Inleiding
[Regeling vervallen per 07-09-2008]
-
1 Dit besluit beoogt richtsnoeren te geven ten aanzien van de wijze waarop de directeur-generaal
van de Nederlandse mededingingsautoriteit (hierna: d-g NMa) concentratiemeldingen,
in de zin van artikel 34 van de Mededingingswet (Wet van 22 mei 1997, Stb. 242; hierna: Mw), in bepaalde eenvoudige gevallen door
middel van een verkort besluit zal afdoen.
-
2 De d-g NMa heeft vanaf de inwerkingtreding van de Mw de praktijk gevolgd om naar aanleiding van meldingen van voorgenomen concentraties
in alle gevallen een min of meer uitgebreid en gemotiveerd besluit te nemen. De d-g
NMa heeft een openbare versie van deze besluiten van meet af aan actief bekend gemaakt
via de website van de NMa. Met deze handelwijze heeft de d-g NMa een praktijk gevolgd
welke door de Mw niet is voorgeschreven, maar welke de facto overeenkomt met het wèl
voorgeschreven ter inzage leggen van besluiten op een aanvraag om vergunning voor
een concentratie (artikel 44, derde lid van de Mw).
-
5 Een afdoening bij verkort besluit kan ook de lasten voor het bedrijfsleven beperken.
In de eerste plaats kan tijdwinst worden geboekt die, mede afhankelijk van de totale
werkdruk op een bepaald moment, kan leiden tot een snellere afdoening van zaken. Ook
zal bij een afdoening bij verkort besluit zelden of nooit overleg gevoerd hoeven te
worden over de vraag welke gegevens in het besluit een vertrouwelijk karakter hebben
en uit de openbare versie moeten worden weggelaten. Ook dit betekent een lastenbeperking
voor alle betrokken partijen.
Artikel 1
[Regeling vervallen per 07-09-2008]
De d-g NMa acht het gewenst om concentratiemeldingen, in de zin van artikel 34 Mw, in bepaalde eenvoudige gevallen die geen juridische of mededingingsproblemen opleveren,
door middel van een verkort besluit af te doen. Dit betekent dat de desbetreffende
besluiten slechts summier, door middel van standaardzinnen, worden gemotiveerd.
Artikel 2. De bestuursrechtelijke randvoorwaarden bij de afdoening van concentratiemeldingen
[Regeling vervallen per 07-09-2008]
De Mw (artikel 37) spreekt in verband met de afdoening van concentratiemeldingen over het doen van
een mededeling. De d-g NMa gaat er echter van uit dat het daarbij gaat om besluiten
in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb). Artikel 3:48, eerste lid, Awb biedt de mogelijkheid om de motivering van een besluit achterwege te laten indien
redelijkerwijs kan worden aangenomen dat daaraan (uit een oogpunt van rechtsbescherming)
geen behoefte bestaat. Echter, verzoekt een belanghebbende binnen een redelijke termijn
om de motivering van dat besluit, dan moet deze zo spoedig mogelijk alsnog worden
verstrekt (artikel 3:48, tweede lid, Awb).
-
2 Dit houdt in dat in de gevallen waarop dit besluit van toepassing is een verkort besluit
wordt genomen dat summier wordt gemotiveerd. De d-g NMa gaat er van uit dat in een
dergelijk geval aan belanghebbenden desgevraagd een (nadere) motivering moet worden
verstrekt (zoals bepaald in artikel 3:48, tweede lid, Awb).
Artikel 3. Voorwaarden voor afdoening bij verkort besluit
[Regeling vervallen per 07-09-2008]
-
2 De drie hiervoor beschreven voorwaarden zouden een cumulatief karakter moeten hebben,
maar de voorwaarden (c)1 en (c)2 zijn logischerwijs alternatieven. Op het cumulatieve
karakter van de drie voorwaarden kan de navolgende uitzondering worden gemaakt. Indien
voldaan is aan (a) en een van de varianten van (c), maar niet aan (b), dan kan worden
volstaan met een besluit dat voor wat betreft de materiële beoordeling de lijn volgt
van een verkort besluit, maar dat wel de noodzakelijke motivering geeft ten aanzien
van de formeelrechtelijke kant van het besluit. Het specifiek behandelen van dergelijke
formele aspecten in een besluit betekent niet dat ook de materiële beoordeling uitgebreider
zou moeten zijn dan gegeven de economische feiten noodzakelijk is.
Artikel 4. De inhoud van een verkort besluit
[Regeling vervallen per 07-09-2008]
-
2 Voor de gevallen waar alleen aan voorwaarde (b) van artikel 3, eerste lid, niet voldaan is zal het bovengenoemd punt (ii) van het verkorte besluit uitgebreider
gemotiveerd moeten worden (zie artikel 3, tweede lid).
Artikel 5. Volledigheid van de melding
[Regeling vervallen per 07-09-2008]
De keuze voor afdoening bij verkort besluit betekent niet dat in de desbetreffende
gevallen met een incomplete melding zou kunnen worden volstaan. Een melding moet alle
gegevens bevatten die in het meldingsformulier worden gevraagd. Meldende partijen
kunnen bevorderen dat een melding bij verkort besluit wordt afgedaan door gegevens
te verstrekken over verschillende reëel mogelijke alternatieven ten aanzien van de
marktafbakening en door het indienen van zo betrouwbaar mogelijke marktgegevens.
Artikel 6. Openbaarmaking van een verkort besluit
[Regeling vervallen per 07-09-2008]
-
2 De procedure ten aanzien van de identificatie van vertrouwelijke gegevens kan echter
enigszins worden vereenvoudigd. De gangbare praktijk bij gewone besluiten is, dat
bij de mededeling van het besluit aan de meldende partijen deze worden uitgenodigd
om binnen drie dagen aan te geven welke gegevens in de tekst van het besluit als vertrouwelijk
moeten worden beschouwd. Bij afdoening door middel van een verkort besluit is de kans
dat daarin nog vertrouwelijke gegevens zullen voorkomen gering te achten. Daarom wordt
besloten om de procedure in die zin te handhaven dat meldende partijen drie werkdagen,
gerekend vanaf de datum van mededeling van het besluit, de gelegenheid hebben om aan
de NMa bekend te maken of naar hun mening in het besluit vertrouwelijke gegevens voorkomen,
maar dat bij uitblijven van een reactie door de NMa kan worden aangenomen dat in het
besluit geen vertrouwelijke gegevens voorkomen.
Bijlage 1. : Verkort besluit
[Regeling vervallen per 07-09-2008]
Besluit
Besluit van de directeur-generaal van de Nederlandse Mededingingsautoriteit als bedoeld
in artikel 37, eerste lid, van de Mededingingswet.
Zaak:
Nummer:
Naar aanleiding van de melding op dd/mm/jj, met betrekking tot [concentratie en betrokken
ondernemingen], en waarvan mededeling is gedaan in Staatscourant x van dd/mm/jj het
volgende.
Na onderzoek van de melding en de daarbij ingediende gegevens, is de directeur-generaal
van de Nederlandse mededingingsautoriteit tot de slotsom gekomen dat de gemelde operatie
binnen de werkingssfeer van het in hoofdstuk 5 van de Mededingingswet geregelde concentratietoezicht valt. Hij heeft geen reden om aan te nemen dat als
gevolg van die concentratie een economische machtspositie kan ontstaan of worden versterkt
die tot gevolg heeft dat een daadwerkelijke mededinging op de Nederlandse markt of
een deel daarvan op significante wijze wordt belemmerd, aangezien op grond van de
ter beschikking staande gegevens met voldoende zekerheid kon worden vastgesteld dat
er geen sprake is van een(alternatief op te nemen tekstonderdeel):
• door de concentratie te beïnvloeden markt in de zin van artikel 1, sub h, van het besluit gegevensverstrekking mededingingswet, dan wel
• een te onderzoeken markt in de zin van artikel 1, sub i, van het besluit gegevensverstrekking mededingingswet.
Gelet op het bovenstaande deelt de directeur-generaal van de Nederlandse mededingingsautoriteit
mede dat voor het tot stand brengen van de concentratie waarop de melding betrekking
heeft geen vergunning is vereist.
[eventuele nevenrestricties]
Datum:
A.W. Kist,
directeur-generaal van de Nederlandse mededingingsautoriteit.
Tegen dit besluit kan degene, wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken,
binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit een gemotiveerd beroepschrift indienen
bij de arrondissementsrechtbank te Rotterdam, sector bestuursrecht, Postbus 50951,
3007 BM, Rotterdam.