3.8.5. Controle en administratieve verantwoording
[Regeling vervallen per 01-05-2013]
De mogelijkheid om een politiestrafbeschikking uit te vaardigen houdt in dat de politie
een gedegen registratie voert van de betreffende zaken.
Gegevens zijn immers noodzakelijk ten behoeve van:
-
a. het alsnog inzenden van het proces-verbaal, indien tegen de strafbeschikking verzet
wordt gedaan of de executie mislukt;
-
b. de mogelijkheid van controle c.q. toetsing door het OM op het gebruik van de verleende
bevoegdheid;
-
c. de registratie in het HKS;
-
d. de registratie in de justitiële documentatie;
-
e. een eventuele toepassing van artikel 12 Sv;
-
f. de positie van de benadeelde.
Ad a: vastleggen en bewaren van gegevens
Het onder a gestelde brengt met zich dat in ieder geval die gegevens dienen te worden
vastgelegd en bewaard die nodig zijn voor het uiteindelijke bewijs van de zaak, te
weten de persoonsgegevens van betrokkene, alsmede een toedracht van het gebeurde.
Mede gelet op het hierna volgende, betekent dit dat de politie een (verkort) proces-verbaal
zal moeten opmaken.
Ad b: controle door het OM
Op grond van artikel 3.7 Besluit OM-afdoening dient de opsporingsambtenaar aantekening te houden van elke zaak waarin hij van zijn
strafbeschikkingsbevoegdheid gebruik heeft gemaakt. Daarnaast heeft de officier van
justitie, hoofd van het arrondissementsparket, de bevoegdheid periodiek rapport in
te winnen. Teneinde aan dit laatste uitvoering te kunnen geven, dient aantekening
te worden gehouden van de volgende gegevens:
-
• het aantal zaken waarin een strafbeschikking is uitgevaardigd en waarin de opgelegde
geldboete is voldaan. Dit is vast te stellen aan de hand van het verkorte proces-verbaal;
-
• het aantal en de aard van de klachten dat ter zake van het gebruik van de strafbeschikkingsbevoegdheid
is ontvangen, alsmede de wijze waarop op de klachten is gereageerd;
-
• een overzicht van deze gegevens dient ter beschikking te worden gesteld voor elk overleg
tussen OM en politie(c.q. Koninklijke Marechaussee) over de wijze waarop de strafbeschikkingsbevoegdheid
wordt uitgeoefend, en verder op elk gewenst moment. Een dergelijk overleg dient ten
minste eenmaal per jaar te worden gehouden.
Voor het vaststellen van recidive door het OM, met het oog op het strafvorderingsbeleid,
is juiste registratie in de justitiële documentatie van belang. Nu ook de politie
gegevens zal aanleveren in de justitiële documentatie (zoals hierna is beschreven
onder d), is steekproefsgewijze controle door het OM hierop in de justitiële documentatie
aangewezen. Controle door het OM zou bijvoorbeeld kunnen plaatsvinden door aan de
hand van overzichtslijsten met betaalde politiestrafbeschikkingen bij de justitiële
documentatie na te vragen of inderdaad meldingen zijn binnengekomen.
Ad c: registratie in het HKS
Registratie in het HKS blijft van belang voor het vaststellen van specifieke recidive.
Gegevens kunnen alleen in het HKS worden opgenomen indien een proces-verbaal is opgemaakt.
Hiervoor kan het verkorte proces-verbaal dienen. Alvorens registratie kan plaatsvinden,
dienen de persoonsgegevens bij de gemeentelijke basisadministratie (Gba) te zijn gecontroleerd
en verwerkt.
Ad d: registratie in de justitiële documentatie
Artikel 5 Besluit registratie justitiële gegevens regelt dat uitgevaardigde politiestrafbeschikkingen (met uitzondering van de met
betrekking tot overtredingen uitgevaardigde strafbeschikkingen waarin een geldboete
wordt opgelegd die minder dan € 100 beloopt) moeten worden opgenomen in de justitiële
documentatie. Het Besluit justitiële gegevens legt de politie de verplichting op de uitgevaardigde politiestrafbeschikkingen te
melden aan de justitiële documentatiedienst te Almelo.
Bij de melding dienen de volgende gegevens te worden opgegeven:
personalia van de verdachte:
-
• naam
-
• voorna(a)m(en) voluit
-
• geboortedatum
-
• geboorteplaats
-
• pleegplaats van het feit
-
• pleegdatum van het feit
-
• nummer van het proces-verbaal
-
• gegevens van het korps
-
• aanduiding van het wetsartikel
-
• datum waarop de betaling is ontvangen (bij directe betaling)
-
• geldboetebedrag
-
• aanduiding politiestrafbeschikking
Indien verzet tegen de strafbeschikking wordt gedaan of indien sprake is van mislukte
executie, zendt de politie het proces-verbaal naar het CJIB dat het proces-verbaal
doorzendt naar het OM. Het OM verzorgt dan de mededeling aan de justitiële documentatiedienst.
Ad e: toepassing
artikel 12 Sv
en positie van het slachtoffer
In geval van winkeldiefstal en/of -verduistering is de voorwaarde dat het gestolen
goed moet zijn teruggegeven of de schade moet zijn vergoed alvorens een strafbeschikking
kan worden uitgevaardigd. Het lijkt dan ook reëel om te veronderstellen dat de benadeelde
in de praktijk zelden of nooit van de mogelijkheid van beklag gebruik zal maken. Toch
moet de mogelijkheid niet uitgesloten worden geacht dat een winkelier, pas nadat de
strafbeschikking is uitgevaardigd, merkt dat er toch nog schade is veroorzaakt. In
die gevallen heeft hij de mogelijkheid beklag te doen. Mede met het oog hierop is
het van belang over voldoende gegevens te kunnen beschikken. In verband met het informeren
van slachtoffers is de aanwijzing slachtofferzorg van toepassing. Concreet betekent
dit dat de politie in geval van een politiestrafbeschikking het slachtoffer moet vragen
of hij op de hoogte wil worden gehouden van het verloop van de zaak. Bij een bevestigend
antwoord dient relevante informatie te worden verstrekt, zoals het uitvaardigen van
een politiestrafbeschikking. Indien de strafbeschikking niet wordt uitgevaardigd,
dient het OM in kennis te worden gesteld van de wens van het slachtoffer om op de
hoogte te worden gehouden van het verloop van de zaak.