1.
|
De opdracht is niet gepubliceerd volgens de juiste procedures en ook niet op andere
wijze openbaar gemaakt. Hieronder valt ook de uitvoeringsopdracht, waarbij de oproep
tot mededinging is beperkt tot de opdrachtnemer(s) van de voorafgaande opdracht tot
projectdefiniëring (arresten C-340/02 en C-299/08).
|
100% van de opdracht
|
2.
|
De opdracht is niet gepubliceerd volgens de juiste procedures, maar de opdracht is
wel op een dusdanige wijze openbaar gemaakt dat gegadigden in andere lidstaten tijdig
hebben/hadden kunnen reageren.
|
25% van de opdracht
|
3.
|
Er is sprake van een kunstmatige splitsing van de opdracht en deze is daardoor niet
gepubliceerd volgens de juiste procedures en ook niet op andere wijze openbaar gemaakt.
|
100% van de opdracht
|
4.
|
Er is sprake van een kunstmatige splitsing van de opdracht, maar de opdracht is wel
op een dusdanige wijze openbaar gemaakt dat gegadigden in andere lidstaten tijdig
hebben/hadden kunnen reageren.
|
25% van de opdracht
|
5.
|
De termijnen voor de ontvangst van inschrijvingen en/of voor ontvangst van verzoeken
tot deelname zijn niet nageleefd. De geboden termijn is korter dan de minimaal toegestane.
|
25% van de opdracht indien de geboden tijd 50% of minder is van de eigenlijke tijd,
10% van de opdracht indien de geboden tijd 70% of minder is van de eigenlijke tijd,
en in overige gevallen 5%
|
6.
|
Er is onvoldoende tijd geboden voor potentiële inschrijvers/gegadigden om aanbestedingsstukken
te verkrijgen. De geboden tijd is korter dan de minimaal toegestane.
|
25% van de opdracht indien de geboden tijd minder is dan 50% van de eigenlijke tijd,
10% van de opdracht indien de geboden tijd minder is dan 60% van de eigenlijke tijd,
en 5% van de opdracht indien de geboden tijd minder is dan 80% van de eigenlijke tijd
|
7.
|
De verlenging van termijnen voor inschrijving en/of voor ontvangst van verzoeken tot
deelname is niet (correct) gepubliceerd. Hieronder valt ook de situatie dat gevraagde
nadere informatie niet (tijdig) aan alle inschrijvers is verstrekt.
|
10% van de opdracht; de correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de
zwaarte van de onregelmatigheid.
|
8.
|
Er is ten onrechte gebruik gemaakt van de procedure van gunning door onderhandelingen
na voorafgaande bekendmaking van een aankondiging van een opdracht, terwijl het geen
geval betreft als bedoeld in artikel 30, eerste lid, van richtlijn 2004/18.
|
25% van de opdracht; de correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de
zwaarte van de onregelmatigheid.
|
9.
|
Een nationale openbare opdracht is gegund zonder te zijn gepubliceerd op TenderNed.
|
25% van de opdracht, indien er één offerte is opgevraagd, 10% bij twee offertes en
5% bij drie of meer offertes
|
10.
|
Bij een meervoudig onderhandse opdracht zijn te weinig offertes opgevraagd.
|
10% bij twee te weinig offertes en 5% bij één te weinig offerte
|
11.
|
In de aankondiging staan niet alle selectiecriteria en/of in de aankondiging of het
bestek staan niet alle gunningscriteria (inclusief de weging) of de criteria zijn
onvoldoende beschreven.
|
25% van de opdracht, indien de criteria niet zijn vermeld en 5% van de opdracht, indien
de criteria onvoldoende zijn beschreven
|
12.
|
In de aankondiging of aanbestedingsstukken zijn onwettige selectie- en/of gunningscriteria
opgenomen waardoor ondernemingen ontmoedigd zijn om in te schrijven (zoals de verplichting
om reeds een vestiging of vertegenwoordiging in het land of de regio te hebben en
de eis om ervaring in het land of de regio te hebben). Hieronder valt ook het gebruik
van subjectieve criteria voor de bepaling van het type aanbestedingsprocedure en ondernemer(s)
die worden toegelaten tot de aanbestedingsprocedure.
|
25% van de opdracht; de correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de
zwaarte van de onregelmatigheid
|
13.
|
Selectiecriteria, gunningscriteria, geschiktheidseisen en/of uitsluitingsgronden zijn
niet relevant voor en/of staan niet in verhouding tot de opdracht. Aangetoond kan
worden dat de vereisten niet relevant zijn voor en/of niet in verhouding staan tot
de opdracht, waardoor de gelijke toegang van inschrijvers niet kan worden gegarandeerd
of de vereisten hebben geleid tot ongerechtvaardigde belemmeringen in de openstelling
van de aanbesteding. Hieronder valt ook het gebruik van niet-proportionele criteria
voor de bepaling van het type aanbestedingsprocedure en ondernemer(s) die worden toegelaten
tot de aanbestedingsprocedure.
|
25% van de opdracht. De correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de
zwaarte van de onregelmatigheid
|
14.
|
De voorwaarden zijn discriminerend c.q. te specifiek, waardoor de gelijke behandeling
van inschrijvers niet kan worden gegarandeerd, of bij de start van de aanbesteding
zijn ongerechtvaardigde belemmeringen opgeworpen.
|
25% van de opdracht; de correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de
zwaarte van de onregelmatigheid
|
15.
|
De omschrijving in de aankondiging en/of het bestek is dermate gebrekkig dat de potentiële
inschrijvers/gegadigden het voorwerp van de opdracht niet konden vaststellen. Hieronder
valt ook samenvoeging ten onrechte.
|
10% van de opdracht; de correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de
zwaarte van de onregelmatigheid
|
16.
|
Selectiecriteria zijn na de opening c.q. start van de aanbesteding aangepast, waardoor
ten onterechte inschrijvers zijn geaccepteerd. De selectiecriteria zijn tijdens de
selectieprocedure aangepast, waardoor inschrijvers zijn geaccepteerd die niet zouden
zijn geaccepteerd als de gepubliceerde selectiecriteria zouden zijn gevolgd.
|
25% van de opdracht; de correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de
zwaarte van de onregelmatigheid
|
17.
|
Selectiecriteria zijn na de opening c.q. start van de aanbesteding aangepast, waardoor
ten onterechte inschrijvers zijn afgewezen. De selectiecriteria zijn tijdens de selectieprocedure
aangepast, waardoor inschrijvers zijn afgewezen die niet zouden zijn afgewezen als
de gepubliceerde selectiecriteria zouden zijn gevolgd.
|
25% van de opdracht; de correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de
zwaarte van de onregelmatigheid
|
18.
|
Bij de beoordeling zijn onregelmatige gunnings- en/of selectiecriteria gebruikt (zoals
het gebruik van selectiecriteria als gunningscriteria, het niet naleven van criteria
die in het bestek of de aankondiging van de opdracht stonden, het onjuist of discriminerend
toepassen van gunningscriteria en bij een niet-openbare procedure de concurrentiegerichte
dialoogprocedure of een gunning door onderhandelingsprocedure met aankondiging is
niet het minimum aantal gegadigden uitgenodigd.
|
25% van de opdracht; de correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de
zwaarte van de onregelmatigheid
|
19.
|
Selectiecriteria houden geen verband en zijn niet evenredig met het voorwerp van het
contract.
|
25% van de opdracht; de correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de
zwaarte van de onregelmatigheid
|
20.
|
Er is sprake van een gebrek aan transparantie en/of gelijke behandeling tijdens de
beoordeling. De audit trail van met name de weging is onduidelijk/ongerechtvaardigd/ontbreekt
en/of het beoordelingsrapport ontbreekt of bevat niet alle voorgeschreven onderdelen.
|
25% van de opdracht; de correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de
zwaarte van de onregelmatigheid
|
21.
|
Een offerte is aangepast tijdens de beoordeling. De aanbestedende dienst heeft tijdens
de beoordeling toegestaan dat een inschrijver/gegadigde zijn offerte mocht aanpassen.
|
25% van de opdracht; de correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de
zwaarte van de onregelmatigheid
|
22.
|
Er vonden tijdens de gunning onderhandelingen met de indiener(s) van een offerte plaats
met als gevolg dat de oorspronkelijke voorwaarden, zoals vastgelegd in het bestek
of de aankondiging, wezenlijk zijn veranderd.
|
25% van de opdracht; de correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de
zwaarte van de onregelmatigheid
|
23.
|
Er wordt gebruik gemaakt van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande belendmaking,
terwijl de oorspronkelijke voorwaarden van de opdracht, in strijd met de toepasselijke
regelgeving, wezenlijk worden gewijzigd.
|
25% van de opdracht; de correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de
zwaarte van de onregelmatigheid.
|
24.
|
Afwijzing van, gezien de opdracht, abnormaal lage aantal inschrijver(s), zonder dat
de aanbestedende dienst schriftelijk om uitleg heeft gevraagd over de door hem noodzakelijk
geachte verduidelijkingen over de samenstelling van de desbetreffende offerte(s).
|
25% van de opdracht
|
25.
|
Door een rechter is vastgesteld dat er sprake is van een belangenconflict bij de begunstigde
of de aanbestedende dienst.
|
100% van de opdracht
|
26.
|
Er is sprake van een wezenlijke verandering van bestanddelen van de opdracht, zoals
vastgelegd in de aankondiging of het bestek. De essentiële elementen c.q. onderdelen
van de gegunde opdracht zijn in ieder geval de contractwaarde, de aard van de werkzaamheden,
de uitvoeringstermijn, de betalingsvoorwaarden en de gebruikte materialen. Per geval
wordt beoordeeld of er sprake is van een essentieel onderdeel.
|
25% van de waarde van de opdracht, plus de extra waarde van de opdracht als gevolg
van de wezenlijke verandering
|
27.
|
De opdracht is toegekend volgens de aanbestedingsregels, maar werd gevolgd door een
vermindering van te verrichten werk zonder dat daar een evenredige vermindering van
de waarde van het contract tegenover stond. Deze correctie wordt ook toegepast, indien
het bedrag van de verlaging wordt gebruikt om andere werkzaamheden uit te voeren.
|
100% van de waarde van het verminderde werk, vermeerderd met 25% van het eindbedrag
van het fysieke eindvoorwerp c.q. de opdracht
|
28.
|
De oorspronkelijke opdracht is juist aanbesteed, maar de aanvullende diensten, leveringen
of werken die tot een wezenlijke verandering van het oorspronkelijk contract hebben
geleid, zijn niet (juist) aanbesteed, terwijl er geen sprake was van dwingende spoed
van onvoorziene gebeurtenissen voor het uitvoeren van deze aanvullende diensten, leveringen
of werken. Onder onvoorziene omstandigheden wordt verstaan, wat een goede aanbestedende
dienst zou kunnen voorzien, zoals nieuwe voorwaarden als gevolg van nieuwe Europese
of nationale wetgeving of technische voorwaarden die niet te voorzien waren ondanks
technische, state of the art onderzoeken naar het ontwerp.
|
25% van de aanvullende opdrachten, indien totale waarde van de aanvullende opdracht(en)
lager is dan de van toepassing zijnde Europese drempel en maximaal 50% van de waarde
van de originele opdracht;
100% van de aanvullende opdracht(en) in andere gevallen
|
29.
|
De oorspronkelijke opdracht is juist aanbesteed, maar de totale waarde van de onvoorzienbare
aanvullende dienst(en), levering(en) of werk(en) is meer dan 50% van het oorspronkelijke
contract. Richtlijn 2004/17 kent geen maximum. Voor de berekening van de drempel van 50% is het bedrag van het
oorspronkelijke contract bepalend, minder werk wordt buiten beschouwing gelaten.
|
100% van het deel van de aanvullende opdracht(en) dat boven de 50% van de waarde van
het oorspronkelijke contract uitkomt
|
30.
|
Het eigen aanbestedingsbeleid van de aanbestedingsdienst is niet gevolgd.
|
5% van de opdracht
|
31.
|
De onregelmatigheid is slechts van formele aard, zonder enige daadwerkelijke of mogelijke
financiële gevolgen.
|
0%
|