Organisatie- en mandaatbesluit Ministerie van Financiën 2014

[Regeling vervallen per 04-11-2015.]
Geraadpleegd op 20-11-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 22-11-2014.
Geldend van 22-11-2014 t/m 03-11-2015

Regeling van de Minister van Financiën van 9 mei 2014, tot vaststelling van het Organisatie- en mandaatbesluit Ministerie van Financiën 2014

De Minister van Financiën,

Gelet op artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit:

Hoofdstuk 1. Begripsomschrijvingen

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

Artikel 1. : Begrippen

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a. het ministerie: het Ministerie van Financiën;

  • b. het kernministerie: het Ministerie van Financiën exclusief de Belastingdienst;

  • c. de minister: de Minister van Financiën;

  • d. de staatssecretaris: de Staatssecretaris van Financiën;

  • e. bewindspersoon: de Minister of de Staatssecretaris van Financiën;

  • f. algemene leiding: de ambtelijke leiding van het ministerie, respectievelijk van de directoraten-generaal, waaronder de Generale Thesaurie, van het ministerie;

  • g. mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bewindspersoon besluiten te nemen;

  • h. volmacht: de bevoegdheid die een volmachtgever verleent aan een ander, de gevolmachtigde, om in zijn naam privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • i. (hoofd)budgethouder: hoofd van een organisatie-eenheid verantwoordelijk voor het financieel beheer van één of meer budgetten.

Hoofdstuk 2. Algemene leiding

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

Artikel 2. : Missie en taakopdracht

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

Het ministerie werkt aan een goede financiële huishouding van Nederland, int belastingen op basis van solide fiscale regelgeving en ziet toe op een doelmatige besteding van overheidsgeld. Het ministerie maakt regels voor het goed functioneren van het financiële stelsel en werkt aan een sterke economische structuur die verankerd is in een economisch en financieel gezond Europa.

De algemene leiding hanteert de basiswaarden van het ministerie en draagt zorg voor de bevordering van deze waarden onder de medewerkers. Zij stimuleert de toewijding, de deskundigheid, de professionaliteit en de aanspreekbaarheid van de medewerkers. De algemene leiding geeft ruimte aan talent in de organisatie en bevordert de samenwerking tussen dienstonderdelen en met andere ministeries. De algemene leiding legt over de bedrijfsvoering en het beheer van de haar toevertrouwde middelen op inzichtelijke wijze verantwoording af.

Artikel 3. : Secretaris-generaal

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

  • 1 De secretaris-generaal (de SG) is belast met de ambtelijke leiding van al hetgeen het ministerie betreft. De SG draagt zorg voor de coördinatie van de hoofdlijnen van beleidsvoorbereiding en -uitvoering binnen het ministerie en waarborgt de ministeriële verantwoordelijkheid.

  • 2 De SG geeft collegiaal leiding aan de directeuren-generaal, onder wie de thesaurier-generaal (de DG’s).

  • 3 De SG is verantwoordelijk voor de beleidsterreinen van de onder hem ressorterende directies en diensten, genoemd in artikel 7 onder a en b, voor de samenhang tussen die beleidsterreinen en voor de bijbehorende bedrijfsvoering. De SG geeft op collegiale wijze leiding aan de onder hem ressorterende directeuren en voorziet daartoe in de nodige ondermandaten van die directeuren.

  • 4 De SG treft een vervangingsregeling inzake vervanging bij zijn afwezigheid.

Artikel 4. : Directeuren-generaal

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

De DG’s zijn verantwoordelijk voor de beleidsterreinen van de onder hen ressorterende directies, genoemd in artikel 7 onder c tot en met f, voor de samenhang tussen die beleidsterreinen en voor de bijbehorende bedrijfsvoering. De DG’s hebben een plaatsvervanger, die hen bij afwezigheid vervangt. De DG’s geven op collegiale wijze leiding aan de onder hen ressorterende directeuren en voorzien daartoe in de nodige ondermandaten van die directeuren.

Artikel 5. : Collegiaal overleg

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

  • 1 Er is een bestuursraad. De volgende functionarissen voeren in de bestuursraad regelmatig collegiaal overleg over de hoofdlijnen van beleidsontwikkeling en -uitvoering, over de hoofdlijnen van de departementale bedrijfsvoering en over al het andere dat nodig is voor een goed functioneren van het ministerie:

    • a. de SG;

    • b. de directeur-generaal Belastingdienst;

    • c. de directeur-generaal voor Fiscale Zaken;

    • d. de directeur-generaal van de Rijksbegroting;

    • e. de thesaurier-generaal.

  • 2 De bestuursraad staat onder voorzitterschap van de SG en elk van de functionarissen neemt daaraan deel met volledig behoud van de eigen verantwoordelijkheden en bevoegdheden. De directie Bestuurlijke en Juridische Zaken verzorgt het secretariaat van de bestuursraad.

  • 3 Er is een bedrijfsvoeringsberaad. De volgende functionarissen voeren in het bedrijfsvoeringsberaad regelmatig collegiaal overleg over beleidsvoorstellen met betrekking tot de departementale bedrijfsvoering:

    • a. een lid van het Management team van het directoraat-generaal Belastingdienst;

    • b. de plaatsvervangend directeur-generaal voor Fiscale Zaken;

    • c. de plaatsvervangend directeur-generaal van de Rijksbegroting;

    • d. een directeur van de Generale Thesaurie;

    • e. de directeur Financieel-Economische Zaken;

    • f. de directeur Bedrijfsvoering;

    • g. een directeur van het SG-cluster.

  • 4 Het bedrijfsvoeringsberaad kent een roulerend voorzitterschap en elk van de functionarissen neemt deel aan het beraad met volledig behoud van de eigen verantwoordelijkheden en bevoegdheden.

Artikel 6. : Overleg met bewindspersonen

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

Over vraagstukken die van politiek gevoelige of anderszins zwaarwegende aard zijn, treedt de algemene leiding in contact met de bewindspersoon die het aangaat, voordat van bevoegdheden gebruik wordt gemaakt.

Hoofdstuk 3. Organisatie en taken

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

Artikel 7. : Organisatie ministerie

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

Het ministerie bestaat uit de volgende organisatieonderdelen:

  • a. de hierna genoemde ministeriebrede organisatieonderdelen van het SG-cluster die rechtstreeks ressorteren onder de SG:

    • 1°. de directie Algemene Financiële en Economische Politiek;

    • 2°. de directie Bedrijfsvoering;

    • 3°. de directie Bestuurlijke en Juridische Zaken;

    • 4°. de directie Communicatie;

    • 5°. de directie Financieel-Economische Zaken.

  • b. de hierna genoemde Rijksbrede organisatieonderdelen van het SG-cluster die rechtstreeks ressorteren onder de SG:

    • 1°. de Auditdienst Rijk;

    • 2°. de dienst Domeinen Roerende Zaken.

  • c. de Belastingdienst, die rechtstreeks ressorteert onder de directeur-generaal Belastingdienst en waarvan het directoraat-generaal Belastingdienst de concernstaf vormt. De directeur-generaal Belastingdienst richt de organisatie van de Belastingdienst in overeenstemming met de staatssecretaris in vanuit diens verantwoordelijkheid voor de Belastingdienst. Het directoraat-generaal Belastingdienst bestaat uit de volgende onderdelen:

    • 1°. Cluster Uitvoeringsbeleid;

    • 2°. Cluster Fiscaliteit;

    • 3°. Cluster Bedrijf;

    • 4°. Cluster Informatie Voorzieningen-beleid.

  • d. de hierna genoemde organisatieonderdelen van het directoraat-generaal voor Fiscale Zaken, die rechtstreeks ressorteren onder de directeur-generaal voor Fiscale Zaken:

    • 1°. de directie Algemene Fiscale Politiek;

    • 2°. de directie Internationale Zaken en Verbruiksbelastingen;

    • 3°. de directie Directe Belastingen;

  • e. de hierna genoemde organisatieonderdelen van het directoraat-generaal van de Rijksbegroting, die rechtstreeks ressorteren onder de directeur-generaal van de Rijksbegroting:

    • 1°. de directie Begrotingszaken;

    • 2°. de Inspectie der Rijksfinanciën;

  • f. de hierna genoemde organisatieonderdelen van de Generale Thesaurie, die rechtstreeks ressorteren onder de thesaurier-generaal;

    • 1°. de directie Buitenlandse Financiële Betrekkingen;

    • 2°. de directie Financiële Markten;

    • 3°. de directie Financieringen;

    • 4°. het Agentschap van de Generale Thesaurie.

Artikel 8. : Taken organisatie

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

  • 1 De organisatieonderdelen van het SG-cluster als genoemd in artikel 7, onder a:

    • a. ondersteunen de organisatieonderdelen van het ministerie op het gebied van organisatie, personeel, financiën, salaris, communicatie, documentaire informatievoorziening, archiefbeheer, facilitaire dienstverlening en ICT;

    • b. behartigen, specifieke ministeriebrede functies inzake:

      • 1°. algemeen juridische en Europeesrechtelijke advisering;

      • 2°. politiek-bestuurlijke advisering van algemene aard;

      • 3°. ondersteunende werkzaamheden voor de algemene leiding;

      • 4°. communicatiebeleid en begeleiding van communicatie-uitingen van de bewindslieden en het ministerie;

      • 5°. de controlfunctie voor het ministerie;

      • 6°. het integriteitsbeleid;

      • 7°. De advisering over en onderzoek naar het te voeren financieel-economisch beleid.

  • 2 De organisatieonderdelen van het SG-cluster als genoemd in artikel 7, onder b, behartigen ministerie- en Rijksbrede functies inzake:

    • a. de auditfunctie voor het ministerie en in opdracht van andere ministers de auditfunctie voor andere ministeries;

    • b. het beheer en verkoop van overtollige en door overheidsinstanties in beslag genomen roerende zaken.

  • 3 Het directoraat-generaal Belastingdienst:

    • a. adviseert de bewindslieden en de algemene leiding over alle aangelegenheden inzake de Belastingdienst;

    • b. toetst voorgenomen wetgeving op uitvoeringsaspecten voor de Belastingdienst;

    • c. adviseert over het uitvoeringsbeleid van fiscale, douane-, en invorderingswetgeving;

    • d. adviseert over het dienstverlenings-, toezichts- en opsporingsbeleid van de Belastingdienst;

    • e. adviseert over het uitvoeringsbeleid van internationale gegevensuitwisseling op het gebied van belastingen;

    • f. heeft een strategie- en onderzoeksfunctie op zijn beleidsterrein;

    • g. voert de Wet op de verlening van bijstand aan de Europese Commissie bij controles en verificaties ter plaatse uit.

  • 4 Het directoraat-generaal voor Fiscale Zaken:

    • a. adviseert over het te voeren fiscaal beleid en bereidt de belastingwetgeving voor;

    • b. adviseert over het internationale beleid op het gebied van fiscaliteit en douane;

    • c. bereidt wetgeving en internationale regelingen voor op het gebied van de directe belastingen, de verbruiksbelastingen en wat daarmee verband houdt en adviseert over het hiermee samenhangende beleid;

    • d. adviseert over het beleid en bereidt wetgeving voor op het gebeid van de uitvoering van toeslagen door de Belastingdienst.

    • e. heeft een strategie- en onderzoeksfunctie op zijn beleidsterrein.

  • 5 Het directoraat-generaal van de Rijksbegroting:

    • a. adviseert met betrekking tot de beheersing van de collectieve uitgaven van het Rijk;

    • b. bewaakt namens de minister als toezichthouder de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van de collectieve uitgaven;

    • c. doet voorstellen voor effectieve begrotingsregels en infrastructuur van de begroting;

    • d. voorziet in transparantie over de budgettaire besluitvorming;

    • e. heeft een strategie- en onderzoeksfunctie op zijn beleidsterrein.

  • 6 De Generale Thesaurie:

    • a. adviseert over het beleid ten aanzien van de financiële markten en het toezicht daarop en bereidt de daartoe benodigde wetgeving voor;

    • b. vervult namens de bewindspersoon het aandeelhouderschap in de staatsdeelnemingen;

    • c. adviseert over publiek-private samenwerking;

    • d. adviseert over buitenlands financiële betrekkingen;

    • e. voorziet in de uitgifte en het beheer van de Nederlandse staatsschuld;

    • f. heeft een strategie- en onderzoeksfunctie op zijn beleidsterrein.

Artikel 9. : Tijdelijke directies

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

  • 1 De SG kan, met inachtneming van de taken genoemd in artikel 8 en passend binnen de in artikel 7 genoemde hoofdstructuur van de rechtstreeks onder hem ressorterende dienstonderdelen, tijdelijke directies of projectdirecties instellen.

  • 2 De SG kan de DG’s toestemming verlenen om, met inachtneming van de taken genoemd in artikel 7 en passend binnen de in artikel 8 genoemde hoofdstructuur van hun directoraat-generaal, tijdelijke directies of projectdirecties in te stellen.

Artikel 10. : Organisatie- en mandaatbesluiten SG-cluster en Directoraten-Generaal

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

  • 1 De SG stelt een organisatie- en mandaatbesluit vast voor de rechtstreeks onder hem ressorterende dienstonderdelen.

  • 2 De DG’s stellen, in overeenstemming met de SG, een organisatie- en mandaatbesluit voor hun directoraat-generaal vast.

Hoofdstuk 4. Mandaten

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

Artikel 11. : Hoofdbudgethouderschap

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

  • 1 De SG en DG’s zijn hoofdbudgethouder voor wat betreft hun taken en zijn uit dien hoofde bevoegd verplichtingen – met financiële consequenties – aan te gaan en uitgaven goed te keuren binnen hun budgetten.

  • 2 De SG stelt, na advies van de directeur FEZ, de hoogte vast van de budgetten bedoeld in het eerste lid.

  • 3 De hoofdbudgethouders zijn verantwoordelijk voor een adequaat financieel beheer.

Artikel 12. : Budgethouderschap

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

  • 1 De SG en de DG’s kunnen voor de in artikel 11 genoemde bevoegdheden ondermandaat verlenen aan budgethouders.

  • 2 In een ondermandaat wordt de omvang ervan aangegeven.

Artikel 13. Mandaat aan SG en DG’s

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

  • 1 De SG en DG’s hebben binnen het kader van de jaarplannen en binnen eventueel door de minister of namens de minister door de SG gegeven richtlijnen mandaat ten aanzien van het nemen van besluiten en afdoen van stukken betreffende alle aangelegenheden die behoren tot hun werkterrein tenzij bij wet anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich daartegen verzet. De SG en DG’s oefenen die bevoegdheden uit met inachtneming van de bevoegdheden van de op hun dienstonderdeel ingestelde ondernemingsraden.

  • 2 De ondertekening van uitgaande stukken zal luiden als volgt:

    De Minister van Financiën, resp. De Staatssecretaris van Financiën,

    namens deze,

    gevolgd door de aanduiding van de (onder)gemandateerde functionaris.

Artikel 14. : Ondermandaat

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

  • 1 De SG en de DG’s kunnen ieder voor hun werkterrein ondermandaat verlenen.

  • 2 Directeuren kunnen het aan hen verleende ondermandaat doormandateren. Voor ondermandaat door een directeur is de goedkeuring door de SG of de DG vereist.

  • 3 In een ondermandaat wordt de omvang ervan aangegeven.

  • 4 De directeur Bestuurlijke en Juridische Zaken draagt zorg voor openbare terinzagelegging op het ministerie en bekendmaking op het intranet en de internetsite van het ministerie van de krachtens deze regeling verleende ondermandaten.

Artikel 15. : Mandaatregister

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

Onderdeel van deze regeling vormt een mandaatregister dat is opgenomen in bijlage 2. Het mandaatregister bevat handtekeningen en parafen van de in dit besluit gemandateerde functionarissen.

Artikel 16. : Personeelsbesluiten

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

Bij het nemen van besluiten, afdoen van stukken en ondertekenen van uitgaande brieven met betrekking tot alle personeelsaangelegenheden betreffende het kernministerie als bedoeld in de bijlage bij deze regeling is advies van de directeur Bedrijfsvoering vereist.

Artikel 17. : Besluiten met financiële consequenties

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

Voor zover voorgenomen besluiten met financiële consequenties niet passen binnen de door de SG vastgestelde budgetten, is instemming van de directeur Financieel-Economische Zaken vereist.

Artikel 18. : Mandaat, volmacht en machtiging

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt met de verlening van mandaat gelijkgesteld de verlening van:

  • a. volmacht,

    en

  • b. machtiging om in naam van een bewindspersoon handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

Hoofdstuk 5. Algemene bepalingen ten aanzien van de uitoefening van taken

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

Artikel 19. : Voorbehouden aan bewindspersonen

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

Aan de bewindspersonen is voorbehouden het afdoen en ondertekenen van stukken:

  • a. gericht aan de Koningin;

  • b. gericht aan de Raad van State;

  • c. gericht aan de ministerraad (van het Koninkrijk);

  • d. gericht aan de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal;

  • e. gericht aan de president van de Algemene Rekenkamer;

  • f. gericht aan autoriteiten in binnen- en buitenland, gelijk of hoger in rang dan een minister of staatssecretaris;

  • g. zijnde Ministeriële regelingen houdende algemeen verbindende voorschriften.

Artikel 20. : Voorbehouden aan de secretaris-generaal

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

Aan de SG is voorbehouden het afdoen en ondertekenen van stukken:

  • a. betreffende voorstellen omtrent de vaststelling van de hoofdstructuur van het ministerie, tot en met het niveau van directies;

  • b. betreffende de vaststelling van de formatie van schaal 15 en hoger;

  • c. betreffende de benoeming van ambtenaren in functies van schaal 15 tot en met 18;

  • d. betreffende de besluiten tot bezoldiging conform artikel 8 en tot bijzondere beloning conform artikel 22a BBRA van functionarissen in schaal 15 tot en met 18, met uitzondering van de toekenning van de incidentele beloningen op grond van artikel 22a BBRA die gedurende het jaar worden toegekend voor incidentele, bijzondere prestaties. De bevoegdheid tot het nemen van deze besluiten berust bij de DG’s en de SG.

Hoofdstuk 6. Verantwoording

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

Artikel 21. : Planning en control

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

De SG en de DG’s leggen, aan het eind van het verslagjaar en tussentijds, gestructureerd verantwoording af over de uitvoering van aan hen opgelegde taken en het gebruik van daarbij verleende bevoegdheden.

Artikel 22. : Planning en managementrapportages

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

  • 1 De SG stelt ieder jaar een jaarplan op. De DG’s stellen ieder jaar een jaarplan op en bespreken dit met de SG. In het jaarplan worden beleidsdoelstellingen opgenomen, alsmede een risicoanalyse, voorgenomen activiteiten en budgetten.

  • 2 De SG stelt gedurende het jaar twee uitvoeringsrapportages op. De DG’s stellen gedurende het jaar twee uitvoeringsrapportages op en bespreken deze met de SG. In de uitvoeringsrapportages wordt gerapporteerd over het realiseren van beleidsdoelstellingen en activiteiten, over de uitputting van budgetten en over bijzonderheden in de bedrijfsvoering.

  • 3 Op basis van de uitvoeringsrapportages van de SG en de DG's stelt de directeur Financieel-Economische Zaken tweemaal per jaar een concernrapportage op die wordt besproken in de bestuursraad.

  • 4 De SG stelt na afloop van ieder jaar een jaarrapportage en een managementverklaring op. De DG’s stellen na afloop van ieder jaar een jaarrapportage en een managementverklaring op en bespreken deze met de SG. In de managementverklaring wordt verslag gedaan van afwijkingen in de bedrijfsvoering en over de risicobeheersing daarbij. Voorts bevat de managementverklaring een oordeel over de rechtmatigheid van de gedane uitgaven.

  • 5 De SG stelt na afloop van ieder jaar een samenvattende managementverklaring op en brengt deze ter kennis van de minister.

Artikel 23. : Control

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

  • 1 De directeur Financieel-Economische Zaken (FEZ) ondersteunt in de vorm van toezicht en advies de SG en de DG’s bij hun overkoepelende verantwoordelijkheid voor beleidsterreinen en bijbehorende bedrijfsvoering.

  • 2 De directeur FEZ vervult de rol van concerncontroller – vanuit de in wet- en regelgeving, waaronder de Comptabiliteitswet 2001, vastgelegde taken – bij de totstandkoming van solide begrotingen en verantwoordingen in het kader van de planning- en controlcyclus, en bij de beoordeling van voorstellen met financiële gevolgen.

  • 3 De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de directeur FEZ zijn vastgelegd in het Besluit taak FEZ.

Artikel 24. : Audit

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

  • 1 De directeur Auditdienst Rijk (ADR), respectievelijk de certificerend accountant van de ministeries, verschaft zekerheid over de rechtmatigheid van verplichtingen, de uitgaven en de ontvangsten van de aangesloten ministeries. Hij voert de accountantscontrole uit op de jaarverslagen van deze ministeries. Hij informeert de algemene leiding, de bewindspersonen en het Audit Committee over de uitkomsten van deze werkzaamheden.

  • 2 In opdracht van de algemene leiding of van de directeuren onderzoekt de directeur ADR, respectievelijk de certificerend accountant van de ministeries, de beleids- en bedrijfsvoering en rapporteert daarover aan de opdrachtgever en aan het Audit Committee.

  • 3 De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de directeur ADR zijn vastgelegd in het Besluit taak DAD.

Artikel 25. : Audit Committee

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

  • 1 Er is een Audit Committee.

  • 2 Het Audit Committee is samengesteld uit drie externe leden en twee leden van de bestuursraad. Eén van de externe leden is de voorzitter van het Audit Committee.

  • 3 De externe leden van het Audit Committee kunnen hun bevindingen separaat aan de minister kenbaar maken.

Artikel 26. : Intrekking andere (mandaat)regelingen

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

De volgende regeling wordt ingetrokken: Organisatie- en mandaatbesluit Ministerie van Financiën, zoals laatstelijk gewijzigd bij besluit van 20 februari 2013.

Artikel 27. : Inwerkingtreding

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot 1 mei 2014.

Artikel 28. : Citeertitel

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

Deze regeling wordt aangehaald als: Organisatie- en mandaatbesluit Ministerie van Financiën 2014.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De

Minister

van Financiën,

J.R.V.A. Dijsselbloem

Bijlage 1. bij het organisatie- en mandaatbesluit ministerie van financiën

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

Personeelsaangelegenheden als bedoeld in artikel 16

[Regeling vervallen per 04-11-2015]

De personeelsaangelegenheden als bedoeld in artikel 16 zijn:

artikel 14 ARAR (stopzetting bezoldiging algemeen)

artikel 40 ARAR (stopzetten bezoldiging bij ziekte)

artikel 43 ARAR (sancties ziekte 0-52 weken)

artikel 44 ARAR (sancties ziekte >52 weken)

artikel 49 l ARAR (ontslag/sanctie bij reorganisatie)

artikel 73 ARAR (aanzuiveren tekort)

artikel 77 ARAR (ontzegging toegang tot gebouw)

artikel 80-84 ARAR (disciplinaire straffen)

artikel 90-92 ARAR (schorsing)

artikel 94, derde lid, ARAR (blokkeren ontslag op verzoek)

artikel 94, vierde lid, ARAR (blokkeren ontslag op verzoek wijziging termijn)

artikel 96 ARAR (reorganisatie-ontslag)

artikel 98, eerste lid, ARAR (ontslag ongeschiktheid)

artikel 99 ARAR (ontslag om andere reden)

artikel 104a ARAR (vermissing)

alsmede

de vaststelling van de formatie zoals gebaseerd op artikel 2 van het Coördinatiebesluit inrichting organisatie en formatie rijksdienst.