Bijlage samenwerking OM en Reclassering op het terrein van de TBS
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
Inleiding
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
Dit protocol dient als landelijk kader om taken op het terrein van de TBS, voor zowel
het Openbaar Ministerie (OM) als de reclassering, eenduidig en adequaat in te vullen. Dit protocol vormt samen met de Landelijke procesbeschrijving
Tbs één geheel en dient in onderlinge samenhang gehanteerd te worden.
Binnen ieder parket moet er voldoende kennis zijn betreffende de gang van zaken rond
TBS, niet alleen op officiersniveau maar ook op administratief niveau. Hiertoe dient
een TBS-officier aangesteld te worden, of deze taakspecialisatie te combineren met
de executie/medisch-officier. Aan te bevelen is deze TBS-officier ook de raadkamerzittingen
betreffende TBS te laten doen. Op administratief niveau zullen minimaal 3 personen
kennis van zaken moeten hebben om het TBStraject vlekkeloos te laten verlopen (denk
aan verlof en ziekte). Vervolgens moet dit protocol altijd beschikbaar zijn voor de
piketofficier, aangevuld met de namen en telefoonnummers van belangrijke contactpersonen.
Dit om bij calamiteiten adequaat te kunnen optreden.
Binnen de reclassering worden taken op het terrein van de TBS verricht door reclasseringswerkers
met de taakspecialisatie Sociaal Psychiatrisch Werk (SPW). Deze taakspecialisten hebben,
naast een algemene HBO opleiding, een toegespitste opleiding gevolgd op het terrein
van wet -en regelgeving en psychopathologie. Zij nemen deel aan arrondissementale
SPW-dwarsoverleggen waaraan een consulent psychiater en/of psycholoog verbonden is.
TBSgestelden worden standaard in dit overleg besproken.
Monitoring van de gemaakte afspraken in het protocol
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
Na vaststelling van het protocol in het Landelijke Executieoverleg zal het protocol
en de landelijke procesbeschrijving, zowel binnen het OM als binnen de reclassering,
verspreid worden onder medewerkers belast met taken rondom de TBS. Dit dient vervolgens
te leiden tot concretisering van afspraken op arrondissementaal, ressortelijk en landelijk
niveau. Het protocol is niet statisch, maar kan jaarlijks – gebaseerd op de meest
gewenste praktijk – bijgesteld worden. Hiertoe dient geregistreerd te worden welke
incidenten zich voor doen, waarbij de vraag gesteld dient te worden of deze voortkomen
uit onvolkomenheden in het protocol of het niet toepassen van het protocol.
Wet- en regelgeving:
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
Strafrecht: artt. 37a t/m 38l
Strafvordering: artt. 509a t/m 509x
Beginselenwet verpleging
Terbeschikkinggestelden
Reglement verpleging
Terbeschikkinggestelden
Aanwijzing TBS met voorwaarden
PaG d.d.19-09-2000 Reg.nr. 2000A017
Aanwijzing TBS bij vreemdelingen
PaG d.d.05-09-2000 Reg.nr. 2000A016
Handboek TBR-gestelden ISBN 90 5409 2831 Sdu Den Haag (praktisch verzamelwerk)
Landelijke procesbeschrijving
-
– aanwezigheid voldoende kennis (officieren én administratie)
-
– aanstellen TBS-officier, of combi Executie/medisch/TBS-officier
-
– voorhanden hebben TBSprotocol voor piketofficier
-
– de termijnen genoemd in de procesbeschrijving zijn bepalend
Algemeen
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
De landelijke procesbeschrijving (eventueel lokaal aangepast) moet altijd voorhanden
zijn, zowel binnen de arrondissementsparketten als binnen de reclasseringsunits van
de reclassering. Daarnaast moet gebruik worden gemaakt van de landelijke brievenset
en is het aan te bevelen dat er gebruik wordt gemaakt van de landelijk samengestelde
vorderingen. Uniformiteit is sterk aan te bevelen in deze veelal maatschappelijk gevoelige
zaken.
Binnen de reclassering is een vast arrondissementaal, ressortelijk en landelijk aanspreekpunt
aanwezig aangaande TBS-taken, respectievelijk de portefeuillehouder unitmanager met
SPW in het takenpakket, de ressortelijke beleidsmedewerker SPW en de landelijke beleidsmedewerker
SPW. Regelmatig, minimaal eens per 6 maanden dient op arrondissementaal niveau met
de rechtbank overlegd te worden over de procesgang en over de kwaliteit en tijdige
rapportage. Goede afspraken met de rechtbank kunnen voorkomen dat zaken op zitting
onnodig moeten worden aangehouden. Werkafspraken met als belangrijk doel te komen
tot een goede aansluiting tussen OM, de rechtbank en de reclassering is een essentiële
randvoorwaarde om de taken rondom de Tbs verantwoord inhoud te geven, zowel in de
fase vóór de oplegging als tijdens de fase van het toezicht.
-
– gebruik maken van het landelijk model procesbeschrijving
-
– gebruik maken van de landelijke brievenset
-
– gebruik maken van de landelijke vorderingen
-
– zorgen voor een vast aanspreekpunt bij de reclassering
-
– regelmatig overleggen met de ZM
Mogelijke vordering TBSdwang of TBSvoorwaarden ter terechtzitting
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
De gevraagde multidisciplinaire rapportage moet duidelijk een indicatie geven van
het aan te bevelen TBS traject; wel of geen TBS, TBSdwang, of TBSvoorwaarden en moet uiterlijk 3 weken voor de zitting beschikbaar zijn. Als er ook maar enige
indicatie is voor een TBSvoorwaarden, dan moet dit direct leiden tot een signaal richting reclassering, in de vorm van
een schriftelijke opdracht. De Reclassering zorgt dan vervolgens voor een maatregelrapportage
die is gericht op een TBSvoorwaarden met daarbij aangegeven waar en met ingang van wanneer er mogelijkheden zijn. De reclassering
heeft – om verantwoord onderzoek te kunnen doen – drie maanden nodig vanaf het moment
dat er een opdracht tot een maatregelrapport in verband met een TBS met voorwaarden
is verstrekt. Wanneer de opdracht verstrekt wordt nadat de multidisciplinaire rapportage
is uitgebracht dan zal dit standaard leiden tot een aanhouding van de zitting, hier
kan door het OM op geanticipeerd te worden om een verlengingszitting Pro Forma te
organiseren, immers de MK zittingsruimte is erg schaars én kostbaar. Naast de psychiatrische
rapportage dient standaard een rapport door een andere gedragsdeskundige, veelal de
psycholoog gemaakt te worden. De beide deskundigen zouden dan wel met elkaar in contact moeten komen om tezamen
een advies te geven. Aan te bevelen is bij TBS waardige zaken, waarbij een TBS overwogen
wordt, een aanvraag in te dienen voor een tripelrapportage (Zie in de procesbeschrijving
tekst milieurapportage en tripelrapportage).
Het eerder genoemd overleg met de rechtbank moet o.a. voorkomen dat er ter zitting
door de rechtbank een vonnis wordt uitgesproken met TBSvoorwaarden zonder dat de Reclassering hierover heeft gerapporteerd. Het risico dat een dergelijke
Tbs fout loopt is groot en zal zorgen voor maatschappelijke onrust en leidt tot ongewenste
behandelingen ter zitting.
Na het onherroepelijk worden van een vonnis met TBSvoorwaarden ontvangt de TBS-officier of Executie/TBS-officier onmiddellijk een afschrift van
het uitgewerkte vonnis en moet dan zo spoedig mogelijk samen met de reclassering een
afspraak maken over het contact bij calamiteiten betreffende de veroordeelde. Dit
moet leiden tot een snelle actie bij calamiteiten en het nauwgezet lezen van de driemaandelijkse
rapportages. Bij contacten buiten kantooruren moet de Reclassering deze piketofficier
informeren over het verloop tot dan toe (op basis van de driemaandelijkse rapportage),
opdat er snel een beslissing kan worden genomen. Wil de laatste toch eerst overleg
met de TBS-officier of Executie/TBS-officier, dan moet dit binnen een tevoren vastgestelde
tijd (zie procesbeschrijving).
-
– Beschikken over tripel-rapportage (FPD zorgt voor psychiatrische en psychologische
rapportage en de reclassering voor de milieurapportage)
-
– Rapportage tijdig aanvragen
-
– Maak voor het opleggen TBSvoorwaarden een risicoanalyse (OMreclassering)
-
– Zorg voor tijdige aanlevering van het strafdossier en vonnis aan DJIITZ
-
– Neem snel een beslissing bij en calamiteit bij TBSvoorwaarden
-
– Zorg voor en snelle plaatsing in een TBS-inrichting (voorkom lange insluiting als
passant in een PI)
Verlenging TBSvoorwaarden / TBSdwang / Voorwaardelijke beëindiging van de TBS dwang
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
Verlengingen kunnen één of tweejaarlijks plaats vinden, zie wet- en regelgeving voor
de mogelijkheden. Verlengingsadviezen in het kader van TBS dwang worden uitgebracht
door de directeur van de TBS kliniek, hier heeft de reclassering geen taak. Ter zitting
moeten in ieder geval de volgende zaken aanwezig zijn:
-
– wettelijke aantekeningen (niet ouder dan 3 maanden)
-
– verlengingsadvies van de psychiater (niet eerder dan 3 maanden en niet later dan 2
maanden opgemaakt vóór afloop van de lopende termijn). Dit dient volgens het gerechtshof
een apart schrijven van de psychiater te zijn.
-
– Aanwezigheid van de brief van DJI-ITZ betreffende de ingang en verloop van de termijn
van de TBS
-
– Bij overschrijding van de 6jaars termijn (of en veelvoud daarvan) moet er tevens rapportage
van een onafhankelijke psychiater en psycholoog worden aangeleverd. In het geval het
gaat om een TBSvoorwaarden of een voorwaardelijk beëindigde TBSdwang, is de reclassering verantwoordelijk voor het aanleveren van een dergelijke rapportage.
-
– overzicht looptijd inclusief de onderbrekingen van de TBS.
Opmaken rapportage
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
In het verlengingsadvies dienen de ontwikkelingen van de voorgaande jaren te worden
beschreven, waarbij in het bijzonder aandacht dient te worden besteed aan incidenten
waarbij de orde binnen de inrichting in het geding kwam. Denk aan conflicten met behandelaars
en medepatiënten. Ook dient (in het verlengde daarvan) aandacht te worden besteedt
aan het delictgevaar binnen de gesloten setting en aan het delictgevaar indien de
terbeschikkinggestelde in de vrije maatschappij zou verblijven. Daarnaast dient in
het verlengingsadvies te worden aangegeven of er een verlenging dient plaats te vinden,
en (zo ja) met één of met twee jaren. Tevens dienen in het advies beschreven te worden
of er verantwoorde alternatieven voorhanden zijn, denk aan een proefverlof of aan
een TBS met een voorwaardelijk beëindigde dwangverpleging. Mocht de kliniek denken
aan een voorwaardelijke beëindiging van de dwangverpleging dan dient tevens te worden
beschreven welke daarbij de voorwaarden zouden moeten zijn en of de terbeschikkinggestelde
met die voorwaarden instemt. Daartoe dient de reclassering een maatregelrapport in
te dienen met daarin vermeld de voorwaarden. Verder is van belang dat er voor de verlengingszitting
afspraken zijn gemaakt welke instanties ‘buiten’ een aandeel zullen leveren in de
behandeling, c.q. zorg zullen dragen voor een eventuele beschermende woonvorm. Standaard dient het reclasseringstoezicht in de voorwaarden opgenomen te zijn. Het
is van belang dat deze instanties op schrift aangeven waarvoor zorg wordt gedragen.
Bij voorkeur dient er een vertegenwoordiger van de reclassering op zitting aanwezig
te zijn. Mocht de reclassering (of een andere instantie) niet genoeg tijd hebben gehad
het toezicht vorm te geven dan dient de officier van justitie de rechtbank te vragen
de zitting voor drie maanden aan te houden teneinde een nader voorlichtingsrapport
te bewerkstelligen (509t lid 5 Sv). De rechtbank kan dan overigens alleen aanhouden als zij een voorwaardelijke beëindiging
van de dwangverpleging dan wel een beëindiging van de TBS overweegt.
Indien er sprake is van een (mogelijke)verlenging waarbij de zes jaren (of een veelvoud
daarvan) wordt overschreden, dient er sprake te zijn van een met redenen omkleed,
gedagtekend en ondertekend advies van een psychiater en een gedragsdeskundige van
een andere discipline (meestal een psycholoog) die niet verbonden zijn aan de kliniek
waar de tbs-gestelde wordt behandeld, zie artikel 509o lid 4 Sv. Deze deskundigen dienen aandacht te besteden aan dezelfde aspecten als de auteurs
van het verlengingsadvies, dat wil zeggen het recidivegevaar, het al dan niet verlengen
van de TBS en een mogelijke voorwaardelijke beëindiging van de dwangverpleging. De
kliniek dient tijdig kennis te nemen van het (gezamenlijke) standpunt van de onafhankelijke
psychiater en psycholoog. Mochten deze deskundigen er een andere mening op nahouden
dan de deskundige van de kliniek dan dient de officier van justitie zorg te dragen
voor een uitnodiging de zitting bij te wonen, zodat de deskundigen met elkaars mening
kunnen worden geconfronteerd. Mochten de onafhankelijke psychiater en psycholoog menen
dat er een voorwaardelijke beëindiging van de dwangverpleging kan worden uitgesproken
(in afwijking van hetgeen de kliniek meent) dan dient de instantie welke mogelijkerwijs
met het toezicht op de terbeschikkinggestelde wordt belast (meestal de reclassering)
altijd in de gelegenheid te worden gesteld een advies uit te brengen. Eventueel kan
ook dan de zitting drie maanden worden aangehouden (509t lid 5 Sv).
Bij een TBS met voorwaarden of een voorwaardelijke beëindiging van de TBS met dwangverpleging
dient de reclassering iedere 3 maanden een voortgangsrapport uit te brengen. De opgelegde
voorwaarden vormen de vaste aandachtspunten in de rapportage uitmondend in een conclusie
of de TBS-gestelde zich aan de voorwaarden houdt en of er sprake is van gevaar voor
de algemene veiligheid van personen en of goederen. Als een wijziging van de voorwaarden
wordt aanbevolen, worden deze voorwaarden concreet benoemd.
Voorbereiding zitting
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
DJI-ITZ (leidend) zorgt samen met het lokale OM (ondersteunend) voor een correcte
termijnbewaking. DJI-ITZ zorgt steeds voor het tijdig beschikbaar zijn van de benodigde
documenten (rapportages en overzicht detentieverloop). DJI-ITZ zorgt vervolgens voor
een tijdige (periode 2-3 maanden voor afloop TBS) aanlevering van de stukken, opdat
de vordering OvJ tijdig aan de strafsector kan worden aangeboden. Het lokale parket
zorgt voor controle op tijdige en volledige aanlevering en maakt vervolgens een vordering
verlenging. Deze vordering wordt vervolgens met de stukken ter controle én ondertekening
voorgelegd aan de executie/medisch/TBS-officier voorgelegd. Vervolgens wordt het geheel
aangevuld met het originele strafdossier (opgevraagd uit archief) doorgezonden voor
appointering aan de strafsector van de rechtbank. Na apointering worden alle betrokkenen
tijdig op de hoogte gebracht van de datum van behandeling en wordt de oproeping aan
TBS-gestelde betekend. Het transport wordt geregeld met het LCVP indien de TBS-inrichting
(bij voorkeur schriftelijk) heeft laten weten dit niet zelf te kunnen of willen doen.
De stukken worden vervolgens tijdig (lokale afspraken) ter beschikking gesteld aan
de rechtbank, de OvJ en de raadsman/vrouw.
-
– de rapportage moet tijdig worden aangeleverd aan DJI-ITZ
-
– de bewaking van de termijnen berust bij DJI-ITZ én het OM
-
– op basis van de bewakingslijst wordt er een concept zittingsschema gemaakt i.o.m.
de rechtbank
-
– minimaal 14 dagen (of een ander afgesproken tijdstip) vóór de zitting zijn de stukken
beschikbaar voor de rechtbank/OvJ/raadsman
-
– informeren slachtoffer als deze te kennen heeft gegeven dit te willen
-
– transport wordt tijdig geregeld
Verwerken beschikking
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
Zodra de beschikking is gegeven moet deze zo spoedig mogelijk worden uitgewerkt en
voor uitvoering worden overgegeven aan het parket. Het parket informeert DJI-ITZ onmiddellijk
en zorgt voor betekening aan de TBS-gestelde en informeert tevens de TBS-inrichting
en de raads-man/vrouw en tevens de reclasseringswerker. Na het onherroepelijk worden
van de beschikking gaat het originele strafdossier voorlopig weer in het archief,
wordt het TBS-mapje aangevuld met de laatste originele informatie in en dynamisch
archief bewaard en gaan de overige stukken retour DJI-ITZ. Ook wordt de termijnbewaking
weer geactiveerd. Is er beroep ingesteld, of voor meer uitgebreidere informatie wordt
verwezen naar het landelijk model procesbeschrijving. Is de TBSdwang overgegaan in voorwaardelijke beëindiging van de TBSdwang, dan ontvangt de TBS-officier of Executie/TBS-officier onmiddellijk een afschrift
van de beschikking. Zie t.a.v. calamiteiten verder onder ‘Mogelijke vordering TBSdwang of TBSvoorwaarden ter terechtzitting’.
-
– bewaak een tijdige aanlevering van de gegeven beschikking en beteken deze
-
– Informeer de belanghebbenden
-
– Pas de termijnbewaking aan
Vordering omzetting
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
Zowel in het geval van een TBSvoorwaarden (38 Sr) als in het geval van een voorwaardelijke beëindiging van de dwangverpleging (38g Sr) kan er een wijziging van voorwaarden plaatsvinden. Bij TBSvoorwaarden kan er een omzetting naar een TBSdwang plaatsvinden. Bij de voorwaardelijke beëindiging van de dwangverpleging kan er een
hervatting van de dwangverpleging plaatsvinden. Bij elk van de voorwaardelijke varianten
is de toezichthoudende instantie (de reclassering) verplicht tenminste eenmaal in
de drie maanden (artikel 69 RVT) aan het O.M. te rapporteren. De reclassering kan daarbij tevens voorstellen de voorwaarden
te wijzigen, aan te vullen, of op te heffen (artikel 70 RVT). Ook kan deze instantie aanbevelen dat omzetting tot tbs met dwangverpleging of
hervatting van de dwangverpleging wordt gevorderd. Die vordering kan de officier van
justitie indienen (artikel 38k Sr) als de gestelde voorwaarden niet worden nageleefd of de veiligheid van anderen dan
wel de algemene veiligheid van personen en goederen dat eist. Het is daarbij van belang
dat de reclassering in haar (driemaandelijkse) rapportages aangeeft:
-
a. Hoe het contact met de terbeschikkinggestelde verloopt.
-
b. Of hij zich aan de gestelde voorwaarden houdt.
-
c. Of hij een gevaar oplevert voor de algemene veiligheid van personen en goederen.
-
d. Of een wijziging (etcetera) van de voorwaarden wordt aanbevolen, en (zo ja) hoe die
gewijzigde voorwaarden er dienen uit te zien.
-
e. Of er alsnog een TBS met dwangverpleging dient te worden gevorderd en (zo ja) waarom.
-
f. Of de situatie zo ernstig is dat er een aanhouding en een vordering tot voorlopige
(hervatting) van de dwangverpleging (zoals bedoeld in artikel 509i Sv) dient plaats te vinden.
Bij een uit de hand lopende situatie dient zo snel mogelijk door de reclassering te
worden gerapporteerd. Bij voorkeur dient de reclasseringsambtenaar (telefonisch) overleg
te voeren met de officier van justitie die binnen het parket is belast met TBS. Er
kan dan, indien nodig, direct actie worden ondernomen. Uiterlijk binnen 8 uur na de
eerste melding zal de officier van justitie overleggen met de reclassering.
Opmaken rapportage
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
De reclassering moet elke drie maanden een rapportage aanleveren aan het OM, waarin
de stand tot dan toe wordt beschreven. Het kritisch lezen van de rapportage door de
TBS-officier speelt in het verdere verloop dan ook een belangrijke rol. Naast een
‘calamiteiten’ rapportage, moet ook de reeds voorliggende driemaandelijkse rapportage
onderdeel uitmaken van het raadkamer dossier. Ook kan de proces-verbaal van de politie
onderdeel uitmaken van het raadkamerdossier.
Voorbereiding zitting
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
Zie voorbereiden zitting onder verlenging TBSdwang / TBSvoorwaarden
Verwerken beschikking
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
Zie voorbereiden zitting onder verlenging TBSdwang / TBSvoorwaarden
Termijnen
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
Zie wet- en regelgeving, alsmede het landelijk model procesbeschrijving.
Overige (lokale) afspraken
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
Slachtoffers
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
Het slachtoffer moet, als deze dit in een eerder stadium hebben aangegeven, worden
gewezen op het plaats vinden van de TBS (verlengings)zittingen.
Landelijk samenwerkingsprotocol tbs-klinieken en reclasseringsorganisaties bij de
uitstroom van tbs-gestelden
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
1. Inleiding
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
In het onderhavige protocol wordt de samenwerking geregeld tussen tbs-klinieken en
reclasseringsorganisaties bij de uitstroom van tbs-gestelden. Het betreft de uitstroom
in geval van proefverlof van tbs-gestelden met dwangverpleging alsmede de voorwaardelijke
beëindiging van de tbs met dwangverpleging. Het protocol bepaalt het kader waarbinnen
de samenwerking tussen tbs-kliniek en reclassering moet plaatsvinden en voorziet in
een landelijke toepassing.
Per tbs-kliniek moet verder inhoud worden gegeven aan de lokale samenwerking met de
reclasseringsorganisaties. Het uitgangspunt daarbij is dat deze samenwerking zodanig
vorm wordt gegeven dat deze voorziet in een overdracht van tbs-gestelden van tbs-kliniek
naar reclasseringsorganisaties, waarbij de veiligheid van de samenleving en de resocialisatie
van tbs-gestelden optimaal zijn gewaarborgd. Deze lokale samenwerking wordt vastgelegd
in een afzonderlijk convenant.
Teneinde deze samenwerking blijvend te optimaliseren zal tussen tbs-kliniek en lokale
reclasseringsorganisaties jaarlijks een directeurenoverleg plaatsvinden om de samenwerking
te evalueren en verbeterafspraken te maken, welke opgenomen worden in het lokale convenant.
2. Tbs-kliniek als opdrachtgever en verantwoordelijk voor samenwerkingsafspraken
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
Het uitgangspunt is dat de tbs-kliniek als opdrachtgever van de reclasseringsorganisaties
primair verantwoordelijk is voor het overdragen van tbs-gestelden aan de reclassering.
Vanuit deze hoedanigheid draagt de tbs-kliniek verantwoording voor het preciseren
van het samenwerkingsprotocol op kliniekniveau met de lokale reclasseringsorganisaties
alsmede voor het monitoren en evalueren van de daarin gemaakte afspraken. De tbs-kliniek
is vanuit haar rol als opdrachtgever richtinggevend bij het bepalen van het behandeltraject
en de voorwaarden. Vanuit het casusoverleg van de drie reclasseringsorganisaties wordt
bepaald welke reclasseringsorganisatie verantwoordelijk wordt voor de uitvoering van
het toezicht op de tbs-gestelde.
3. Reclasseringsorganisaties zijn opdrachtnemer
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
De reclasseringsorganisaties zijn opdrachtnemer en daarmee afhankelijk van de opdrachtformulering
van de tbs-kliniek bij de uitstroom van tbs-gestelden. Vanuit de hoedanigheid van
opdrachtnemer zijn de reclasseringsorganisaties verantwoordelijk voor het benoemen
van één contact-functionaris, die optreedt namens de drie verschillende reclasseringsorganisaties,
te weten Stichting Reclassering Nederland, Stichting Verslavingsreclassering GGZ en
het Leger des Heils Jeugdzorg & Reclassering.
De contactfunctionaris voldoet aan het profiel zoals opgenomen in bijlage III en is
het eerste aanspreekpunt voor de tbs-kliniek bij de uitstroom van tbs-gestelden. De
contactfunctionaris is tezamen met de tbs-kliniek verantwoordelijk voor een zorgvuldige
en verantwoorde overdracht van de tbs-gestelde naar de meest geschikte reclasseringsorganisatie.
De contactfunctionaris kan deze positie vervullen doordat:
-
• tussen tbs-kliniek en reclasseringsorganisaties duidelijke afspraken worden gemaakt
over het moment en de wijze waarop de contactfunctionaris over de benodigde informatie
beschikt en hoe de inbreng van de contactfunctionaris bij behandelbesprekingen wordt
gewaarborgd;
-
• de tbs-kliniek aan de contactfunctionaris tijdig schriftelijke informatie verschaft
conform het format opgenomen in bijlage I;
-
• de contactfunctionaris altijd aanwezig is bij het casusoverleg tussen de reclasseringsorganisaties.
4. Voorbereiding uitstroom tbs-gestelden
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
De uitstroom van tbs-gestelden wordt in gezamenlijkheid voorbereid door de tbs-kliniek
en de contactfunctionaris van de reclasseringsorganisaties. De tbs-kliniek initieert
vanuit de opdrachtgeversrol tijdig, bij voorkeur minimaal 6 maanden voor de uitstroom,
de betrokkenheid van de contactfunctionaris. De tbs-kliniek blijft daarbij primair
verantwoordelijk voor het behandeltraject, waarbij de contactfunctionaris aangeeft
op welke wijze dit behandeltraject in het kader van het reclasseringstoezicht kan
plaatsvinden. De contactfunctionaris van de reclassering zal daartoe in contact treden
met de betrokken tbs-gestelde en toetsen in hoeverre deze in staat is aan het kader
van het reclasseringstoezicht te voldoen. In de behandelbespreking moet overeen-stemming
worden bereikt tussen tbs-kliniek en contactfunctionaris over de wijze waarop de overdracht
zorgvuldig en verantwoord kan plaatsvinden. De tbs-kliniek verschaft daartoe aan de
contactfunctionaris de informatie, zoals opgenomen in het format in bijlage I.
De tbs-kliniek bepaalt in samenspraak met de contactfunctionaris welke reclasseringsorganisatie
het beste in staat is het toezicht op zich te nemen. Voor zover sprake is van forensisch
psychiatrisch toezicht als bedoeld in artikel 54a van het Reglement verpleging terbeschikkinggestelden zijn de afspraken die in het kader van dat experiment zijn gemaakt onverkort van
toepassing.
5. Overdracht op casusniveau
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
Bij de uitstroom van een individuele tbs-gestelde dient de overdracht van tbs-kliniek
naar reclasseringsorganisatie plaats te vinden aan de hand van de navolgende vervolgstappen:
-
• In een zo vroeg mogelijk stadium, minimaal zes maanden voor de geplande uitstroom,
wordt de toekomstige vaste reclasseringsbegeleider van de tbs-gestelde aangewezen
door de leidinggevende van de desbetreffende reclasseringsorganisatie. Deze vroegtijdige
koppeling van een vaste begeleider aan de tbs-gestelde moet tot gevolg hebben dat
op het moment van de uitstroom al sprake is van een goede werkrelatie.
-
• De contactfunctionaris meldt de tbs-gestelde schriftelijk aan bij het arrondissementssecretariaat
van de regio waar de tbs-gestelde zich zal vestigen. Daartoe is een format ontwikkeld,
welke is opgenomen in bijlage II.
-
• De contactfunctionaris geeft in samenwerking met de behandelcoördinator van de tbs-gestelde
een advies over de begeleidbaarheid van de tbs-gestelde aan de betrokken reclasseringswerker.
De vaste begeleider dient bij de uitstroom te beschikken over alle relevante gegevens
teneinde het reclasseringstoezicht verantwoord inhoud te kunnen geven.
-
• De reclasseringswerker stelt een plan op voor de invulling van het reclasseringstoezicht.
Dit wordt maatregelrapport genoemd.
-
• Het plan wordt besproken met de tbs-kliniek, waarna het plan wordt geaccordeerd door
de tbs-kliniek.
-
• Als een tbs-gestelde in het kader van forensisch-psychiatrisch toezicht of bij proefverlof
zich onttrekt aan het reclasseringstoezicht, zich niet aan opgelegde voorwaarden houdt
of zich anderszins niet naar de aanwijzingen van de reclasseringswerker gedraagt,
wordt door de reclasseringswerker daar van direct melding gemaakt bij de tbs-kliniek.
De kliniek is verant-woordelijk voor vervolgbeslissingen, waaronder het inschakelen
van het landelijk meldpunt ongeoorloofde afwezigheid tbs-gestelden.
6. Stagnatie
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
In geval zich verschil van inzichten voordoen tussen de tbs-kliniek en de aangewezen
reclasseringsorganisatie over de wijze waarop de uitstroom van een tbs-gestelde dient
plaats te vinden, zal de contactfunctionaris hierover geïnformeerd worden door de
betreffende reclasseringsorganisatie. Dit is ook van toepassing bij stagnatie van
de uitstroom van een tbs-gestelde vanwege andere belemmeringen. De contactfunctionaris
initieert vervolgens een overleg met de behandelverantwoordelijke(n) binnen de kliniek
om de casus te beoordelen. Als partijen tijdens dit overleg geen overeenstemming bereiken,
moet het management van zowel de tbs-kliniek als de betreffende reclasseringsorganisatie
gezamenlijk zorgdragen voor een adequate oplossing.
7. Monitoring
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
Ieder jaar moet ten minste één directeurenoverleg plaatsvinden tussen de tbs-kliniek
en de lokale reclasseringsorganisaties, waarbij de samenwerking tussen de tbs-kliniek
en deze reclasseringsorganisaties wordt geëvalueerd. Daarnaast moet jaarlijks een
evaluatie plaatsvinden van de landelijke samenwerking tussen de reclasseringsorganisaties
en tbs-klinieken, welke in het tbs-directeurenoverleg van de Dienst Justitiële Inrichtingen
besproken moet worden.
Bijlage I
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
1. Voorgeschiedenis
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
De personalia van de tbs-gestelde:
-
• naam, voornaam
-
• geboortedatum
-
• geboorteplaats
-
• datum ingang huidige tbs (en eerdere tbs indien van toepassing)
-
• datum opname in de aanvragende kliniek
-
• verblijfstatus punt vorige klinieken
Aard tbs-delict en uitspraak rechter:
-
• opgelegde straf
-
• aard van het delict
-
• relatie tot het slachtoffer
-
• eerdere delicten, maatregelen, straffen en sepots
-
• gerechtelijke uitspraken tijdens lopende tbs
-
• politieke gevoeligheid van de casus
2. (Delict)diagnostiek
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
Beschouwende analyse waarin delictscenario (feitelijke en volledige weergave van de
gebeurtenissen voorafgaande, gedurende en na afloop van het delict) en diagnostiek
(beschrijving van de factoren die hebben bijgedragen aan het delict/de delicten) worden
samengebracht ter verklaring van delictgedrag.
• Standpunt tbs-gestelde
Heeft betrokkene meegewerkt aan deze analyse, is hij/zij het er mee eens en neemt
hij de verantwoordelijkheid voor het delict?
3. Behandeling
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
• Behandelplan en -verloop
Beschrijving van de huidige behandeldoelen
In de behandeldoelen wordt beschreven: de wijze waarop de risicogerelateerde factoren
in de behandeling worden betrokken, inclusief controle op middelengebruik indien als
risico-factor aanwezig en de wijze waarop beschermende factoren worden bevorderd
Behandelverloop tot het moment van de aanvraag (vorderingen)
• Incidenten
Hier wordt beschreven welke incidenten met fysieke schade (voor anderen en voor zichzelf),
ongeoorloofde afwezigheid en vluchtpogingen er in de gehele tbs-periode zijn geweest.
• Risicoanalyse
De risicoanalyse bevat een gestructureerd klinisch oordeel waarbij klinische overwegingen
en resultaten van risicotaxatie-instrumenten samen leiden tot interpretatie en weging
van risicofactoren.
• signaleringsplan en terugvalpreventieplan
Bijlage II
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
1. Verzoek voorbereiding proefverlof tbs, voorwaardelijke beëindiging van tbs met
verpleging van overheidswege.
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
Aan:
Arrondissementssecretariaat in regio waar cliënt zich gaat vestigen (in te vullen
door contactfunctionaris):
………………............………………
………………………............………
……………………............…………
Betreft verzoek tot voorbereiding:
– proefverlof tbs
– voorwaardelijke beëindiging tbs met verpleging van overheidswege
Gegevens tbs-kliniek:
Naam: ………………............…….…
Adres: …………………….............…
Telefoonnummer: ………............…..
Contactpersoon: …………...........….
Gegevens tbs gestelde:
Naam: …………………….............…
Geboortedatum: …………...........….
Aard straf of Maatregel: …...........…
…………………………….............…
(Beoogde) einddatum Straf of Maatregel:
….……………............….
Beoogde startdatum reclasserings toezicht:
……..……………............…
Reclasseringsorganisatie aan wie opdracht moet worden toegewezen:
– SVG
– LdH
– RN
Gegevens Contactfunctionaris:
Naam: …………………….........……
Telefoonnummer: …………........…..
Organisatie: ………………........……
Ondertekening tbs-kliniek:
Datum: ………………………........…
Naam: ………………………........….
Functie: ……………………........…...
Handtekening: Stempel JJI / tbs-kliniek:
2. Toelichting
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
Met dit formulier wordt een formele opdracht verstrekt door een tbs-kliniek aan de
drie reclasseringsorganisaties om een proefverlof tbs of voorwaardelijke beëindiging
tbs met verpleging van overheidswege voor te bereiden en daarover een schriftelijk
advies uit te brengen aan de tbs-kli-niek. De schriftelijke opdracht is als zogenaamd
brondocument een productiecriterium voor de reclasseringsorganisaties. Het gebruik
van dit formulier is onderdeel van de samenwerkingsafspraken tussen de betreffende
tbs-kliniek en de drie reclasseringsorganisaties, vastgelegd in een ondertekend convenant.
Gebruik van het formulier:
-
• Het formulier wordt zo veel mogelijk voorbereid en ingevuld door de contactfunctionaris
van de drie reclasseringsorganisaties voor de betreffende tbs-kliniek.
-
• De feitelijk opdracht wordt verstrekt door de tbs-kliniek. Het formulier dient door
de kliniek te zijn ondertekend.
-
• De aanvraag wordt gefaxt of opgestuurd naar het arrondissementsecretariaat van de
regio, waarin de cliënt zich gaat vestigen na het verlaten van de tbs-kliniek.
Bijlage III
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
1. Contactfunctionaris
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
De contactfunctionaris heeft tot doel het bewerkstelligen en onderhouden van een effectieve
samenwerking tussen tbs-klinieken en reclasseringsorganisaties. Dit moet niet alleen
leiden tot intensivering van het toezicht op tbs-gestelden in hun resocialisatiefase,
maar ook tot een snelle en optimale uitstroom van tbs-gestelden uit de klinische fase
van hun ter beschikkingsstelling. De contactfunctionaris voert de taak uit onder verantwoordelijkheid
van de voorzitter van de tbs-casuïstiekbespreking van de drie reclasseringsorganisaties.
2. Inhoud
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
Algemene en ontwikkelingstaken:
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
De contactfunctionaris neemt deel aan het overleg van de tbs-casuïstiek-bespreking
van de drie reclasseringsorganisaties. De contactfunctionaris vertegenwoordigt de
belangen van de kliniek in deze tbs-casuïstiekbespreking en de belangen van de reclassering
in de kliniek.
-
• De contactfunctionaris is lid van een landelijk platform van contact-functionarissen
‘tbs’. Dit platform is gericht op professionele ontwikkeling en standaardisatie van
de taak van de contactfunctionaris. Daarnaast biedt het de contactfunctionarissen
de mogelijkheid tot afstemming, informatievoorziening, scholing en intervisie.
-
• De contactfunctionaris is gecertificeerd om indien nodig een risicotaxatie af te nemen
bij tbs-gestelden tijdens hun proefverlof of hun voorwaardelijke beëindiging van de
tbs met dwangverpleging.
Cliëntgebonden taken:
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
• De contactfunctionaris voert een cliëntgebonden overleg met de kliniek dat gericht
is op de uitstroom van tbs-gestelden uit de klinische fase van hun behandeling. Daartoe
neemt de contactfunctionaris deel aan de behandelplanbesprekingen van de kliniek tijdens
alle fasen van de resocialisatie. Zijn of haar bijdrage aan de behandelbespreking is gericht op advisering aan de
kliniek en een soe-pele overdracht van de tbs-gestelden van tbs-kliniek naar de reclasserings-organisaties.
3. Verantwoordelijkheden en bevoegdheden
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
-
• De contactfunctionaris is gedurende de overdracht verantwoordelijk voor een volledige
dossieropbouw gericht op het toekomstige reclasseringstoezicht.
-
• De contactfunctionaris bespreekt het dossier regelmatig in de tbs-casuïstiekbespreking
van de drie reclasseringsorganisaties. In dit overleg wordt op grond van het behandelplan
bepaald welke reclasseringsorganisatie in welke regio wordt ingeschakeld om het maatregelrapport
op te maken en het toezicht uit te voeren.
-
• De contactfunctionaris is verantwoordelijk voor een optimale en soepele overdracht
van de tbs-gestelde naar de vaste reclasseringswerker van de tbs-gestelde in het eigen
arrondissement of in een arrondissement elders in het land.
-
• De contactfunctionaris bemiddelt wanneer er sprake is van stagnatie of problemen tussen
de tbs-kliniek en de vaste reclasseringswerker van de tbs-gestelde.
-
• De contactfunctionaris is een volwaardig lid van de tbs-commissie reclassering.
-
• De contactfunctionaris vertegenwoordigt de belangen van de kliniek in deze tbs-commissie
en de belangen van de reclassering in de kliniek.
-
• De contactfunctionaris heeft toegang tot alle informatie en dossiers die voor een
goede taakuitoefening noodzakelijk zijn.
4. Vaardigheden en competenties
[Regeling vervallen per 01-10-2010]
De contactfunctionaris is een reclasseringswerker met de volgende vaardigheden en
competenties:
-
• Vakinhoudelijk voldoende gekwalificeerd op het terrein van de forensische- en algemene
geestelijke gezondheidszorg.
-
• De contactfunctionaris is gecertificeerd om risicotaxatie-instrumenten af te nemen.
-
• Gericht op hetgeen noodzakelijk is om tbs-gestelden op een verantwoorde en delictvrije
wijze te laten terugkeren in de samenleving.
-
• De contactfunctionaris is in staat de belangen van de drie reclasseringsorganisaties
te kunnen vertegenwoordigen in de kliniek.
-
• De contactfunctionaris is in staat de belangen van de kliniek te vertegenwoordigen
in de tbs-commissie.
-
• De contactfunctionaris is kritisch op de haalbaarheid van de grenzen en mogelijkheden
van het reclasseringstoezicht bij tbs-gestelden
-
• De contactfunctionaris is in staat te schakelen tussen de klinische en ambulante situatie.
-
• De contactfunctionaris is zorgvuldig, nauwkeurig en procesgericht.
-
• De contactfunctionaris is communicatief, op samenwerking gericht en in staat te verbinden
en te onderhandelen.