De procedure van het onderzoek naar de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de
AWBZ in 2014 is hierna beschreven.
Opdracht accountant
De concessiehouder geeft de accountant opdracht om een onderzoek uit te voeren naar:
Bij deze opdracht vormen het Model Uitvoeringsverslag en financiële verantwoording 2014 Concessiehouders, het Protocol Accountantsonderzoek 2014 Concessiehouders en het Protocol Prestatiemeting
AWBZ 2014 het uitgangspunt. De NZa voorziet de concessiehouder en de accountant van
een exemplaar en stelt deze ook via haar website beschikbaar.
De accountant voert zijn onderzoek uit volgens het Protocol Accountantsonderzoek 2014
Concessiehouders. De accountant rapporteert aan de concessiehouder over de uitkomsten
van dit onderzoek door middel van een controleverklaring over de getrouwheid en rechtmatigheid
en een samenvattende rapportage.
Werkzaamheden accountant
De concessiehouder en de accountant maken voor de uitvoering van het onderzoek afspraken
over de samenwerking. De accountant maakt bij zijn onderzoek voor zover mogelijk gebruik
van de interne controlewerkzaamheden van de zorgkantoren.
De accountant hanteert dit protocol als kader voor zijn werkzaamheden. Daarnaast voert
de accountant zijn controle uit in overeenstemming met het Nederlands recht, waaronder
de Verordening gedragscode (VGC), de geldende beroepsvoorschriften van de Nederlandse
Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) en de Nadere Voorschriften Controle- en overige
Standaarden (NV COS).
Samenvattende rapportage accountant
De samenvattende rapportage bestaat uit twee separate onderdelen:
-
− In het eerste deel, het accountantsrapport, brengt de accountant verslag uit over
zijn onderzoek naar de getrouwheid van de financiële verantwoording en naar de rechtmatigheid
van de daarin opgenomen schaden AWBZ, schaden AWBZ voorgaande jaren, bedrijfsopbrengsten
AWBZ en beheerskosten AWBZ. Dit deel valt aan te merken als de uitkomst van een assurance
opdracht en betreft het eerste deelonderzoek.
-
− In het tweede deel, het rapport van feitelijke bevindingen, brengt de accountant verslag
uit over de bevindingen van de drie overige deelonderzoeken:
Dit deel valt aan te merken als de uitkomsten van een non-assurance opdracht.
Het verdient de voorkeur dat de accountant beide delen van de samenvattende rapportage
separaat uitbrengt, dit om verwarring tussen het assurance en non-assurance deel te
voorkomen.
De NZa trekt in voorkomende gevallen, mede aan de hand van de rapportages van de accountant,
conclusies. De accountant houdt hiermee rekening bij de formulering van de opdrachtbevestiging,
bij de uitvoering van zijn werkzaamheden, bij de dossiervorming en bij de rapportage.
Aanlevering
De concessiehouder stuurt vóór 1 juli 2015 twee exemplaren naar de NZa van de door
de accountant gecontroleerde financiële verantwoording, getekende controleverklaring,
opgesteld accountantsrapport, opgesteld rapport van feitelijke bevindingen, de beoordeelde
bestuurlijke verantwoording en het beoordeelde uitvoeringsverslag.
Werkzaamheden NZa
De NZa voert haar onderzoek naar de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de AWBZ
door de concessiehouder uit op de locatie van de concessiehouder. De NZa neemt voor
het tijdstip van onderzoek vooraf contact op met de concessiehouder.
De NZa maakt bij haar onderzoek zoveel mogelijk gebruik van de werkzaamheden van de
accountant. Hiertoe beoordeelt de NZa middels een review of de accountant het Protocol
Accountantsonderzoek 2014 Concessiehouders en de van toepassing zijnde wet- en regelgeving
volledig en juist heeft gevolgd.
Daarbij beoordeelt de NZa de toereikendheid van de door de accountant uitgevoerde
werkzaamheden en stelt op basis van haar bevindingen haar eigen onderzoekswerkzaamheden
vast.
De NZa kan zonder verdere tussenkomst van de concessiehouder contact opnemen met de
accountant over eventueel aanvullend te verstrekken informatie en over vaktechnische
aangelegenheden.
Het kopiëren van stukken uit het accountantsdossier
De NZa richt een dossier in waarin de onderbouwing van haar oordeel is opgenomen.
Hiervoor is het nodig om bepaalde stukken uit het accountantsdossier te kopiëren c.q.
digitaal op te vragen. Op grond van artikel 61 Wmg is de NZa hiertoe bevoegd. De NZa beschouwt de gegevens die in het dossier van de
accountant zijn opgenomen als bedrijfsgevoelige gegevens in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Dit betekent dat de NZa deze gegevens als niet-openbare informatie aanmerkt.
Reviewmemorandum
De NZa rapporteert over de uitkomsten van de review aan de accountant via een reviewmemorandum.
De NZa stelt de accountant in de gelegenheid om op het concept van het reviewmemorandum
te reageren en verwerkt deze reactie in het definitieve memorandum.
Rapportage NZa
De NZa stelt per concessiehouder een conceptrapport Uitvoering AWBZ 2014 op. In dit
conceptrapport zijn de bevindingen en conclusies van de NZa met betrekking tot de
uitvoering van de AWBZ in 2014 door de concessiehouder opgenomen. De NZa stemt het conceptrapport af met
de concessiehouder. De concessiehouder krijgt de gelegenheid in een formele hoorprocedure
te reageren op de bevindingen en conclusies in het rapport.
De Raad van Bestuur van de NZa stelt de definitieve versie van het individuele rapport
vast. De NZa stuurt deze versie toe aan de concessiehouder.
De bevindingen uit de individuele onderzoeksrapporten verwerkt de NZa in het Samenvattend
Rapport Uitvoering AWBZ. Dit rapport stelt zij jaarlijks vóór 1 december vast. De
vastgestelde individuele onderzoeksrapporten en het samenvattende rapport maakt de
NZa openbaar.