Hieronder volgt een korte uitwerking van het juridisch kader voor de verwerking van
persoonsgegevens, waaronder persoonsgegevens over de gezondheid, toegespitst op de
situatie van de zieke werknemer. Eerst worden de relevante wettelijke bepalingen uit
de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) besproken, gevolgd door overige relevante wet- en regelgeving voor de verwerking
van gegevens over de gezondheid van zieke werknemers.
Wet bescherming persoonsgegevens
Verwerkingsverbod voor persoonsgegevens betreffende iemands gezondheid
Artikel 16 Wbp bepaalt dat de verwerking van persoonsgegevens betreffende iemands gezondheid verboden
is.
Het begrip ‘gezondheidsgegeven’ in de zin van artikel 16 Wbp moet ruim worden opgevat. Het omvat niet alleen de gegevens die een arts bij een
medisch onderzoek of medische behandeling verwerkt, maar álle gegevens die de lichamelijke
of geestelijke gezondheid van een persoon betreffen. Zo is het enkele feit dat iemand
zich ziek heeft gemeld een gegeven over de gezondheid, ook al zegt dat niets over
de aard van de aandoening.
Uitzonderingen op het verbod
De Wbp voorziet in een aantal uitzonderingen op het verbod op het verwerken van persoonsgegevens
over de gezondheid die relevant zijn voor het verwerken van gegevens van zieke werknemers.
Goede uitvoering van wettelijke voorschriften
In artikel 21, eerste lid, sub f, onder 1, Wbp is bepaald dat het verbod van artikel 16 niet van toepassing is indien de verwerking geschiedt door bestuursorganen, werkgevers
of instellingen die te hunnen behoeve werkzaam zijn voor zover dat noodzakelijk is
voor een goede uitvoering van wettelijke voorschriften of collectieve arbeidsovereenkomsten
die voorzien in aanspraken die afhankelijk zijn van de gezondheidstoestand van de
betrokkene.
Zo zijn werkgevers op grond van de Wet Verlenging loondoorbetalingsverplichting bij ziekte 2003 (Wet VLZ) verplicht om het loon van zieke werknemers twee jaar lang door te betalen.
Op basis hiervan mag de werkgever gegevens over de gezondheid van zieke werknemers
verwerken die noodzakelijk zijn om het recht op loondoorbetaling vast te stellen.
Een zieke werknemer hoeft wanneer hij zich ziek meldt zijn werkgever de aard en oorzaak
van de ziekte niet mede te delen, omdat dit niet noodzakelijk is voor de vaststelling
van het recht op loondoorbetaling.
Re-integratie of begeleiding van zieke werknemers
Een uitzonderingsgrond voor de verwerking van persoonsgegevens voor begeleiding en
re-integratie van zieke werknemers is neergelegd in artikel 21, eerste lid, sub f, onder 2, Wbp. Hierin staat dat het verbod van artikel 16 niet van toepassing is indien de verwerking geschiedt door werkgevers of instellingen
die te hunnen behoeve werkzaam zijn voor zover dat noodzakelijk is voor de re-integratie
of begeleiding van werknemers of uitkeringsgerechtigden in verband met ziekte of arbeidsongeschiktheid.
De noodzakelijkheidseis begrenst de aard en omvang van de gegevens die werkgevers
en andere partijen mogen verwerken van zieke werknemers. De verschillende partijen
mogen alleen die gegevens verwerken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van hun
specifieke taken bij re-integratie/ begeleiding van de zieke werknemer. Deze noodzakelijkheidseis
omvat de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit. Het proportionaliteitsbeginsel
houdt in dat de inbreuk op de belangen van de bij de verwerking van persoonsgegevens
betrokkene niet onevenredig is in verhouding tot het met de verwerking te dienen doel.
Het subsidiariteitsbeginsel houdt in dat het doel waarvoor de persoonsgegevens worden
verwerkt in redelijkheid niet op een andere, voor de betrokkene minder nadelige wijze
kan worden bereikt.
Toestemming
Het verwerken van gegevens over de gezondheid van een werknemer kan naast bovengenoemde
grondslag ook plaatsvinden op grond van uitdrukkelijke toestemming van de werknemer,
zoals bedoeld in artikel 23, eerste lid, onder a, Wbp juncto artikel 1 aanhef en onder i, Wbp.
Artikel 1, aanhef en onder i, Wbp bepaalt dat slechts sprake is van toestemming indien deze ‘vrij’, ‘specifiek’ en
‘geïnformeerd’ is. ‘Vrij’ betekent dat de betrokkene in vrijheid zijn wil moet kunnen
uiten. Dat wil zeggen: zonder dat aan het weigeren of intrekken van toestemming negatieve
consequenties verbonden zijn. ‘Specifiek’ betekent dat de wilsuiting betrekking moet
hebben op een bepaalde gegevensverwerking of een beperkte categorie van gegevensverwerkingen.
Het moet duidelijk zijn welke verwerking, van welke gegevens, voor welk doel zal plaatsvinden.
Tot slot moet er sprake zijn informed consent, de verantwoordelijke voor de gegevensverwerking
moet de betrokkene voldoende en begrijpelijk informeren over de verschillende aspecten
van de gegevensverwerking die voor hem van belang zijn.
Verder geldt dat wanneer de verantwoordelijke de uitdrukkelijke toestemming van de
betrokkene moet krijgen, de betrokkene expliciet zijn wil moet hebben geuit. Een stilzwijgende
of impliciete toestemming is onvoldoende: de betrokkene dient in woord, schrift of
gedrag uitdrukking te hebben gegeven aan zijn wil toestemming te verlenen voor de
hem betreffende gegevensverwerking.
Met het gebruik van toestemming als grondslag voor gegevensverwerking dient in een
arbeidsrelatie bijzonder terughoudend te worden omgegaan. Gelet op de gezagsverhouding
valt niet uit te sluiten dat een werknemer onder druk van de relatie waarin hij staat
tot de werkgever zich gedwongen voelt toestemming te verlenen, zodat geen sprake is
van een vrije wilsuiting. Er zal daarom in de relatie werkgever-werknemer niet snel
sprake zijn van een toestemming die in vrijheid is geuit. Zieke werknemers kunnen
deze druk onder omstandigheden ook voelen bij de bedrijfsarts/arbodienst, aangezien
zij deze dikwijls ervaren als een ‘verlengstuk’ van de werkgever.,
In diverse richtlijnen staat dat de bedrijfsarts/arbodienst met toestemming van de
werknemer aanvullende medische gegevens aan de werkgever mag verstrekken. Er zijn
immers situaties denkbaar waarbij het wenselijk kan zijn om aanvullende medische gegevens
aan de werkgever te verstrekken en waarbij er tevens sprake is van ‘vrije’ toestemming.
Bijvoorbeeld als de werknemer zelf expliciet vraagt om de werkgever te informeren
over het feit dat hij epilepsie heeft en wat de werkgever moet doen in noodsituaties.
Deze situaties zullen zich echter slechts zelden voordoen en ook hier geldt dat er
niet meer gegevens mogen worden verstrekt dan noodzakelijk voor het doel van de verstrekking.
In deze gevallen kan de verstrekking plaatsvinden op grond van ‘uitdrukkelijk toestemming’,
zoals bedoeld in artikel 23, eerste lid, onder a, Wbp. Het spreekt voor zich dat de bedrijfsarts/arbodienst hier terughoudend mee omgaat
en zich ervan vergewist dat er daadwerkelijk sprake is van ‘vrije’ toestemming. Ook
moet de bedrijfsarts/arbodienst de werknemer goed over de gegevensverstrekking informeren,
zodat deze de draagwijdte van de toestemming kan overzien. Bovendien dient de bedrijfsarts/arbodienst
de motivering voor het verstrekken van medische gegevens aan de werkgever op grond
van uitdrukkelijke toestemming op te nemen in het dossier van de werknemer.
Geheimhoudingplicht
In artikel 9, vierde lid, van de Wbp is bepaald dat de gegevensverwerking achterwege blijft voor zover een geheimhoudingplicht
uit hoofde van een ambt, beroep of wettelijk voorschrift daaraan in de weg staat.
Op de bedrijfsarts rust een dergelijke geheimhoudingsplicht ingevolge artikel 88 van de Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (Wet BIG). Ook is de bedrijfsarts onder omstandigheden gebonden aan de geheimhoudingsplicht
van artikel 7:457 BW.
De verwerking van persoonsgegevens over de gezondheid van de zieke werknemer is doorgaans
gebaseerd op artikel 21, eerste lid, Wbp. Artikel 21, tweede lid, Wbp vereist dat deze verwerking plaatsvindt door personen
die zijn gebonden aan een geheimhoudingsplicht. Deze geheimhoudingsplicht dient voort
te vloeien uit ambt, beroep, wettelijk voorschrift of overeenkomst. Uit artikel 21,
tweede lid, Wbp volgt dus niet dat alleen personen met een medisch beroepsgeheim persoonsgegevens
over iemands gezondheid mogen verwerken. De geheimhoudingsplicht kan bijvoorbeeld
ook zijn opgenomen in een arbeidsovereenkomst.
Rechten van betrokkenen
De betrokkene die meent dat zijn persoonsgegevens onrechtmatig worden verwerkt, kan
actie ondernemen door zijn klacht voor te leggen aan de verantwoordelijke.
Tevens heeft de betrokkene recht op inzage van de hem betreffende persoonsgegevens
(artikel 35 Wbp). Vervolgens kan de betrokkene de verantwoordelijke verzoeken om zijn persoonsgegevens
te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen of af te schermen indien deze gegevens
feitelijk onjuist zijn, voor het doel of de doeleinden van de verwerking onvolledig
of niet ter zake dienend zijn dan wel anderszins in strijd met een wettelijk voorschrift
worden verwerkt (artikel 36 Wbp).
Beveiliging
Op grond van artikel 13 van de Wbp dient een verantwoordelijke: passende technische en organisatorische maatregelen
ten uitvoer te brengen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of enige vorm
van onrechtmatige verwerking. Deze maatregelen moeten, rekening houdend met de stand
van de techniek en de kosten van de tenuitvoerlegging, een passend beveiligingsniveau
garanderen gelet op de risico’s die de verwerking en de aard van de te beschermen
gegevens met zich meebrengen.
In het begrip ‘passende’ ligt besloten dat de beveiliging in overeenstemming is met
de stand van de techniek. Daarnaast duidt het begrip ‘passende’ op een proportionaliteit
tussen beveiligingsmaatregelen en de aard van de te beschermen gegevens. Naarmate
gegevens een gevoeliger karakter hebben of de context waarin deze worden gebruikt
een grotere bedreiging voor de persoonlijke levenssfeer betekent, gelden zwaardere
eisen voor de beveiliging van deze gegevens. Gegevens over iemands gezondheid behoren
tot de categorie bijzondere gegevens als bedoeld in artikel 16 Wbp. Dit betekent dat hoge eisen gesteld worden aan de technische en organisatorische
maatregelen ter bescherming van deze gegevens.
Bewaartermijnen
Persoonsgegevens mogen niet langer worden bewaard dan noodzakelijk is voor de verwerkelijking
van de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt (artikel 10, lid 1, Wbp).
In bepaalde gevallen is bij wet bepaald hoe lang gegevens voor een bepaald doel c.q.
in een bepaalde context bewaard mogen worden. Zo is bijvoorbeeld in de Wet op de Geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) voorgeschreven dat voor medische dossiers een wettelijke bewaartermijn geldt
van ten minste vijftien jaar. Op gegevens die niet onder een specifieke wettelijke
regeling van de bewaartermijn vallen is de algemene bepaling van artikel 10 Wbp van toepassing. Dit betekent dus dat de verantwoordelijke moet bepalen hoe lang het
noodzakelijk is om die gegevens te bewaren, gelet op het doel waarvoor ze worden verzameld.
In hoofdstuk 6 van deze beleidsregels wordt nader uitgewerkt wat dit betekent voor het bewaren van
persoonsgegevens van zieke werknemers.
Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) en Arbeidsomstandighedenbesluit (Arbobesluit)
De werkgever is op grond van de Arbowet en het Arbobesluit verplicht zich bij de ziekteverzuimbegeleiding te laten bijstaan door een geregistreerde
bedrijfsarts of een gecertificeerde arbodienst. Als de werkgever zich laat bijstaan
door een gecertificeerde arbodienst, moet bij deze arbodienst, naast andere deskundigen,
een bedrijfsarts werkzaam zijn die bij de verzuimbegeleiding zieke werknemers adviseert
(Artikel 14, lid 1, sub b, Arbowet en artikel 2.14a, lid 2 en artikel 2.7, eerste lid, Arbobesluit).
Wet op de Geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO)
De WGBO is rechtstreeks van toepassing op een vrijwillig bezoek aan de bedrijfsarts/arbodienst.
Daarvan is bijvoorbeeld sprake bij een bezoek (op eigen initiatief) aan het arbeidsomstandighedenspreekuur
of bij het (laten) verrichten van curatieve handelingen door de bedrijfsarts/arbodienst.
Hieronder vallen ook geneeskundige handelingen en onderzoeken die de werkgever aanbiedt
maar waaraan de werknemer niet verplicht hoeft deel te nemen. Bijvoorbeeld een periodiek
arbeidsgezondheidskundig onderzoek.
In deze gevallen geldt dus óók artikel 7:457 BW en kan de bedrijfsarts/arbodienst alleen gegevens aan de werkgever verstrekken als
er sprake is van een van de gronden voor doorbreking van de geheimhoudingsplicht.
Voor handelingen op het gebied van geneeskunst die de bedrijfsarts/arbodienst in opdracht
van de werkgever verricht is de WGBO van overeenkomstige toepassing “voor zover de aard van de rechtsbetrekking zich daartegen
niet verzet”. Indien de aard van de rechtsbetrekking zich daartegen niet verzet, geldt
dus óók artikel 7:457 BW en kan de bedrijfsarts/arbodienst alleen gegevens aan de werkgever verstrekken als
er sprake is van een van de gronden voor doorbreking van de geheimhoudingsplicht.
Bij bijvoorbeeld de uitvoering van verplichte keuringen tijdens het dienstverband
verzet de aard van de rechtsbetrekking zich tegen (onverkorte) toepassing van artikel 7:457 BW. Daarom kan de bedrijfsarts/arbodienst de daarover noodzakelijke gegevens aan de
werkgever verstrekken.
Daarnaast heeft de wetgever in artikel 14, zesde lid, van de Arbeidsomstandighedenwet expliciet geregeld dat de geheimhoudingsplicht van artikel 7:457 BW en het blokkeringsrecht van artikel 7:464 BW niet van toepassing zijn wanneer de bedrijfsarts/arbodienst werkzaamheden verricht
voor de verzuimbegeleiding en re-integratie. De bedrijfsarts/arbodienst kan de voor
de verzuimbegeleiding en re-integratie noodzakelijke gegevens dus aan de werkgever
verstrekken.
In de memorie van toelichting op artikel 14 Arbeidsomstandighedenwet is benadrukt dat deze uitzondering op de geheimhoudingsplicht van artikel 7:457 BW niets afdoet aan het feit dat voor bedrijfsartsen het medisch beroepsgeheim (van
artikel 88 Wet BIG) geldt en dat artikel 21 Wbp van toepassing is op de verwerking van gegevens over de gezondheid. De memorie wijst
er daarbij op dat de bedrijfsarts wat de werknemer hem in vertrouwen vertelt niet
aan derden, zoals de werkgever, mag doorgeven en dat artikel 21 Wbp de informatie
over de gezondheid van de werknemer beperkt tot wat noodzakelijk is voor verzuimbegeleiding
en re-integratie. De werkgever heeft de precieze medische achtergrond van de beperkingen
van de werknemer niet nodig voor zijn verantwoordelijkheden, te weten loondoorbetaling
en re-integratie. De werkgever heeft daarvoor voldoende aan de informatie over het
bestaan van arbeidsongeschiktheid, de beperkingen van de werknemer en de mogelijkheden
om werkhervatting te bevorderen.
Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (Wet BIG)
Op grond van artikel 88 Wet BIG rust op een ieder die een beroep uitoefent in de individuele gezondheidszorg een
geheimhoudingsplicht voor wat hem als geheim is toevertrouwd, of wat daarbij als geheim
te zijner kennis is gekomen of waarvan hij het vertrouwelijke karakter moest begrijpen.
De bedrijfsarts is gebonden aan deze geheimhoudingsplicht.
De geheimhoudingsplicht van artikel 88 van de Wet BIG geldt verder onverkort voor gegevens die de werknemer verstrekt bij een vrijwillig
bezoek aan de bedrijfsarts. Daarbij is voor de verstrekking van gegevens aan de werkgever
dus een grond voor de doorbreking van de geheimhoudingsplicht nodig.
Voor geneeskundige handelingen die de bedrijfsarts in opdracht van de werkgever verricht,
volgt uit de tuchtrechtelijke jurisprudentie en de literatuur dat de omvang van zijn
geheimhoudingsplicht wordt beperkt door de aard van zijn functie. Een bedrijfsarts
is immers aangesteld als deskundige om de werkgever te adviseren, zodat de werkgever
tot een goed besluit over de loondoorbetaling en de re-integratie kan komen. De bedrijfsarts
mag die gegevens aan de werkgever verstrekken die voor dat doel strikt noodzakelijk
zijn.
Doorbreken medisch beroepsgeheim
Het medisch beroepsgeheim mag alleen bij uitzondering en onder bepaalde voorwaarden
worden doorbroken.
Het doorbreken van het medisch beroepsgeheim met toestemming kan alleen plaatsvinden
als de toestemming vrij is en de betrokkene de draagwijdte van de toestemming kan
overzien. De bedrijfsarts dient de betrokkene vooraf in te lichten over het doel,
de inhoud en de mogelijke consequenties van de gegevensverstrekking. De betrokkene
kan de toestemming zowel mondeling als schriftelijk geven. Het is raadzaam om de toestemming
in het dossier aan te tekenen of de schriftelijke toestemming aan het dossier toe
te voegen. De toestemming van de patiënt verplicht de arts overigens niet om te spreken.
De toestemming voor het doorbreken van de geheimhoudingsplicht moet niet worden verward
met de toestemming zoals bedoeld in artikel 23, eerste lid, onder a, Wbp, die een uitzonderingsgrond vormt op het verbod van artikel 16 Wbp om gegevens over de gezondheid te verwerken.
-
– Bij een conflict van plichten.
Een conflict van plichten ontstaat als het bewaren van het medisch beroepsgeheim ernstig
nadeel of gevaar oplevert voor de betrokkene of iemand anders. Van een conflict van
plichten is slechts in zeer uitzonderlijke gevallen sprake.
-
– Op grond van een wettelijke voorschrift.
Een voorbeeld van een dergelijk wettelijke voorschrift is artikel 54, derde lid van de Wet Suwi, op grond waarvan de bedrijfsarts/de arbodienst verplicht is informatie aan het UWV
te verstrekken.
Ook voor de gronden voor doorbreking van de geheimhoudingsplicht geldt dat de betreffende
gegevens altijd noodzakelijk moeten zijn voor het doel waarvoor deze worden verstrekt.
Regeling Procesgang eerste en tweede ziektejaar
In de Regeling procesgang eerste en tweede ziektejaar (de regeling) wordt een algemeen kader met minimumeisen geformuleerd om de procesgang
in het eerste en tweede ziektejaar te verbeteren en vroegtijdige initiatieven voor
re-integratie te stimuleren.
In de regeling staat onder andere dat de bedrijfsarts/arbodienst bij langdurig verzuim uiterlijk
binnen zes weken na de eerste ziektedag een oordeel aan de werkgever moet geven over
het ziektegeval (artikel 2, tweede lid, van deze regeling). In de regeling staat verder welke gegevens over de gezondheid
de bedrijfsarts/arbodienst hiervoor aan de werkgever mag verstrekken.