de inhoud van de opleiding.
Criteria voor de opleidingsschool
De opleidingsschool heeft een geëxpliciteerde visie op opleiden in de school geconcretiseerd
in een opleidingsplan.
De opleidingsschool waarborgt dat studenten de gelegenheid hebben de verbinding tussen
theorie en praktijk te leggen. Het opleidingstraject in de school kent voldoende diepgang
door verbindingen met de theorie. Het opleidingstraject in de lerarenopleiding sluit
aan bij de praktijkervaringen in de school en is geconcretiseerd in een opleidingsplan.
De opleidingsschool waarborgt dat studenten de gelegenheid hebben ervaring op te doen
in gevarieerde onderwijssituaties.
Standaard 2: Onderwijsleeromgeving
Het programma, het personeel en de opleidingsspecifieke voorzieningen maken het voor
de instromende studenten mogelijk de beoogde eindkwalificaties te realiseren.
Toelichting op standaard 2
De inhoud en vormgeving van het programma stellen de toegelaten studenten in staat
de beoogde eindkwalificaties te bereiken. De kwaliteit van het personeel en van de
opleidingsspecifieke voorzieningen is daarbij essentieel. Programma, personeel en
voorzieningen vormen een voor studenten samenhangende onderwijsleeromgeving.
Criteria voor de opleidingsschool
Programma
Het programma dat door de opleidingsschool is uitgewerkt stelt de studenten in staat
om de eindkwalificaties te bereiken.
De opleidingsschool heeft een samenhangend programma waarbinnen het gedeelte van het
curriculum dat in de school wordt verworven en het gedeelte van het curriculum dat
in de lerarenopleiding wordt verworven een geïntegreerd geheel vormen. De individuele
trajecten zijn verankerd in dit programma.
De afstemming tussen de instroomkwalificaties van de studenten en het te volgen programma
is transparant. Verleende vrijstellingen moeten inhoudelijk worden verantwoord. De
rol van EVC wordt hierbij beschreven.
De scholen en de lerarenopleidingen hanteren in functie van het traject in de opleidingsschool
een didactisch concept waarmee alle partners instemmen.
Personeel
De opleidingsschool zet voldoende personeel in om de studenten op te leiden, te begeleiden
en te beoordelen. Bij de algemene gegevens van de opleidingsschool wordt aangegeven
het percentage master- en hbo-geschoolde docenten.
Het personeel dat wordt ingezet voor de opleidingsschool is deskundig in het opleiden,
begeleiden en beoordelen van de studenten.
De opleidingsschool heeft een visie op professionalisering uitgeschreven en borgt
op systematische wijze de kwaliteit van alle personeel dat betrokken is bij de opleidingsschool.
Studiebegeleiding
De opleidingsschool zorgt ervoor dat de begeleiding vanuit de school en vanuit de
lerarenopleiding op elkaar is afgestemd, transparant is voor studenten en andere betrokkenen
en aansluit bij de specifieke behoeften van de studenten binnen dit traject.
Standaard 3: Toetsing
De opleiding beschikt over een adequaat systeem van toetsing.
Toelichting op standaard 3
De toetsen en de beoordeling zijn valide, betrouwbaar en voor studenten inzichtelijk.
Criteria voor de opleidingsschool
De opleidingsschool hanteert duidelijke afspraken over de rol, de taken en de verantwoordelijkheden
van elk van de partners bij beoordeling en toetsing. Iedere student heeft volstrekte
helderheid over wat die afspraken in de praktijk van de opleiding betekenen.
De examencommissie van de betreffende instituten heeft expliciet een rol bij de beoordeling
en toetsing.
Standaard 4: Kwaliteitszorg (additioneel voor de opleidingsschool)
De opleidingsschool wordt periodiek geëvalueerd, mede aan de hand van toetsbare streefdoelen.
De uitkomsten van deze evaluatie vormen de basis voor aantoonbare verbetermaatregelen
die bijdragen aan de realisatie van de streefdoelen. Bij de interne kwaliteitszorg
zijn medewerkers, studenten, alumni en het afnemende beroepenveld van de opleiding
actief betrokken.
Criteria voor de opleidingsschool
De opleidingsschool hanteert een kwaliteitszorgplan dat waarborgt dat de streefdoelen
van de opleiding gerealiseerd worden en op regelmatige tijdstippen geëvalueerd worden.
De opleidingsschool geeft aantoonbaar opvolging aan de resultaten van de regelmatige
evaluaties.
De medewerkers en studenten van de opleidingsschool alsook het beroepenveld zijn actief
betrokken bij de interne kwaliteitszorg van de opleidingsschool.
2. Kader voor de academische kop
[Regeling vervallen per 01-01-2023]
De leidraad voor de NVAO om de kwaliteit van de academische kop te beoordelen is het
bestaande accreditatiekader (Beperkte Opleidingsbeoordeling). De criteria van de beoordeling
door DUO in 2011 zijn opgenomen in dit kader. Indien nodig kunnen de criteria worden
geplaatst onder de standaarden van de Uitgebreide Opleidingsbeoordeling.
Voor de beoordeling van de academische kop zijn de standaarden Kwaliteitszorg en Kennisdeling
toegevoegd aan het kader.
Standaard 1: Beoogde eindkwalificaties
De beoogde eindkwalificaties van de opleiding zijn wat betreft inhoud, niveau en oriëntatie
geconcretiseerd en voldoen aan internationale eisen.
Toelichting op standaard 1
De beoogde eindkwalificaties passen wat betreft niveau en oriëntatie (bachelor of
master; hbo of wo) binnen het Nederlandse kwalificatieraamwerk. Ze sluiten bovendien
aan bij de actuele eisen die in internationaal perspectief vanuit het beroepenveld
en het vakgebied worden gesteld aan de inhoud van de opleiding.
Criteria voor de academische kop
De opleidingsschool met academische kop beschikt over een gezamenlijke visie, door
alle partners gedragen op het concept ‘academische opleidingsschool’.
De opleidingsschool met academische kop verbindt het opleiden van leraren met het
verrichten van praktijkgericht onderzoek en schoolontwikkeling.
Standaard 2: Onderwijsleeromgeving
Het programma, het personeel en de opleidingsspecifieke voorzieningen maken het voor
de instromende studenten mogelijk de beoogde eindkwalificaties te realiseren.
Toelichting op standaard 2
De inhoud en vormgeving van het programma stellen de toegelaten studenten in staat
de beoogde eindkwalificaties te bereiken. De kwaliteit van het personeel en van de
opleidingsspecifieke voorzieningen is daarbij essentieel. Programma, personeel en
voorzieningen vormen een voor studenten samenhangende onderwijsleeromgeving.
Criteria voor de academische kop
Programma
De opleidingsschool met academische kop beschikt over een onderzoeksprogramma.
Het programma is dusdanig vormgegeven dat de student in staat wordt gesteld het uitvoeren
van praktijkgericht onderzoek naar schoolontwikkeling op het juiste niveau te ontwikkelen.
Begeleiding
De opleidingsschool met academische kop beschikt over voldoende en hoogwaardige begeleiding
van studenten en een goede ondersteuning van docenten bij hun onderzoeks- en begeleidingstaken.
Standaard 3:Toetsing
Er zijn geen specifieke criteria voor de opleidingsschool met academische kop voor
deze standaard.
Standaard 4: Kennisdeling (additioneel voor de opleidingsscholen met academische
kop)
Criterium voor de academische opleidingsschool
De opleidingsschool met academische kop zorg voor de kennisdeling tussen de partners
en met de andere opleidingsscholen met academische kop.