2.5. Extra punt bij score complexiteit voor omgevings- en/of risicofactoren
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
2.5.1. De markten
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
In de economische theorie worden een vijftal markten onderscheiden, die gehanteerd
worden als basis voor de vraag in hoeverre marktwerking in een sector aanwezig is:
Arbeidsmarkt: de arbeidsmarkt kent specifieke structurele problemen met het oog op het aantrekken
en behouden van de gekwalificeerde bestuurders, staf en medewerkers.
Kapitaalmarkt: de bestaande/toekomstige kapitaalbehoefte en de moeilijkheidsgraad voor instellingen
in de zorgsector om eigen- en/of vreemd vermogen aan te trekken. Gelet op de veranderende
wet- en regelgeving worden zorginstellingen dezelfde risico’s toebedacht als het overige
bedrijfsleven. De zorgsector steekt hier ongunstig bij af vanwege de doorgaans slechte
eigen vermogenspositie.
Inkoopmarkt: hoe belangrijk is inkoop voor het primair proces, hoe breed/complex is het primair
proces en in welke mate is concurrentie aanwezig. Moet er worden ingeschreven op dienstverlening,
deelname aan tenders etc.
Product/marktcombinaties: het op een markt werken met concurrentie ten aanzien van het leveren van producten
en diensten; het leveren van meerdere producten en diensten door de, en het op meerdere
markten actief zijn van de rechtspersoon of instelling.
Fusie- en overnamemarkt: of en de mate waarin het voor nieuwe partijen mogelijk is toe te treden tot de markt.
Rechtspersonen of instellingen moeten in onderscheidende mate functioneren met een
veranderend en toenemend risico als gevolg van aspecten van marktwerking op de onderhavige
markten.
In het algemeen kan gesteld worden dat alle rechtspersonen en instellingen te maken
hebben met dit risico als gevolg van voortdurende veranderingen in wet- en regelgeving
die uitwerking hebben op het risicoprofiel van de rechtspersoon of instelling.
Rechtspersonen of instellingen hebben te maken met een inkoopmarkt en een verkoopmarkt.
Op de inkoopmarkt spelen de volgende risico-elementen:
-
• de aard en mate van concurrentie (bijvoorbeeld in beeld te brengen door een concurrentiescan);
-
• de hoeveelheid en de diversiteit van systemen waarin of waarmee de inkoop plaats vindt
(denk bijvoorbeeld aan een combinatie van Wet maatschappelijke ondersteuning met aanbestedingen, AWBZ en Zorgverzekeringswet);
-
• het aantal partijen waarbij ingekocht moet worden en de inkoopmacht daarvan (denk
aan het aantal zorgverzekeraars, provincies of gemeenten);
-
• de veranderingen in wet- en regelgeving die de concurrentieverhoudingen beïnvloeden;
-
• de diversiteit in producten en diensten.
Op de verkoopmarkt is voor het risicoprofiel van belang hoe het klantenperspectief
zich manifesteert:
De verantwoordelijke vormt zich aan de hand van bovenstaande vijf markten een oordeel
of en zo ja in welke mate er sprake is van een onderscheiden, dan wel groter risico
(een scherper risicoprofiel) van de zorginstelling.
2.5.2. Indeling op grond van omgevings- en/of risicofactoren
[Regeling vervallen per 01-01-2016]
Indien de rechtspersoon of instelling is blootgesteld aan omgevings- of risicofactoren
die uitgaan boven de omgevings- of risicofactoren die voor de sector zorg- en welzijn
gebruikelijk zijn, kan de totale score tijdelijk met één punt worden verhoogd. Omstandigheden
die voor alle rechtspersonen of instellingen in de sector gelden, worden als gebruikelijk
aangemerkt. Wanneer een meer dan gebruikelijke blootstelling aan omgevings- of risicofactoren
zich voordoet, wordt in het financieel verslaggevingsdocument onderbouwd:
-
1. welke uitzonderlijke omstandigheid aan de orde is;
-
2. welk doel bereikt moet worden in het kader van deze bijzondere situatie;
-
3. binnen welke termijn dat doel bereikt dient te zijn;
-
4. de termijn waarvoor het punt wordt toegekend. Deze termijn dient te passen bij de
termijn, genoemd onder punt 3.
De motivering, de tijdsduur en de gevolgen voor de bezoldiging moeten contractueel
worden vastgelegd.