Als een werknemer op jaarbasis doorgaans naar één of meer vaste arbeidsplaatsen reist,
kan een werkgever aan de hand van de volgende factoren een vaste onbelaste vergoeding
van reiskosten bepalen:
-
a. aantal reguliere werkdagen per jaar, verminderd met het gemiddeld aantal dagen in
verband met kortstondige afwezigheid (vakantie, verlof en ziekte): 214;
-
b. de totale reisafstand, dat wil zeggen heen en terug, bedraagt maximaal 150 kilometer
per dag. Zie voor langere reisafstanden hierna.
Een werkgever kan daarbij aannemelijk maken dat het onder a bedoelde aantal dagen
van 214 bij hem in betekenende mate hoger is.
De toegestane onbelaste vergoeding voor reiskosten is dan op jaarbasis: 214 x factor
b x € 0,19. De toegestane vaste onbelaste vergoeding per maand of per week is het
bedrag op jaarbasis, gedeeld door respectievelijk 12 of 52.
Doorgaans reizen naar een vaste arbeidsplaats
Een werknemer reist op jaarbasis doorgaans naar een vaste arbeidsplaats als hij de
desbetreffende arbeidsplaats op jaarbasis vermoedelijk ten minste 36 weken (70% x
52 weken) zal bezoeken. Als de dienstbetrekking gaandeweg het kalenderjaar eindigt,
mag worden uitgegaan van 70% van het aantal volle weken dat het dienstverband vermoedelijk
duurt. Een werknemer die bijvoorbeeld in oktober (week 41) met pensioen gaat, heeft
in dat jaar een dienstverband van 40 weken. Als hij in die 40 weken vermoedelijk minimaal
28 weken naar dezelfde arbeidsplaats zal reizen, reist hij op jaarbasis doorgaans
naar een vaste arbeidsplaats.
Voorbeeld 1
Werknemer A reist 5 dagen per week naar zijn werk. Zijn totale reisafstand is 36 km
(18 km enkele reis).
Op jaarbasis is dan een vaste onbelaste reiskostenvergoeding toegestaan van: 214 x
36 x € 0,19 = € 1.464, ofwel € 122 per maand of € 28 per week.
Voorbeeld 2
Werknemer B reist op jaarbasis doorgaans naar zijn werk te R. De enkele reisafstand
naar R is 18 km. Op 1 dag per week werkt hij thuis en elke derde week reist hij één
dag voor een vergadering naar arbeidsplaats Z:
Voor het reizen naar R is een vaste vergoeding volgens deze praktische regeling mogelijk
omdat werknemer B doorgaans naar R reist. Hij reist 2/3 van de weken 4 dagen per week
en 1/3 van de weken 3 dagen per week naar R. In dit geval is op jaarbasis een onbelaste
vaste reiskostenvergoeding toegestaan van (2/3 x 4/5 x € 1.464) + (1/3 x 3/5 x € 1.464)
= € 1.074.
Voor de reizen naar Z is geen vaste vergoeding volgens deze praktische regeling mogelijk,
omdat werknemer B op jaarbasis niet doorgaans naar Z reist. Wel is voor de totale
reisafstand naar Z een onbelaste kilometervergoeding op declaratiebasis of een vaste
vergoeding met nacalculatie volgens paragraaf 4.1 mogelijk, naast de toepassing van de praktische regeling voor de reizen naar R. Het
is ook mogelijk om voor alle reizen te kiezen voor een vergoeding op declaratiebasis
of voor een vaste vergoeding met nacalculatie (zie hiervoor, onder punt 4.1. Vaste
reiskostenvergoeding met nacalculatie).
Deeltijd
Voor een werknemer die in deeltijd werkt of een aantal dagen per week naar een vaste
arbeidsplaats reist, kan deze praktische regeling naar evenredigheid worden toegepast.
Als een werknemer in deeltijd bijvoorbeeld doorgaans drie dagen per week naar een
vaste arbeidsplaats reist, moet de uitkomst van de berekening met factor 0,6 (3/5)
worden vermenigvuldigd.
Langere reisafstanden
Voor reisafstanden van (heen en terug) meer dan 150 kilometer per dag geldt als voorwaarde
dat een nacalculatie plaatsvindt (zie hiervoor, onder punt 4.1. Vaste reiskostenvergoeding met nacalculatie).
Voorbeeld
Werknemer C reist 4 dagen per week naar zijn werk. Zijn totale reisafstand is 168
km (84 km enkele reis). Zijn werkgever betaalt hem per periode van 4 weken een reiskostenvergoeding
van 4/52 x 4/5 x 214 x 168 x € 0,19 = € 420. Op het moment dat een nieuwe periode
van 4 weken begint kan de werknemer wegens ziekte drie weken niet werken. In de vierde
week reist hij achtereenvolgens op 7 dagen naar zijn werk. Daarna eindigt de dienstbetrekking.
In dit geval is een vaste onbelaste vergoeding voor reiskosten mogelijk. Maar omdat
de totale reisafstand per dag meer bedraagt dan 150 kilometer is nacalculatie hier
verplicht.
Over een periode van 8 weken heeft de werknemer 2 x € 420 = € 840 ontvangen. Hij is
in deze periode 23 keer naar zijn werk gereisd. Op basis van zijn werkelijke reizen
is een onbelaste vergoeding mogelijk van 23 x 168 x € 0,19 = € 735. Hierom moet de
werknemer het verschil van € 105 aan zijn werkgever terugbetalen, ofwel moet de werkgever
dit bedrag in de heffing betrekken.
Kortstondige afwezigheid
Van kortstondige afwezigheid is sprake als in redelijkheid een afwezigheid van maximaal
zes aaneensluitende weken is te verwachten. Voor wat betreft ziekte wordt aangesloten
bij de zeswekentermijn in het kader van de Wet verbetering poortwachter. De arbodienst geeft bij dreigend langdurig ziekteverzuim uiterlijk zes weken na
de eerste ziektedag een oordeel over de aard van het ziektebeeld en geeft een advies
over de mogelijkheden tot herstel en werkhervatting. Een werkgever mag een onbelaste
reiskostenvergoeding doorbetalen tijdens kortstondige afwezigheid.
Op het moment dat een langdurige afwezigheid in redelijkheid is te voorzien, mag de
vaste reiskostenvergoeding de lopende en de eerstvolgende kalendermaand nog onbelast
worden uitbetaald. Daarna is een vaste onbelaste reiskostenvergoeding pas weer toegestaan
per de eerste van de maand volgende op de maand van herstel.
Voorbeeld
Een werknemer meldt zich op 20 maart ziek wegens griep. Hij is net één week weer aan
het werk, als hij op 5 april van de trap valt en zijn been breekt. Hij kan daardoor
vermoedelijk twee maanden zijn werk niet verrichten. Op 5 augustus is de werknemer
hersteld en hervat hij zijn werkzaamheden.
Op 20 maart is in redelijkheid sprake van kortstondige afwezigheid; de werkgever mag
de vaste reiskostenvergoeding onbelast doorbetalen. Op 5 april is langdurige afwezigheid
in redelijkheid te voorzien; de werkgever mag de vaste reiskostenvergoeding over april
en mei nog onbelast uitbetalen; daarna is geen vaste onbelaste reiskostenvergoeding
meer toegestaan tot en met augustus. Pas met ingang van september kan de werknemer
weer een onbelaste reiskostenvergoeding volgens de praktische regeling krijgen; voor
een eventuele vergoeding over de gewerkte dagen in augustus gelden de reguliere wettelijke
regelingen.