1 In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Commissariaat: Commissariaat voor de Media, genoemd in artikel 7.1, eerste lid, van de Mediawet 2008;
omroepdienst: dienst die betrekking heeft op het verzorgen van programma-aanbod dat op basis van
een chronologisch schema dat is vastgesteld door de verzorger die redactioneel verantwoordelijk
is voor het programma-aanbod door middel van uitzending langs radio-elektronische
weg wordt verspreid voor gelijktijdige ontvangst door het algemene publiek of een
deel daarvan;
omroepinstelling: privaatrechtelijke rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid of natuurlijke
persoon die een omroepdienst verzorgt;
Onze Minister: Onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap;
politieke partij: vereniging waarvan de aanduiding op grond van artikel G 1, G 3, Q 6 of Ya 48 van de Kieswet is geregistreerd in het register van aanduidingen voor de verkiezing van leden van
de Tweede Kamer, Eerste Kamer of eilandsraad;
programma: elektronisch product met beeld- of geluidsinhoud dat duidelijk afgebakend is en
als zodanig herkenbaar onder een afzonderlijke titel via een omroepdienst wordt verspreid;
programma-aanbod: geheel van programma’s inclusief elektronische producten met beeld- of geluidsinhoud
tussen de programma’s, dat wordt verspreid via een omroepdienst;
radio-omroep: omroepdienst die betrekking heeft op radioprogramma-aanbod;
radioprogramma: programma met uitsluitend geluidsinhoud;
reclameboodschap: uiting in welke vorm dan ook waarmee onmiskenbaar wordt beoogd het publiek te bewegen
tot het kopen van een bepaald product of het gebruik maken van een bepaalde dienst,
dan wel gunstig te stemmen ten aanzien van een bepaald bedrijf, een bedrijfstak of
een bepaalde instelling teneinde de verkoop van producten of de afname van diensten
te bevorderen;
sluikreclame: het anders dan op grond van deze wet als reclameboodschap vermelden of tonen van
namen, (beeld)merken, producten, diensten of activiteiten van personen, bedrijven
of instellingen als redelijkerwijs kan worden aangenomen dat daarmee wordt beoogd
of mede wordt beoogd reclame te maken, met dien verstande dat het oogmerk in elk geval
aanwezig is als de vertoning of vermelding tegen betaling of soortgelijke vergoeding
geschiedt;
sponsoren: het verstrekken van financiële of andere bijdragen door een onderneming of een natuurlijke
persoon die zich gewoonlijk niet bezighoudt met omroepactiviteiten of met de vervaardiging
van audiovisuele producties, ten behoeve van de totstandkoming of aankoop van programma-aanbod,
teneinde verspreiding daarvan te bevorderen of mogelijk te maken;
teletekst: televisieprogramma dat uitsluitend bestaat uit stilstaande tekstbeelden die door
de kijker in een door hem bepaalde volgorde en op een door hem bepaald tijdstip kunnen
worden geraadpleegd;
televisieomroep: omroepdienst die betrekking heeft op televisieprogramma-aanbod;
televisieprogramma: programma met beeldinhoud, al dan niet mede met geluidsinhoud.