Arbeidsvoorwaardenovereenkomst sector Rijk (2015–2016)
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Preambule
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Vanwege de langdurige economische crisis heeft het kabinet gedurende meer dan vier
jaar een nullijn gehanteerd. Ondanks alle pogingen lukte het niet om in de sector
Rijk tot afspraken te komen, vanwege het gebrek aan financiële middelen. Dit leidde
tot een nijpende situatie in het overleg en tot onbegrip bij rijksambtenaren. De bonden
voerden de druk op door middel van acties. Dit alles heeft ertoe geleid dat begin
juni vanuit het kabinet initiatief is genomen om een oplossing te vinden om uit de
groeiende impasse in veel overheids- en onderwijssectoren te komen. Dit heeft geresulteerd
in een bovensectorale loonruimte-overeenkomst waardoor nieuwe arbeidsvoorwaardengelden
beschikbaar zijn gekomen voor de sector Rijk.
Partijen spreken af om deze arbeidsvoorwaardengelden zo snel mogelijk volledig om
te zetten in een verhoging van de salarissen. Deze loonsverhoging is een betekenisvolle
stap om de door de nullijn opgelopen achterstand met de markt in te lopen.
Daarnaast heeft deze meerjarige impasse ertoe geleid dat partijen uitgebreide wensenlijsten
hebben van onderwerpen die zij willen bespreken. Deze onderwerpen, die meer overleg
en tijd kosten, hebben partijen geagendeerd voor de agenda strategisch personeelsbeleid
Rijk.
Partijen maken, gelet op bovenstaande, de volgende afspraken:
1. Looptijd
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Deze overeenkomst heeft een looptijd van 1 september 2015 tot en met 31 december 2016.
2. Loon
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Naar aanleiding van de Loonruimte-overeenkomst publieke sector 2015–2016 zijn partijen
de volgende loonafspraken overeengekomen:
-
– Met ingang van 1 september 2015 worden de salarissen met 1,25% verhoogd. Deze verhoging
komt in oktober met terugwerkende kracht tot uitbetaling; ook voor medewerkers die
sinds 1 september 2015 uit dienst zijn getreden.
-
– Alle medewerkers die op 1 september 2015 een aanstelling binnen de sector Rijk hadden
ontvangen in oktober een eenmalige uitkering van € 500,– bij een formele gemiddelde
wekelijkse werktijd van 36 uur. Medewerkers met een andere formele gemiddelde wekelijkse
werktijd ontvangen een uitkering naar rato.
Omstandigheden waarbij sprake is van gedeeltelijke doorbetaling van de bezoldiging
vanwege afwezigheid, ziekte en ouderschapsverlof, PAS, SBF-verlof en omruil van de
VWNW-stimuleringspremie naar buitengewoon verlof, hebben geen invloed op de hoogte
van de eenmalige uitkering. Ook in die gevallen geldt voor hoogte van de eenmalige
uitkering de formele gemiddelde werktijd.
Medewerkers die op 1 september 2015 geen bezoldiging ontvingen hebben geen aanspraak
op de eenmalige uitkering, tenzij er sprake is van buitengewoon verlof van maximaal
zes weken.
-
– Met ingang van 1 januari 2016 worden de salarissen met 3% verhoogd.
De loonafspraken zijn pensioengevend. De structurele verhogingen van het salaris hebben
een algemeen karakter en werken door naar reeds ingegane uitkeringen.
De nieuwe salaristabellen per 1 september 2015 en 1 januari 2016 zijn als bijlage
bij deze overeenkomst gevoegd, alsmede een overzicht met daarin de verhoging van de
aan de algemene salarismaatregelen gekoppelde bedragen.
Partijen zullen de afspraak over het aanpassen van het loongebouw van de sector Rijk
uit 2007 betrekken bij de invulling van de collectieve loonstijging van de volgende
arbeidsvoorwaardenovereenkomst.
3. Verlenging van werk naar werk (VWNW) beleid
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
In 2013 hebben partijen in het sectoroverleg Rijk gezamenlijk sociaal beleid opgesteld
gezien de omvangrijke veranderingen bij de ministeries als gevolg van taakstellingen
en een andere wijze van werken. Dit Van Werk naar Werk (VWNW) beleid was tijdelijk
en loopt op 31 december 2015 af.
Partijen zijn er van overtuigd dat het huidige sociaal beleid een deel van de zorgen
bij reorganisaties wegneemt, doordat de begeleiding naar ander werk centraal staat
en er op individueel niveau wordt gekeken naar nieuwe kansen en uitdaging en een passende
functie. Bovendien zijn de spelregels helder.
De ontwikkelingen bij de ministeries op korte en langere termijn vergen sociaal beleid.
Daarom hebben partijen de intentie om het VWNW-beleid meer structureel te maken, echter
op dit moment kunnen partijen dat nog niet vastleggen om de volgende redenen:
-
1. Op dit moment loopt een evaluatie van met name de vrijwillige fase van het VWNW-beleid.
Daaruit komen mogelijk punten waar partijen gezamenlijk van vast kunnen stellen dat
wijzingen zorgen voor een verbetering van het beleid.
-
2. Er is nog weinig ervaring met de verplichte fase van het VWNW-beleid zodat nog onvoldoende
duidelijk is of dit deel van het beleid uitwerkt zoals partijen destijds beoogd hebben.
-
3. Er zullen in de praktijk wellicht ook knelpunten ontstaan met het toepassen van het
VWNW beleid die niet via de evaluatie aan het licht komen en waarvan partijen willen
bezien of deze kunnen worden opgelost door aanpassing van het VWNW beleid.
Om deze redenen verlengen partijen het huidige VWNW beleid met een jaar, tot 1 januari
2017, zodat er voldoende tijd is om het beleid aan te passen met als intentie om deze
afspraken meer structureel te maken. Uiterlijk 1 oktober 2016 zal in het sectoroverleg
Rijk over een meer structurele verlenging van het VWNW-beleid worden besloten.
Bij deze meer structurele verlenging van het VWNW-beleid betrekken partijen – vanwege
de samenhang – ook de reparatie van het derde WW-jaar en de bovenwettelijke uitkeringen
bij werkloosheid.
Partijen hebben daarnaast geconstateerd dat er in de praktijk een paar geïsoleerde
knelpunten zijn waarvoor oplossingen mogelijk zijn zonder daarmee de balans te verstoren
in het systeem zoals partijen in het Sectoroverleg Rijk (SOR) dat in 2013 hebben vastgesteld.
Daarom spreken partijen bij de verlenging de volgende aanpassingen af:
-
– Zelfstandige bestuursorganen (zbo’s) die de arbeidsvoorwaarden van de sector Rijk
volgen krijgen vanwege hun afwijkende bestuurlijke positie de ruimte om in het eigen
georganiseerd overleg zelf het plaatsingsbereik voor VWNW-kandidaten vast te stellen.
Daarnaast krijgen VWNW-kandidaten van de zbo’s die de arbeidsvoorwaarden van de sector
Rijk volgen dezelfde voorrangspositie bij vacatures bij het Rijk als VWNW-kandidaten
binnen het Rijk nu hebben, en vice versa.
-
– Als bijzondere omstandigheden daar aanleiding toe geven wordt het voor organisaties
binnen het Rijk mogelijk om in het georganiseerd overleg afwijkende afspraken te maken
over de plicht in de vrijwillige fase om een VWNW-onderzoek te volgen en/of een VWNW-plan
op te stellen. Deze mogelijkheid laat onverlet dat in geval daar een afspraak wordt
gemaakt dat er geen plicht is, een medewerker wel het recht heeft om desgewenst een
VWNW-onderzoek te volgen en een VWNW-plan op te stellen.
Van groepsgewijze VWNW-begeleiding naar organisaties buiten het Rijk is in de praktijk
gebleken dat het wellicht wenselijk is dat hierbij de mogelijkheid komt om in het
georganiseerd overleg voor de totale groep afwijkende afspraken te maken over de VWNW-voorzieningen.
Partijen spreken af dit te betrekken bij het overleg over een meer structurele verlenging
van het VWNW-beleid.
4. Tegemoetkoming invoering mobiliteitskaart
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Vanwege de invoering van de mobiliteitskaart kunnen medewerkers die voorheen een abonnement
hadden dit niet meer gebruiken voor privé-reizen. De Advies- en Arbitragecommissie
heeft over het geschil in het sectoroverleg Rijk over een tegemoetkoming voor invoering
van de mobiliteitskaart geadviseerd dat partijen in het sectoroverleg Rijk met elkaar
in gesprek zouden gaan over compensatie van het vervallen van bijkomende privévoordelen
die verbonden waren aan abonnementen. Op basis van dit advies hebben partijen een
uitvoerbare vorm van een tegemoetkoming voor de gevolgen van de invoering van de mobiliteitskaart
gevonden. Alle medewerkers die op 1 september 2015 in dienst waren en ook in de maand
juni 2014 in dienst waren en in die maand geen tegemoetkoming in de reiskosten woon-werkverkeer
ontvingen, ontvangen een éénmalige tegemoetkoming van € 50, tenzij geen tegemoetkoming
in de reiskosten woon-werkverkeer werd ontvangen vanwege het ter beschikking hebben
van een dienstauto die is aangemerkt als vervoer vanwege de werkgever.
5. Agenda voor het sectoroverleg Rijk
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Partijen hechten groot belang aan het op korte termijn tot stand brengen van een arbeidsvoorwaardenovereenkomst.
Daardoor zijn er onderwerpen waarover op korte termijn geen afspraken gemaakt kunnen
worden maar waarvan partijen het onwenselijk achten dat afspraken worden uitgesteld
tot de volgende arbeidsvoorwaardenovereenkomst. Dit betreft de gevolgen van het vervallen
van de ouderschapsverlofkorting en het handelen in de geest van de Wet werk en zekerheid.
-
–
Vervallen ouderschapsverlofkorting
In december 2005 is de opbrengst van de afspraak in de Arbeidsvoorwaardenovereenkomst
2005–2006 om vanwege de ouderschapsverlofkorting een inhouding op het salaris te plegen,
ingezet ter financiëring van de loonparagraaf van die overeenkomst. In oktober 2009
is in het Sectoroverleg Rijk uit oogpunt van uitvoerbaarheid in plaats daarvan de
afspraak gemaakt om het percentage voor loondoorbetaling bij ouderschapsverlof te
verlagen vanwege het bestaan van de ouderschapsverlofkorting. Daarbij is als vangnet
afgesproken om bij een wijziging in het beleid rond de ouderschapsverlofkorting de
afspraken over het loondoorbetalingspercentage te herzien, waarbij het oorspronkelijke
loondoorbetalingspercentage het ijkpunt zou blijven. Partijen willen – nu de ouderschapsverlofkorting
met ingang van 1 januari 2015 is vervallen – in het sectoroverleg Rijk met de hoogste
prioriteit invulling geven aan deze afspraak zodra daarvoor de nu ontbrekende financiële
ruimte beschikbaar is. Voorafgaand aan een nieuw arbeidsvoorwaardenakkoord kan bijvoorbeeld
financiële ruimte beschikbaar komen indien er sprake is van lagere uitgaven aan werkgeverslasten
dan geraamd voor de marktsector of indien partijen in het Sectoroverleg Rijk afspraken
maken die leiden tot besparingen. Daarnaast zal de werkgever zich inspannen om de
benodigde financiële ruimte op zo kort mogelijke termijn te vinden.
-
–
Wet werk en zekerheid
Het handelen in de geest van de Wwz bij het Rijk betekent dat bij inzet van flexwerk het moet gaan om tijdelijke werkzaamheden.
Voor structurele werkzaamheden geldt dat deze werkzaamheden zullen worden verricht
op basis van een aanstelling als ambtenaar. Het uitgangspunt van de Wwz is dat inzet
van flexarbeid prima is wanneer het werk dit vereist (bijvoorbeeld bij een tijdelijke
of specialistische klus of als zeker is dat functies vanwege krimp gaan verdwijnen).
Ook worden flexcontracten gezien als een geaccepteerd ‘screeningsinstrument’ voor
nieuwe medewerkers (‘tijdelijk met uitzicht op vast’). In het sectoroverleg Rijk zal
verder worden gesproken over het handelen van het Rijk in de geest van de Wet werk
en zekerheid (Wwz).
6. Agenda strategisch personeelsbeleid Rijk
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Het is cruciaal dat de rijksdienst een aantrekkelijke werkgever blijft. De afgelopen
jaren hebben partijen in het sectoroverleg Rijk niet gezamenlijk over de ontwikkeling
van het strategisch personeelsbeleid gesproken. Dit betekent dat partijen in het sectoroverleg
Rijk de tijd moeten nemen om elkaar weer te begrijpen en te verstaan. Partijen willen
daarom gedurende de looptijd van deze arbeidsvoorwaardenovereenkomst via een gezamenlijk
traject, inclusief vormen van co-creatie, voorbereidingen treffen om vernieuwende
afspraken over dit onderwerp te maken die toekomstbestendig en houdbaar zijn en passen
bij de professionele medewerkers in een wendbare en kwalitatief hoogstaande rijksdienst.
Daarbij kunnen alle onderwerpen aan de orde worden gesteld – ook onderwerpen die volgen
uit mogelijke toekomstige ontwikkelingen – en gelden vooraf geen taboes.
Uitgangspunt van dit traject is dat partijen in het sectoroverleg Rijk gezamenlijk
zorgen dat de rijksdienst een aantrekkelijke werkgever blijft. Dat betekent dat partijen
in het sectoroverleg Rijk samen een strategisch personeelsbeleid 2025 gaan opstellen.
Belangrijke thema’s zijn onder andere leren en ontwikkelen, inclusiviteit, vacaturebeleid,
het tijd-, plaats-, apparaat onafhankelijk werken (TPAW) met name in relatie tot arbeid
en zorg. Daarnaast zullen partijen in het sectoroverleg Rijk ook het instrumentarium
bezien om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden. Zo kan onderzocht worden of de
PAS-regeling in zijn huidige vorm nog voldoet en ondersteunend is aan de duurzame
inzetbaarheid, eventueel moet worden gewijzigd of kan worden ondergebracht in een
veel breder Individueel Keuzebudget. Ook zal goed gekeken worden naar specifieke maatregelen
rond duurzame inzetbaarheid in relatie tot fysiek en mentaal zware functies, zoals
bijvoorbeeld onregelmatige diensten en agressie en geweld op het werk.
Ook de komende jaren zullen diverse ontwikkelingen de rijksoverheid raken. Dit vraagt
om aanpassingsvermogen; zowel op individueel niveau als op organisatieniveau. Om een
dergelijke wendbare organisatie mogelijk te maken zal bezien worden welke aanpassingen
in het instrumentarium nodig zijn.
Ook willen partijen mogelijkheden onderzoeken om het HRM beleid beter toe te snijden
op de levens- en loopbaanfasen van medewerkers. Tevens wordt bezien of de Topmanagementgroep
groter kan worden zodat deze gevarieerder en flexibeler wordt en of hun rechtspositie
volledig onder de werking van het overeenstemmingsvereiste wordt gebracht.
Partijen beogen te komen tot een HRM beleid dat recht doet aan alle medewerkers werkzaam
bij het Rijk.
Partijen spreken af om uiterlijk in december 2015 in het sectoroverleg Rijk een plan
van aanpak te bespreken en vast te stellen. Insteek van partijen is dat de uitkomsten
van dit traject, voor zover relevant, betrokken worden bij de gesprekken over de volgende
arbeidsvoorwaardenovereenkomst.
Den Haag, 2 oktober 2015
De Minister voor Wonen en Rijksdienst,
Namens het Ambtenarencentrum,
Namens de Christelijke Centrale van Overheids- en Onderwijspersoneel,
Namens de Centrale van Middelbare en Hogere Functionarissen bij Overheid en Onderwijs,
Bedrijven en Instellingen,
Bijlage bij Arbeidsvoorwaardenovereenkomst sector Rijk (2015–2016): schalen van het
BBRA 1984 per 1 september 2015
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Nr.
|
Salaris
1-1-2015
|
Salaris
1-9-2015
|
SCHAAL
|
Salaris
1-9-2015
|
Nr.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
|
euro
|
euro
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
euro
|
|
1
|
1478,90
|
1497,39
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1497,39
|
1
|
2
|
1509,67
|
1528,54
|
1
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1528,54
|
2
|
3
|
1540,42
|
1559,68
|
2
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1559,68
|
3
|
4
|
1574,79
|
1594,47
|
3
|
2
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1594,47
|
4
|
5
|
1611,22
|
1631,36
|
4
|
3
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1631,36
|
5
|
6
|
1646,58
|
1667,16
|
5
|
4
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1667,16
|
6
|
7
|
1682,99
|
1704,03
|
6
|
5
|
3
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1704,03
|
7
|
8
|
1719,93
|
1741,43
|
7
|
6
|
4
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1741,43
|
8
|
9
|
1757,33
|
1779,30
|
8
|
7
|
5
|
2
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1779,30
|
9
|
10
|
1794,79
|
1817,22
|
9
|
8
|
6
|
3
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1817,22
|
10
|
11
|
1833,24
|
1856,16
|
10
|
9
|
7
|
4
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1856,16
|
11
|
12
|
1891,20
|
1914,84
|
|
10
|
8
|
5
|
3
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1914,84
|
12
|
13
|
1949,65
|
1974,02
|
|
11
|
9
|
6
|
4
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1974,02
|
13
|
14
|
2008,11
|
2033,21
|
|
12
|
10
|
7
|
5
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2033,21
|
14
|
15
|
2063,50
|
2089,29
|
|
|
11
|
8
|
6
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2089,29
|
15
|
16
|
2122,98
|
2149,52
|
|
|
12
|
9
|
7
|
4
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2149,52
|
16
|
17
|
2181,44
|
2208,71
|
|
|
13
|
10
|
8
|
5
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2208,71
|
17
|
18
|
2239,91
|
2267,91
|
|
|
|
11
|
9
|
6
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2267,91
|
18
|
19
|
2298,88
|
2327,62
|
|
|
|
12
|
10
|
7
|
3
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2327,62
|
19
|
20
|
2357,35
|
2386,82
|
|
|
|
|
11
|
8
|
4
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2386,82
|
20
|
21
|
2415,79
|
2445,99
|
|
|
|
|
12
|
9
|
5
|
2
|
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2445,99
|
21
|
22
|
2475,31
|
2506,25
|
|
|
|
|
|
10
|
6
|
3
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2506,25
|
22
|
23
|
2533,76
|
2565,43
|
|
|
|
|
|
11
|
7
|
4
|
1
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2565,43
|
23
|
24
|
2592,21
|
2624,61
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2624,61
|
24
|
25
|
2673,75
|
2707,17
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
3
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2707,17
|
25
|
26
|
2767,07
|
2801,66
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2801,66
|
26
|
27
|
2873,73
|
2909,65
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
3
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
2909,65
|
27
|
28
|
2989,62
|
3026,99
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3026,99
|
28
|
29
|
3107,58
|
3146,42
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
4
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
3146,42
|
29
|
30
|
3236,29
|
3276,74
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
3276,74
|
30
|
31
|
3367,05
|
3409,14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
3
|
0
|
|
|
|
|
|
|
3409,14
|
31
|
32
|
3497,33
|
3541,05
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
4
|
1
|
|
|
|
|
|
|
3541,05
|
32
|
33
|
3621,41
|
3666,68
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
2
|
|
|
|
|
|
|
3666,68
|
33
|
34
|
3752,20
|
3799,10
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
3
|
0
|
|
|
|
|
|
3799,10
|
34
|
35
|
3882,95
|
3931,49
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
4
|
1
|
|
|
|
|
|
3931,49
|
35
|
36
|
4051,14
|
4101,78
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
2
|
|
|
|
|
|
4101,78
|
36
|
37
|
4233,71
|
4286,63
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
3
|
0
|
|
|
|
|
4286,63
|
37
|
38
|
4415,77
|
4470,97
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
4
|
1
|
|
|
|
|
4470,97
|
38
|
39
|
4609,60
|
4667,22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
2
|
|
|
|
|
4667,22
|
39
|
40
|
4807,03
|
4867,12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
3
|
0
|
|
|
|
4867,12
|
40
|
41
|
5004,48
|
5067,04
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
4
|
1
|
|
|
|
5067,04
|
41
|
42
|
5202,40
|
5267,43
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
2
|
|
|
|
5267,43
|
42
|
43
|
5400,35
|
5467,85
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
3
|
0
|
|
|
5467,85
|
43
|
44
|
5597,78
|
5667,75
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
4
|
1
|
|
|
5667,75
|
44
|
45
|
5792,66
|
5865,07
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
2
|
|
|
5865,07
|
45
|
46
|
5990,60
|
6065,48
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
3
|
0
|
|
6065,48
|
46
|
47
|
6188,03
|
6265,38
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
4
|
1
|
|
6265,38
|
47
|
48
|
6383,40
|
6463,19
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
2
|
|
6463,19
|
48
|
49
|
6581,87
|
6664,14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
3
|
0
|
6664,14
|
49
|
50
|
6779,82
|
6864,57
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
4
|
1
|
6864,57
|
50
|
51
|
6974,15
|
7061,33
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
2
|
7061,33
|
51
|
52
|
7172,11
|
7261,76
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
3
|
7261,76
|
52
|
53
|
7388,48
|
7480,84
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
4
|
7480,84
|
53
|
54
|
7610,59
|
7705,72
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
7705,72
|
54
|
55
|
7833,29
|
7931,21
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
7931,21
|
55
|
56
|
8055,43
|
8156,12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
8156,12
|
56
|
57
|
8297,74
|
8401,46
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
8401,46
|
57
|
58
|
8540,04
|
8646,79
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
8646,79
|
58
|
59
|
8782,93
|
8892,72
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
8892,72
|
59
|
|
8993,52
|
9105,94
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9105,94
|
|
|
9203,54
|
9318,58
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9318,58
|
|
|
9414,69
|
9532,37
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9532,37
|
|
MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES, DGOBR/OPR
Bijlage bij Arbeidsvoorwaardenovereenkomst sector Rijk (2015–2016): schalen van het
BBRA 1984 per 1 januari 2016
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Nr.
|
Salaris
1-9-2015
|
Salaris
1-1-2016
|
SCHAAL
|
Salaris
1-1-2016
|
Nr.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
|
euro
|
euro
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
euro
|
|
1
|
1497,39
|
1542,31
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1542,31
|
1
|
2
|
1528,54
|
1574,40
|
1
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1574,40
|
2
|
3
|
1559,68
|
1606,47
|
2
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1606,47
|
3
|
4
|
1594,47
|
1642,30
|
3
|
2
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1642,30
|
4
|
5
|
1631,36
|
1680,30
|
4
|
3
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1680,30
|
5
|
6
|
1667,16
|
1717,17
|
5
|
4
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1717,17
|
6
|
7
|
1704,03
|
1755,15
|
6
|
5
|
3
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1755,15
|
7
|
8
|
1741,43
|
1793,67
|
7
|
6
|
4
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1793,67
|
8
|
9
|
1779,30
|
1832,68
|
8
|
7
|
5
|
2
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1832,68
|
9
|
10
|
1817,22
|
1871,74
|
9
|
8
|
6
|
3
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1871,74
|
10
|
11
|
1856,16
|
1911,84
|
10
|
9
|
7
|
4
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1911,84
|
11
|
12
|
1914,84
|
1972,29
|
|
10
|
8
|
5
|
3
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1972,29
|
12
|
13
|
1974,02
|
2033,24
|
|
11
|
9
|
6
|
4
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2033,24
|
13
|
14
|
2033,21
|
2094,21
|
|
12
|
10
|
7
|
5
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2094,21
|
14
|
15
|
2089,29
|
2151,97
|
|
|
11
|
8
|
6
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2151,97
|
15
|
16
|
2149,52
|
2214,01
|
|
|
12
|
9
|
7
|
4
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2214,01
|
16
|
17
|
2208,71
|
2274,97
|
|
|
13
|
10
|
8
|
5
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2274,97
|
17
|
18
|
2267,91
|
2335,95
|
|
|
|
11
|
9
|
6
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2335,95
|
18
|
19
|
2327,62
|
2397,45
|
|
|
|
12
|
10
|
7
|
3
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2397,45
|
19
|
20
|
2386,82
|
2458,42
|
|
|
|
|
11
|
8
|
4
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2458,42
|
20
|
21
|
2445,99
|
2519,37
|
|
|
|
|
12
|
9
|
5
|
2
|
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2519,37
|
21
|
22
|
2506,25
|
2581,44
|
|
|
|
|
|
10
|
6
|
3
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2581,44
|
22
|
23
|
2565,43
|
2642,39
|
|
|
|
|
|
11
|
7
|
4
|
1
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2642,39
|
23
|
24
|
2624,61
|
2703,35
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2703,35
|
24
|
25
|
2707,17
|
2788,39
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
3
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2788,39
|
25
|
26
|
2801,66
|
2885,71
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2885,71
|
26
|
27
|
2909,65
|
2996,94
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
3
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
2996,94
|
27
|
28
|
3026,99
|
3117,80
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3117,80
|
28
|
29
|
3146,42
|
3240,81
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
4
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
3240,81
|
29
|
30
|
3276,74
|
3375,04
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
3375,04
|
30
|
31
|
3409,14
|
3511,41
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
3
|
0
|
|
|
|
|
|
|
3511,41
|
31
|
32
|
3541,05
|
3647,28
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
4
|
1
|
|
|
|
|
|
|
3647,28
|
32
|
33
|
3666,68
|
3776,68
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
2
|
|
|
|
|
|
|
3776,68
|
33
|
34
|
3799,10
|
3913,07
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
3
|
0
|
|
|
|
|
|
3913,07
|
34
|
35
|
3931,49
|
4049,43
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
4
|
1
|
|
|
|
|
|
4049,43
|
35
|
36
|
4101,78
|
4224,83
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
2
|
|
|
|
|
|
4224,83
|
36
|
37
|
4286,63
|
4415,23
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
3
|
0
|
|
|
|
|
4415,23
|
37
|
38
|
4470,97
|
4605,10
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
4
|
1
|
|
|
|
|
4605,10
|
38
|
39
|
4667,22
|
4807,24
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
2
|
|
|
|
|
4807,24
|
39
|
40
|
4867,12
|
5013,13
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
3
|
0
|
|
|
|
5013,13
|
40
|
41
|
5067,04
|
5219,05
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
4
|
1
|
|
|
|
5219,05
|
41
|
42
|
5267,43
|
5425,45
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
2
|
|
|
|
5425,45
|
42
|
43
|
5467,85
|
5631,89
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
3
|
0
|
|
|
5631,89
|
43
|
44
|
5667,75
|
5837,78
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
4
|
1
|
|
|
5837,78
|
44
|
45
|
5865,07
|
6041,02
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
2
|
|
|
6041,02
|
45
|
46
|
6065,48
|
6247,44
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
3
|
0
|
|
6247,44
|
46
|
47
|
6265,38
|
6453,34
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
4
|
1
|
|
6453,34
|
47
|
48
|
6463,19
|
6657,09
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
2
|
|
6657,09
|
48
|
49
|
6664,14
|
6864,06
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
3
|
0
|
6864,06
|
49
|
50
|
6864,57
|
7070,51
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
4
|
1
|
7070,51
|
50
|
51
|
7061,33
|
7273,17
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
2
|
7273,17
|
51
|
52
|
7261,76
|
7479,61
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
3
|
7479,61
|
52
|
53
|
7480,84
|
7705,27
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
4
|
7705,27
|
53
|
54
|
7705,72
|
7936,89
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
5
|
7936,89
|
54
|
55
|
7931,21
|
8169,15
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
6
|
8169,15
|
55
|
56
|
8156,12
|
8400,80
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
7
|
8400,80
|
56
|
57
|
8401,46
|
8653,50
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
8653,50
|
57
|
58
|
8646,79
|
8906,19
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
8906,19
|
58
|
59
|
8892,72
|
9159,50
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
9159,50
|
59
|
|
9105,94
|
9379,12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9379,12
|
|
|
9318,58
|
9598,14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9598,14
|
|
|
9532,37
|
9818,34
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9818,34
|
|
MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES, DGOBR/OPR
Bijlage bij Arbeidsvoorwaardenovereenkomst sector Rijk (2015–2016): verhoging bedragen
die aan loonontwikkeling sector Rijk zijn gekoppeld
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
|
was
|
1-9-2015
|
1-1-2016
|
Minimale vakantie-uitkering (artikel 21 BBRA)
|
€ 157,98
|
€ 159,95
|
€ 164,75
|
Bedragen bedrijfshulpverlening (artikel 58a ARAR)
|
€ 221,76
|
€ 224,53
|
€ 231,27
|
€ 443,52
|
€ 449,06
|
€ 462,53
|
€ 665,28
|
€ 673,60
|
€ 693,81
|
€ 362,88
|
€ 367,42
|
€ 378,44
|
€ 443,52
|
€ 449,06
|
€ 462,53
|
€ 529,20
|
€ 535,82
|
€ 551,89
|
Vaste toelage onregelmatige dienst (artikel 7 van het Besluit personenchauffeurs Rijksdienst)
|
€ 152,44
|
€ 154,35
|
€ 158,98
|
Stagevergoeding en (Circulaire Beleid rechtspositie stagiair en model- stageovereenkomsten)
|
€ 554,00
|
€ 561,00
|
€ 578,00
|
€ 403,00
|
€ 408,00
|
€ 420,00
|
Vergoeding privé-ruimte (artikel 7 van de Raamregeling Telewerken)
|
€ 72,23
|
€ 73,13
|
€ 75,32
|